رئیس دانشگاه آزاد:
جایگاه زن در اسلام را نمیتوان در هیچ تمدن و اندیشهای دیگر پیدا کرد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جایگاه زن در اسلام را نمیتوان در هیچ تمدن و اندیشهای دیگر پیدا کرد، در جای جای کلام حضرت حق سخن از زن، حقوق و جایگاه او است.
به گزارش ایلنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت مقام زن و روز مادر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال امروز با حضور «محمدمهدی طهرانچی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
طهرانچی در این مراسم با تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و امام خمینی (ره)، یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامیداشت و گفت: به دلیل نقش آفرینیهای موثر حاج قاسم در صحنه بین المللی از سوی غرب به عنوان فرشته عدالت و انتقام و از سوی ما سردار دلها نام گرفت.
وی به ارائه سخنرانی در زمینه فرد، خانواده و جامعه، مبانی نظام اجتماعی اسلام و تاملاتی در سوره نسا پرداخت و گفت: در قرآن سورهای به نام رجال نداریم، اما سوره نسا داریم. واقعیت این است که هم عرب جاهلی و هم غرب، زنان را حقیر و کالا میپنداشتند و برای زنان هویتی قائل نبودند. در دنیای غرب اگر زن زینت باشد، گرامی داشته میشود.
طهرانچی با بیان اینکه جایگاه زن در اسلام را نمیتوان در هیچ تمدن و اندیشهای دیگر پیدا کرد، اظهار کرد: در جای جای کلام حضرت حق سخن از زن، حقوق و جایگاه او است. سوره نسا، سوره زنان است. شاید زیباترین نگاه در روز بزرگداشت مقام زنان، تدبر در این سوره باشد.
وی به طرح موضوع «برابری زن و مرد» از سوی غرب اشاره و تصریح کرد: متاسفانه آنان به اصول خود نیز پایبند نیستند. زنی در سیاست نماینده کنگره میشود و زنانی در جایگاه علمی، رئیس دانشگاههای برتر میشوند، اما وقتی که پای منافع پیش میآید، آن زن کنگره ای، این زنان دانشگاهی را به محاکمه میکشند! چرا؟ برای اینکه دانشجویان به کشته شدن کودکان و زنان در غزه اعتراض کردند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص سوره نسا پرداخت و گفت: آیه اول این سوره درخصوص ارکان اجتماع و تاکید بر رکن خانواده است. خانواده محوریترین عنصر در اجتماع است. خالق رب العالمین نظام اجتماعی اسلام را بر سه محور فرد، خانواده و جامعه بنا نهاده است. عالم هستی زوج آفریده شده است. جاذبه و دافعه در زوج باعث مودت میشود. محور شکل گیری خانواده، اجتماع و جامعه مودت است. اگر در جامعهای مودت نباشد، آن جامعه شکل نمیگیرد.
طهرانچی با بیان اینکه اسلام همه سنتهای بشری را قبول یا رد نمیکند، گفت: خداوند علیم و حکیم است. خداوند در آیات ۲ الی ۳۵ سوره نسا روابط درون خانوادگی را در قالب حدود الهی و سنن حاکم مطرح میکند. زن و مرد درون خانواده هستند، اما هیچ کس فدای دیگری نیست و هویت هر دو حفظ میشود. این نگاه زیبا به زن و مرد را در هیچ جا سراغ نداریم.
وی ادامه داد: هر جامعهای حتی دو نفره نیاز به رهبر دارد. خانواده نیاز به رهبر دارد. یکی از زوجین باید رهبری خانواده را به دست بگیرد، اما هرکس سهم و جایگاه خودش را دارد. رهبری خاص هر اجتماعی است.
طهرانچی با اشاره به آیات ۳۶ تا ۵۷ سوره نسا خاطر نشان کرد: در این آیات لزوم توجه انسان به گروههای اجتماعی مورد تاکید قرار میگیرد. همچنین با نقد حکمرانی یهود، حکمرانی آل ابراهیم مبتنی بر علم و حکمت بیان میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: علم دو منظر راهبری دارد، یکی سیاست علم و دیگری علم است. اینکه در علم به چه موضوعاتی پرداخته شود یا نشود، جز سیاست علم است.
به گفته دکتر طهرانچی رفتار درون جامعه باید توجه به عدالت و موضوع رهبری باشد.
طهرانچی به آیات ۵۸ تا ۱۷۶ سوره نسا اشاره کرد و گفت: در آیات ۵۸ تا ۱۲۶ به موضوعاتی همچون جامعه، مولفههای جامعه و رفتار درون اجتماع پرداخته شده است. همچنین در آیات ۱۲۷ تا ۱۳۲ سوره نسا شاهد توضیحاتی درخصوص روابط خانواده بزرگتر و عدالت به عنوان رکن مجوز هستیم. در آیات ۱۳۳ تا ۱۷۵ به جامعه و در آیه ۱۷۶ به خانواده بدون دنباله پرداخته شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سؤال که آیا حضرت فاطمه زهرا (س) صرفاً به وابسته نسب به این جایگاه عظیم دست یافته است؟ یا دلایل دیگری دارد؟، اظهار کرد: در خیلی از موارد فرزندان پیامبران اهل آنها نیستند، به عنوان مثال میتوانیم از فرزند حضرت نوح (ع) یاد کنیم. در قرآن کریم هم سوره کوثر داریم و هم سوره مسد. در سوره مسد عملکرد عمو و زن عمو پیامبر ختمی مرتبت مورد نقد قرار میگیرد. دین اسلام با کسی تعارف ندارد و افراد با تلاش و کوشش خود به جایگاه برتر و عالی دست پیدا میکنند.
طهرانچی با بیان اینکه خلیفه اول کاملاً به عقیله بودن حضرت فاطمه زهرا (س) تأکید داشت، گفت: در سوره شعری آمده است که پیامبران مختلف میفرمودند که ما اجر نمیخواهیم. اما پیامبر گرامی اسلام نگفت من اجر نمیخواهم، بلکه گفت من خواهان انسجام اجتماعی بعد خود هستم. محور اجتماع مودت است. مودت فی القربی باید باشد. کسی نمیتواند بگوید حضرت صدیقه طاهره قربی نیست. همان مودتی که اساس خانواده و اجتماعی است، پیامبر اجتماع با اهل بیت (ع) را خواست که باعث بقای اجتماع میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اگر بخواهیم کسی را بشناسیم باید به سراغ کلام او برویم، به قرائت برخی از فرازهای خطبه فدکیه پرداخت و گفت: مفاهیم معرفتی بسیار زیادی در این خطبه وجود دارد. کلام به کلام رأفت گوینده را در این خطبه میبینیم.
وی با اشاره به فراز دیگری از خطبه فدکیه مبنی بر اینکه «موجودات را خلق فرمود بدون اینکه از مادهای موجود شوند و آنها را پدید آورد بدون آنکه از قالبی تبعیت کنند»، خاطرنشان کرد: سال ۲۰۰۱ انقلابی در علم اتفاق افتاد و آن این بود که غرب به این واقعیت رسید که تا کنون در طبیعت به دنبال ساختن علم و الگوگیری از طبیعت بوده، اما باید انسانواره بسازد، چرا که انسان برترین موجود است. هیچ الگوی برای انسان در نظام خلقت وجود ندارد.
طهرانچی با اشاره به اتفاقات پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام گفت: خیلیها آن اتفاقات را عاطفی جلوه دادند و گفتند که دختری که صبر بر رفتن پدر نکرد. اما حضرت در جواب میگوید: «تا هنگامی که خداوند او را به سوی خود فراخواند، فراخواندنی از روی مهربانی و آزادی و رغبت و میل، پس آن حضرت از رنج این دنیا در آسایش بوده، و فرشتگان نیکوکار در گرداگرد او قرار داشته، و خشنودی پروردگار آمرزنده او را فراگرفته، و در جوار رحمت او قرار دارد، پس درود خدا بر پدرم، پیامبر و امینش و بهترین خلق و برگزیدهاش باد، و سلام و رحمت و برکات الهی بر او باد.» آن گاه حضرت فاطمه علیهاالسلام رو به مردم کرده و فرمود: «شما ای بندگان خدا پرچمداران امر و نهی او، و حاملان دین و وحی او، و امینهای خدا بر یکدیگر، و مبلّغان او بسوی امّتهایید، زمامدار حق در میان شما بوده، و پیمانی است که از پیشاپیش بسوی تو فرستاده، و باقیماندهای است که برای شما باقی گذارده، و آن کتاب گویای الهی و قرآن راستگو و نور فروزان و شعاع درخشان است» بلاشک اگر جنگی میشد، همه کسانی که کلام وحی درون سینه خود جای داده بودند، بدون شک توسط دشمنان دین کشته میشدند. آنها از امیرالمومنین (ع) شروع کردند که همه حافظان وحی را بکشند، اما صدیقه طاهره با نقش آفرینی مؤثر این بساط را جمع و مدیریت و هدایت کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه کلام بشری عاقلانهتر و حکیمتر از خطبه فدکیه نمیتوانیم پیدا کنیم، گفت: در فراز دیگری از این خطبه آمده است: «امر به معروف را برای مصلحت جامعه، و نیکی به پدر و مادر را برای رهایی از غضب الهی، و صله ارحام را برای طولانی شدن عمر و افزایش جمعیت، و قصاص…» مسائل جمعیتی به شدت در جامعه امروز مسأله است. صله ارحام متأسفانه از بین رفته است. افزایش جمعیت نیازمند ترویج فرهنگ فرزند آوری است.
وی همچنین با اشاره به فراز دیگری از این خطبه افزود: برای هر امتی و ملتی این فرازها درس است. هر امت و ملتی که دارای یک رهبر برجسته باشند، میتوانند چنین یکباره تغییر جهت بدهند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه بر اساس این خطبه «برای فریب خوردن آمادهاید، آنگاه از شما خواست که قیام کنید، و مشاهده کرد که به آسانی این کار را انجام میدهید، شما را به غضب واداشت، و دید غضبناک هستید، پس بر شتران دیگران نشان زدید، و بر آبی که سهم شما نبود وارد شدید» گفت: با شعار زن، زندگی و آزادی میخواستند سر خانمها کلاه بگذارند، به تعبیر حضرت امام ملت ما از ملت صدر اسلام جلوتر است، چون در مواقع بحرانی هوشیارانه عمل میکنند.
طهرانچی خطاب حاضران در مراسم تأکید کرد: خطبه فدکیه را با دقت بخوانید و سرلوحه زندگیتان قرار دهید. انسان صالح و انسان مصلح هر چقدر بزرگتر باشد، دغدغهاش از ضلالت مردم بیشتر میشود. خدا را شاکریم که مودت حضرت فاطمه زهرا (س)، فرزندانش و پدرش را در دل داریم.