پایان عملیات حفاری مکانیزه پروژه توسعه جنوبی خط ۶ مترو در هفته جاری
عملیات حفاری مکانیزه مسیر ۱۰ کیلومتری پروژه توسعه جنوبی خط ۶ متروی تهران و همچنین ساخت تونل این طرح مهم عمرانی، این هفته رسما به پایان خواهد رسید؛ به این ترتیب روند احداث ایستگاههای پروژه مذکور در محدوده شهر ری، از این پس سرعت بیشتری خواهد یافت.
به گزارش ایلنا، محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری و مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره آخرین وضعیت پروژه توسعه جنوبی خط ۶ گفت: خط ۶ متروی تهران با احتساب بخش توسعه جنوبی آن، در مجموع ۴۲ کیلومتر طول و ۳۲ ایستگاه دارد که از شمال غرب تهران (منطقه کن و کوهسار) آغاز و تا جنوب شرق آن (دولت آباد و شهر ری) ادامه دارد. اهمیت تکمیل و بهرهبرداری از پروژه توسعه جنوبی خط ۶ وقتی بیشتر مشخص میشود که بدانیم حدود ۱۰ کیلومتر مسیر و ۵ ایستگاه از کل طول مسیر و ایستگاههای این خط، مربوط به همین بخش انتهایی است که از دولت آباد تا شهرری امتداد مییابد.
وی افزود: حفاری مکانیزه و ساخت تونل پروژه توسعه جنوبی خط ۶ متروی تهران، در دو مقطع انجام شد؛ مقطع نخست به طول۶۲۰۰ متر از محدوده دولت آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و بخش دوم به طول تقریبی ۳۳۰۰ متر از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تا شهرری. مقطع اول دارای ۴ ایستگاه بوده است و برای قسمت پایانی که به خط یک مترو و همچنین خط سراسری راهآهن جمهوری اسلامی ختم میشود، یک ایستگاه تبادلی در نظر گرفته شده که نخستین مرکز تبادل سفر چند وجهی مسافر را شکل خواهد داد.
گفتنی است، عملیات اجرایی پروژه توسعه جنوبی خط ۶، عملا از سال ۱۳۹۵ آغاز شد. از مهمترین ویژگیهای این طرح، احداث ایستگاه انتهایی آن است که در واقع فصل مشترک خطوط یک و ۶ شبکه مترو تهران با خط سراسری راهآهن کشوری به حساب میآید. به این ترتیب به واسطه تکمیل پروژه مذکور، ایده اتصال شبکه ریلی درون شهری به خطوط برون شهری برای اولین بار تحقق یافته و کارکرد مفهومی خطوط متروی تهران، به تعاریف استاندارد و بینالمللی نزدیکتر خواهد شد.
براساس اعلام روابطعمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، پیشبینی میشود با تامین به موقع منابع مالی لازم، در سال ۱۴۰۳ بتوان شاهد راهاندازی برخی ایستگاههای این مسیر در محدوده شهر ری بود.