مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران:
شرکتهای پیک موتوری ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی هستند
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: درصد بالایی از موتورسیکلتها که در شهر تردد میکنند، فرسوده و کاربراتوری هستند؛ حتی موتورسیکلتهای تولیدی و نو نیز از کیفیت مناسبی در بخش کاتالیست بهرهمند نیستند.
به گزارش ایلنا، شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با همراهی معاون حملونقل و ترافیک و جمعی از مدیران حوزه معاونت حملونقل ضمن بازدید از هفتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته درخصوص آخرین وضعیت مراجعه موتورسیکلتها به مراکز معاینه فنی شهر تهران گفت: براساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران در سال ۱۳۹۶ سهم منابع متحرک در انتشار سالانه آلایندههای گازی ۸۳ درصد و در تولید ذرات معلق ۶۱ درصد است.
وی ادامه داد: از سهم آلایندههای گازی خودروهای سواری با سهم ۳۷/۸ درصد رتبه نخست و موتورسیکلتها با ۲۱/۳ درصد رتبه دوم را دارند. در خصوص ذرات معلق کامیونها با ۱۵/۷ درصد رتبه اول و خودروهای سواری با ۱۳/۹ درصد رتبه دوم و موتورسیکلتها در این آلایندگی با ۱۰/۱ درصد رتبه سوم را دارند. به هر حال این ادله علمی نشان میدهد برای این منابع متحرک بهخصوص کامیون و موتورسیکلت بایستی چارهاندیشی شود.
مالکی با بیان این که از ابتدای سال تاکنون در حدود ۶۴۲ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده است، عنوان کرد: براساس قانون، کلیه وسایل نقلیه باید چهار سال پس از زمان تولید نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند که موتورسیکلتها نیز از این موضوع مستثنی نیستند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اظهار داشت: شهر تهران از بضاعت ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت در ۶ مرکز معاینه فنی برخوردار بوده است و سالانه ظرفیت پذیرش حداقل ۸۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت را دارد. بدیهی است در صورت وجود تقاضا توسعه آن از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی امکان پذیر است. مبلغ معاینه فنی موتورسیکلت هم در مراجعه نخست ۲۲ هزار تومان است.
مالکی همچنین بیان کرد: درگاه کنترل معاینه فنی موتورسیکلتها علاوه بر کنترل مکانیزه توسط دوربین و یا کنترل فیزیکی توسط پلیس باید از طریق مراکز تعویض پلاک همانند خودروها انجام بگیرد و کلیه موتور سیکلتها در هنگام نقل و انتقال موظف به ارائه معاینه فنی شوند. شهرداری تهران آمادگی دارد تا نسبت به راه اندازی واحدهای سیار معاینه فنی موتورسیکلت و استقرار آن در مراکز ترخیص موتورسیکلت با مشارکت پلیس اقدام نماید.
وی با بیان این که بنا بر آخرین مصوبه شورای حملونقل و ترافیک شهر تهران کلیه شرکتهای ارائهدهنده پیک موتوری مکلف هستند ناوگان تحت پوشش خود جهت دریافت برگ معاینه فنی الزام کنند، عنوان کرد: پلیس راهور فاتب نیز مکلف است از تردد موتورسیکلتهای کار بدون گواهی معتبر معاینه فنی جلوگیری به عمل آورد. متاسفانه درصد بالایی از موتورسیکلتها که در شهر تردد میکنند، فرسوده و کاربراتوری هستند. حتی موتورسیکلتهای تولیدی و نو نیز از کیفیت مناسبی در بخش کاتالیست بهرهمند نیستند.
براساس گزارش پایگاه خبری شهر، مالکی در پایان گفت: موتورسیکلتها به رغم داشتن الزام قانونی برای دریافت معاینه فنی دورهای به مراکز مراجعه نمیکنند. با توجه به سهم بالای این وسایل نقلیه در آلودگی هوا و بحث تصادفات میتواند پایش این وسایل نقلیه فازبندی شود؛ به عنوان مثال، در فاز نخست تنها شرایط تجهیزات ظاهری و وضعیت دود خروجی از اگزوز و پلاک کنترل شود و در فازهای بعدی شرایط سختگیرانهتر شود. البته اجرا بدین نحو نیازمند بازنگری در دستورالعملهای مربوطه است.