چند درصد از ناوگان متروی تهران و حومه نیازمند تعمیرات اساسی است؟
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه گفت: بیش از ۳۵ درصد قطارهای درونشهری و بیش از ۷۵ درصد قطارهای حومهای (خط ۵) نیاز به اورهال (تعمیرات اساسی) پیدا کردهاند.
به گزارش ایلنا به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، مسعود درستی با بیان این که در حال حاضر روزانه ۲.۵ میلیون سفر با متروی تهران در خطوط هفتگانه انجام میشود، اظهار داشت: متروی تهران یک هزار و ۱۸۱ واگن دارد که شامل ۱۷۱ رام قطار میشود و با توجه به گذشت بیش از دو دهه از بهرهبرداری از متروی پایتخت، بیش از ۳۵ درصد قطارهای درونشهری و بیش از ۷۵ درصد ناوگان خط ۵ متروی تهران نیاز به اورهال (تعمیرات اساسی) پیدا کردهاند.
وی با بیان این که این روزها بیش از پیش به دنبال اورهال قطارهای مترو هستیم، ادامه داد: از سال ۸۵ تا ۹۹ یعنی طی ۱۵ سال، ۴۱۶ واگن مترو بازسازی شده بود، اما از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ یعنی در دوره ششم مدیریت شهری، اورهال قطارها سرعت بیشتری گرفت و ۲۵۱ واگن بازسازی شد؛ در حال حاضر اورهال ۲۶ رام قطار تا خرداد سال آینده در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با بیان این که علیرغم تامین نقدینگیهای لازم در تامین قطعات یدکی جهت اورهال و نوسازی ناوگان به دلیل عدم تایید ثبت سفارشها و تخصیص ارز دچار مشکل جدی هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر رفع این مشکل کمک و یاری وزارت صمت و بانک مرکزی را میطلبد که امیدواریم با نگاه حمایتی دولت این روند تسریع و تسهیل شود.
وی افزود: پیشبینی میشود با افزایش ظرفیتهای تعمیرگاهی و با احداث و تکمیل پایانهها، انجام اورهال، نوسازی و ارتقای قطارها سرعت بیشتری پیدا کند، همچنین با انجام به موقع تعمیرات اساسی خدماترسانی به شهروندان و مسافران شهر زیرزمینی مطلوبتر شود.
درستی در پایان خاطرنشان کرد: با ورود تدریجی قطارهای جدید مترو که قرارداد آن مهرماه در سفر شهردار تهران به چین منعقد شد، سرفاصله حرکت قطارها کاهش و میزان سفرهای روزانه با مترو افزایش مییابد.