خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور تاکید کرد:

برای راهپیمایی اربعین باید برنامه بلندمدت ۵ساله داشته باشیم/ لزوم ساماندهی بیشتر زائران در قالب کاروان‌ها

برای راهپیمایی اربعین باید برنامه بلندمدت ۵ساله داشته باشیم/ لزوم ساماندهی بیشتر زائران در قالب کاروان‌ها
کد خبر : ۱۴۱۷۴۰۵

وزیر کشور با تاکید بر لزوم مردمی‌سازی پیاده‌روی اربعین و ساماندهی بیشتر زائران در قالب کاروان‌ها گفت: باید برای راهپیمایی اربعین برنامه‌ریزی بلندمدت ۵ساله داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست ستاد مرکزی اربعین صبح امروز (دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲) در سالن اجتماعات پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور، نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط و جمعی از استانداران کشور برگزار شد.

احمد ‌وحیدی، وزیر کشور در این جلسه با بیان این که نیاز به برنامه کوتاه‌مدت برای سال آینده و برنامه‌ریزی بلندمدت برای ۵ سال آینده به‌منظور برگزاری بهتر مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) وجود دارد، گفت: برنامه‌ها باید چند اولویت داشته باشند؛ اولویت اول مربوط به حوزه استان‌های مرزی و انتقال زائران از مرزها است، اولویت دوم نیز کارهایی است که باید در داخل ایران و عراق انجام شود.

وی افزود: اولویت سوم کارهایی است که باید اعتبار کافی برای آنها وجود داشته باشد تا قابل انجام باشد؛ بنابراین نیاز است که بودجه‌های مورد نیاز برای انجام کارهای لازم را پیش‌بینی کنیم. اولویت چهارم نیز کار‌هایی مانند تامین اتوبوس است که باید از همین حالا با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شود.

وزیر کشور ادامه داد: امیدوارم در جلسه دو هفته آینده ستاد اربعین، وزیر صمت، وزیر راه، وزیر نیرو، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس بانک مرکزی حضور داشته باشند و با حضور آنها درباره این برنامه‌ها صحبت کنیم. تقاضا داریم دامنه خدمات و دستگاه‌هایی که می‌توانند درگیر ماجرا شوند را توسعه دهیم.

وحیدی همچنین خاطرنشان کرد: ساماندهی از مبدا موضوع دیگر است که باید مورد توجه قرار گیرد و پارسال تلاش‌هایی در این زمینه انجام شد، ولی باید تکمیل شود. اگر سفرها در قالب کاروان بود، ساماندهی بهتری در مرزها انجام می‌شد. در اربعین امسال روز آخر عده‌ای از زائران که از مرز دیگری به عراق رفته بودند، از مرز دیگری به کشور بازگشتند و موجب شد که در راه برگشت با تراکم زیادی در برخی از مرزها مواجه شویم.

وزیر کشور اظهار داشت: بخشی از این افراد افغانستانی‌ها بودند که از مرز دیگری برگشتند. هر مرزی ظرفیتی برای پذیرش دارد این بار ۲۰۰ هزار نفر زائر اضافه شد که موجب شد دو تا سه ساعت با تراکم مواجه شویم. اگر ساماندهی از مبدا انجام شود همه می‌دانند که از کدام مرز چه تعداد افراد می‌روند و از کجا بر می‌گردند.

وی در ادامه تاکید کرد: خدمت‌رسانی به زائران اربعین برای ما بسیار حائز اهمیت است. در این زمینه اول باید آسیب‌ها را شناسایی و دسته‌بندی کرد تا بعد بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم. در این میان باید اولویت ویژه‌ای برای ساماندهی مرزها و انتقال زائران داشته باشیم.

وحیدی با تاکید بر لزوم مردمی‌سازی پیاده‌روی اربعین و ساماندهی بیشتر زائران در قالب کاروان‌ها گفت: باید فضای مرزها و مسیر پیاده‌روی اربعین را زیباسازی کنیم. با وجود این که فعالیت‌های راه و حمل‌ونقل دو مساله اساسی ما است، ولی نباید در آب و برق نیز مشکلی داشته باشیم، البته خوشبختانه در راهپیمایی امسال در هیچ‌کدام از این زمینه‌ها مشکل نداشتیم.

وی در پایان گفت: تا دو هفته دیگر که جلسه بعدی برگزار می‌شود، باید جمع بندی‌ها را بیاوریم و براساس آسیب‌شناسی‌هایی که قرار است انجام شود، بودجه‌های لازم را پیش‌بینی کنیم تا در راهپیمایی سال آینده، مشکلات را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز