آغاز مذاکرات رسمی ایران و چین برای احداث خط ۱۱ مترو
پیرو انعقاد موافقتنامه طراحی، اجرا و سرمایهگذاری در خط ۱۱ متروی تهران با مشارکت تیم پیمانکار ایرانی - چینی طی سفر اخیر شهردار تهران و هیات همراه به کشور چین و رایزنی پیرامون نحوه مشارکت چینیها در طرحهای حملونقل ریلی پایتخت، نمایندگان یک شرکت چینی به کشورمان آمدهاند و در محل شرکت متروی تهران، بحث و بررسی در خصوص احداث خط ۱۱ مترو را آغاز کردهاند؛ البته در کنار این شرکت چینی، یک شرکت ایرانی هم در ابر پروژه مذکور حضور خواهد داشت.
به گزارش ایلنا به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، هاشم روحانی، مجری خط ۱۱ مترو درباره جزئیات مذاکرات اخیر با چینیها گفت: طی جلسه نخست مذاکره با تیم پیمانکاران ایرانی - چینی، ضمن بررسی برخی جزئیات فنی و کلی پروژه، نحوه مراودات و روشهای مالی از جمله بازپرداخت هزینههای طرح، مورد بحث قرار گرفت.
وی افزود: احداث خط ۱۱ مترو با محاسبات کنونی، نیازمند تامین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو بودجه است و برای شروع کار، حداقل ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری لازم است. در بدو امر، تیمی متشکل از دو شرکت ایرانی و چینی پای میز مذاکره آمدهاند و شرکت متروی تهران این آمادگی را دارد که در صورت طی مقدمات لازم و مشخص شدن مسائل مالی، بلافاصله زمین مربوط به تجهیز کارگاه را در اختیار پیمانکاران قرار دهد.
روحانی با اشاره به تاکید شرکت مترو مبنی بر استفاده حداکثری از تولیدات داخلی در تجهیز ایستگاههای خط ۱۱ گفت: واقعیت آن است که در حال حاضر، توان تولید تجهیزاتی از قبیل پلهبرقی، آسانسور و بسیاری از اقلام صنعتی دیگر در داخل کشور وجود دارد و یکی از الزامات شهرداری تهران برای ساخت خطوط جدید، توجه به این ظرفیت ارزنده است.
مجری خط ۱۱ در پایان خاطرنشان کرد: جلسه با تیم پیمانکاران ایرانی و چینی، به طور منظم ادامه خواهد یافت تا در صورت به تفاهم رسیدن در تمام موارد موافقتنامه مذکور، قرارداد اصلی منعقد و عملیات اجرایی از امسال آغاز شود.
گفتنی است؛ خط ۱۱ متروی تهران به طول ۳۲ کیلومتر و شامل ۲۱ ایستگاه، از خطوط اولویتدار شبکه مترو بوده که به واسطه پوشش مناطق کم برخوردار از حیث دارا بودن سیستم حملونقل ریلی، ساخت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
یکی از شاخصهای این پروژه، اجرای ۲ ایستگاه و یک پارکینگ زیرزمینی در قالب یک ایستگاه جزیرهای است که به عنوان یک طرح ایستگاهی نوین، ویژگیهای منحصر بهفردی دارد. از مهمترین مزایای این روش، بهرهبرداری تدریجی از خط ۱۱ متناسب با پیشرفت عملیات اجرایی فازهای مختلف آن است.