خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

چالش‌های نظام آموزش را با کشورهایی با عیار مشابه بسنجیم

چالش‌های نظام آموزش را با کشورهایی با عیار مشابه بسنجیم
کد خبر : ۱۴۱۷۷۳۱

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن اشاره به اینکه ساختارها در جوامع مختلف برای دستیابی به اهداف با چالش هایی مواجه هستند و مختص ما نیست، گفت: هرچند مسائل ما پیچیده‌تر است. در بررسی چالش‌های خود باید چالش‌های خودمان را با کشورهایی مقایسه کنیم که عیار مشابه با ما مشکلات ما دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین "علی لطیفی" رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در مورد بهره وری اظهار کرد: بهره‌وری ادبیات و سابقه‌ای دارد و این مفاهیم در بازنماییِ مقصود ما از بهره‌وری، نقش ایفا می‌کنند. کارایی و اثربخشی دو مفهومی است که پس از بهره‌وری به ذهن متبادر می شود و اینکه آیا به هدف رسیده‌ایم و اگر رسیده‌ایم، آیا بهینه بوده است؟

لطیفی توضیح داد: نقطه پرسش یا ابهام اساسی در این بحث وجود دارد؛ به عنوان نمونه نتیجه‌ای که از نظام آموزشی انتظار می‌رود چیست که اگر به آن نرسیم بهره‌وری نداشته‌ایم؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: اصلا مدرسه برای چیست و چه تکلیفی باید انجام دهد؟ آیا مدرسه تکلیفش فقط آموزش است؟ قطعا نه. اهداف پرورشی نیز از مدرسه انتظار می‌رود. اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین نیز به این نکته تاکید دارند. سند تحول روشن کرده چشم انداز ما چه متربیانی است.

لطیفی بیان کرد: اساسا این حجم از تکالیف و ماموریت‌ها بر دوش مدرسه قابلیت تعمیم دارد یا همیشه نظام آموزش و پرورش را با سطوحی می‌سنجیم که دست یافتنی نیست؟

رئیس سازمان پژوهش ادامه داد: خروجی یا برون داد کمی در علم اقتصاد روشن است، اما در علوم انسانی این موارد سخت تر معلوم می شود.

لطیفی ضمن اشاره به اینکه ساختارها در جوامع مختلف برای دستیابی به اهداف با چالش هایی مواجه هستند و مختص ما نیست، گفت: هرچند مسائل ما پیچیده‌تر است. در بررسی چالش‌های خود باید چالش‌های خودمان را با کشورهایی مقایسه کنیم که عیار مشابه با ما مشکلات ما دارند.

لطیفی عنوان کرد: نباید خود را با کشورهای اروپایی با جمعیت‌های کم بسنجیم بلکه سنجش چالش هایمان باید با کشورهایی بالای ۱۰۰ میلیون مانند آمریکا باشد که احساس عقب ماندگی آموزشی دارند.

او گفت: یکی از ماموریت‌های جامعه اندیشگاهی فکر کردن به چنین پرسش‌هایی است؛ پرسش‌های ساده و در عین حال پیچیده. ضمن اینکه می‌دانیم برون داد به نتیجه وابسته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز