بازنگری ضوابط احداث پارکینگهای عمومی توسط شهرداری تهران
مدیرکل شهرسازی و طرحهای شهری شهرداری تهران از بازنگری ضوابط احداث پارکینگهای عمومی خبر داد.
به گزارش ایلنا، مهدی بهرامپور با بیان این که موضوع بازنگری ضوابط احداث پارکینگهای عمومی شهر تهران در دست اقدام معاونت شهرسازی و معماری قرار دارد، گفت: طی بررسیهای انجامشده، سرانه مالکیت خودرو در شهر تهران از ۲۰۱ دستگاه در هر یک هزار نفر در سال ۱۳۸۳ به ۴۷۱ دستگاه در هر یک هزار نفر در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است، ضمن اینکه بر اثر بیتوجهی نهادها و دستگاههای مسئول در قبال برخی از مهمترین تکالیف طرح جامع همچون ساماندهی فضاهای بهداشتی و درمانی، ساماندهی مراکز آموزشی و آموزشی عالی و ... ، زمینه تولید سفر مضاعف و افزایش طول سفر و نهایتا افزایش ضریب اشغال معابر و خیابانهای پایتخت توسط خودروها فراهم شده است؛ موضوعی که بهویژه در ساعات پیک ترافیک صبح و عصر مشهود است.
وی افزود: برای غلبه بر این چالش، شهرداری تهران در سنوات گذشته با ارائه ضوابط ساختوساز برای احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران در قالب بند یک از صورتجلسه ۴۳۶ کمیسیون ماده ۵، تلاش کرده است تا نسبت به ترغیب مالکان و بخش خصوصی به احداث پارکینگهای عمومی در اماکن و محدودههای مجاز اقدام کند و در این مسیر با اعطای مشوقهایی از جمله احداث کاربریهای تجاری و اداری در طبقات همکف و اول و همچنین تالار در طبقه فوقانی، زمینهسازی لازم برای انتفاع متقابل مالکان بهعنوان دارندگان حقوق خصوصی و شهروندان از جنبه حقوق عمومی را فراهم آورد.
مدیرکل شهرسازی و طرحهای شهری شهرداری تهران تاکید کرد: در نتیجه این سیاستگذاری، تعدادی پارکینگ عمومی (طبقاتی) در شهر تهران احداث شد، اما به چند دلیل عمده از جمله تغییر در نظامات حاکم بر طرح تفصیلی جدید که عملا سطح و سطوح زیادی را به پهنههای فعالیت و مختلط اختصاص داد و به دلیل عدم مکانیابی صحیح برای احداث پارکینگهای عمومی (به دلیل تثبیت پارکینگها از طرح تفصیلی قدیم) و بیتوجهی به شکل گیری مقاصد و مراکز جدید جاذب سفر، محدود کردن امکان احداث پارکینگ به محدوده دارای تثبیت تجهیزات و تأسیسات شهری و ...، امروزه ضوابط مذکور فاقد جنبههای برانگیزاننده برای مالکان و بخش خصوصی بهمنظور احداث پارکینگ عمومی در سطح شهر تهران است.
وی با تاکید بر اهمیت پیشبینی فضای مناسب برای پارک خوردوها بهویژه در مناطق پرتراکم و مرکزی شهر، اظهار داشت: براساس نتایج برخی مطالعات انجامشده، روزانه بیش از یک میلیون خودرو در شهر تهران برای پیدا کردن جای پارک تا ۳۰ دقیقه وقت صرف میکنند؛ بنابراین، اتخاذ تدابیر مناسب در زمینه ضوابط ساخت پارکینگهای عمومی را میتوان عاملی مهم و غیر قابل انکار در کاهش حجم اتومبیلهای سرگردانِ در جستوجوی فضای پارک و در نتیجه کاهش زمان تأخیر در شبکه برشمرد.
براساس اعلام روابطعمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، بهرامپور در پایان گفت: برای غلبه بر این چالش که به دغدغه ذهنی بخش قابل توجهی از شهروندان تبدیل شده است، ادارهکل شهرسازی و طرحهای شهری، بازنگری ضوابط احداث پارکینگهای عمومی در سطح پایتخت را در دستور کار خود قرار داده است و در نظر دارد با توجه به ظرفیتهای حقوقی از جمله نظام پهنهبندی در ساخت، بهرهبرداری و تعریف عملکردهای احتمالی مجاز به استقرار در پارکینگهای عمومی اقدام لازم را در این زمینه انجام دهد.