خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران:

۸۰ درصد مشکلات سلامت مردم با اقدامات بسیار ساده قابل پیشگیری هستند

۸۰ درصد مشکلات سلامت مردم با اقدامات بسیار ساده قابل پیشگیری هستند
کد خبر : ۱۴۵۶۳۳۱

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مجموعه تولیدات دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه سلامت از کل دانشگاه‌های فنی کشور بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "حسین قناعتی" رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه برنامه جایزه ملی ثریا اظهار کرد: ۱۸۰ سال از عمر دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گذرد و به لطف خدا همیشه پیشگام بوده است و افتخاراتی که در تاریخ کشور ما رقم خورده است و حاصل برخورد تمدن ایرانی و اسلامی بود و منجر به تغییرات بزرگی در دنیا شده‌ را در خود حفظ کرده‌ است.

قناعتی گفت: ما وام‌دار کسانی هستیم که در دنیای علم افتخارات بزرگی آفریدند.

وی در ادامه بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی در زمینه بین‌الملل فعالیت‌های بسیار زیادی را داشته و ارتباطات گسترده‌ای داشتیم و بیش‌از ۳۰ تفاهم‌نامه با سه کشور امضا کرده‌ایم. در عراق دانشگاه سبطین از سال پیش راه افتاده و در این یک‌سال و نیم ۶۰۰ دانشجو داریم که ۵۰۰ نفر آن‌ها دانشجوی پزشکی هستند. این دانشجویان نه‌تنها در زمینه پزشکی، پرستاری و مامایی بلکه نیازمندی های آن‌ها و علوم جدید مانند هوش مصنوعی در سلامت را هم قرار است در عراق راه‌اندازی کنیم. ضمن این‌که مدل نظام سلامت ایران را که در کشور ما به‌ صورت منحصربه‌فردی اجرا می‌شود را همان‌جا پیاده خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: ما حدود ۲۶۰ مرکز بهداشتی در جنوب شرقی تهران داریم که به‌صورت شبکه‌ای و مویرگی بر مسئله سلامت مردم اشراف دارند و وضعیت را رصد می‌کنند و این اقدام بسیار مهم است. حدود ۸۰ درصد مشکلات سلامت مردم با اقدامات بسیار ساده قابل پیشگیری، درمان و برطرف کردن است و ما پویشی را چند وقت پیش اجرا کردیم که در کل کشور حدود ۴۵ میلیون نفر در آن شرکت کردند و فشار خون و قند خون افراد کنترل شد.

قناعتی ادامه داد: در این پویش افراد فشارخونی و دیابتی زیادی را پیدا کردیم که به بیماری خود اشراف نداشتند. این بیماری‌ها عوارض زیادی دارد و هر نفر از این بیماران صدها میلیون تومان بر نظام سلامت کشور هزینه تحمیل می‌کنند و با کنترل می‌توان کاری کرد که از عوارض و هزینه‌های درمان جلوگیری شود و هزینه‌ها کاسته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: ترکیب آموزش و پژوهش موجب می‌شود که بتوانیم جلوی بسیاری از مسائل را بگیریم. هم اکنون در تهران هم نشستی با حضور ۱۴ کشور دنیا در زمینه سلامت برگزار می‌شود تا سیستم مراقبت‌های اولیه ما را در زمینه سلامت خانواده مورد بررسی و بهره‌برداری قرار دهند. این افتخاری برای ما است و از جمهوری اسلامی حاصل شده است.

قناعتی گفت: امید به زندگی قبل‌از انقلاب ۵۴ سال بود و هم‌اکنون به ۷۴ سال رسیده است از منظر فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران بیش‌از ۱۸۰ محصول فناوری ساخته است.

او گفت: مجموعه دستگاه‌هایی که دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه سلامت ساخت از کل دانشگاه‌های فنی کشور بیشتر است. ما پیشرفت هایی داشته‌ایم و دستگاه‌هایی ساخته‌ایم که توانسته‌ایم جراحی پستان را به بهترین شکل انجام دهیم و در زمینه این بیماری عملکرد بسیار خوبی داشته باشیم. درواقع ما محققان را در کنار مشکلات آورده‌ایم و مسئله محور پیش رفتیم.

وی افزود: دانشگاه باید مسئله محور باشد. دانشگاه نباید دبیرستان بزرگی باشد که افراد آن‌جا درس بخوانند و بروند. باید این مسائل را حل کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز