خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران:

محصولات میادین میوه و تره‌بار، ۵۰ تا ۳۰۰ درصد از بخش خصوصی ارزان‌تر است

محصولات میادین میوه و تره‌بار، ۵۰ تا ۳۰۰ درصد از بخش خصوصی ارزان‌تر است
کد خبر : ۱۴۱۷۰۱۵

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با تاکید بر این که میادین میوه و تره‌بار فضایی برای مردم مستضعف است، گفت: در بعضی موارد، محصولات میادین میوه و تره‌بار، ۵۰ تا ۳۰۰ درصد از بخش خصوصی ارزان‌تر است.

به گزارش ایلنا، صبح امروز در یکصد و نود و یکمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران، اساسنامه سه سازمان زیرمجموعه شهرداری تهران از جمله سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار مورد بررسی اعضای پارلمان شهری پایتخت قرار گرفت. 

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا در جریان بررسی اساسنامه سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با بیان این که عملکرد این سازمان در تنظیم بازار مؤثر است، اظهار داشت: این که وظیفه تنظیم بازار را بر عهده سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار بگذاریم، مناسب نیست.

وی با بیان این که باید در میادین فضایی ایجاد کرد که محصولات کشاورزان را دپو کنیم، گفت: ما میان‌بری زدیم تا فضاهایی در نظر گرفته شود که محصولات با قیمت کمتر به مردم عرضه شود. اکنون بعد از گذشت ۴۰ سال ما به جای کسانی که خرید را در مزارع کشاورزی خریداری می‌کنند، خرید می‌کنیم.

تشکری هاشمی با اعلام این که ما چند هزار متر انبار و سردخانه می‌خواهیم در اختیار قرار دهیم که خرید انجام دهند، یادآور شد: ما نباید جایگزین شویم و میادین میوه و تره‌بار را هم دولتی کنیم. ما می‌خواهیم کار صدها نفر که شغل‌شان خرید محصولات از مزارع کشاورزی است را انجام دهیم. آقای فصاحت باید از کاراکتر جهاد کشاورزی خارج شود.

ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز در جریان جلسه امروز با بیان این که وظیفه ما به صورت شفاف اعلام شده و با این اساسنامه به وظیفه خود بازمی‌گردیم، یادآور شد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب، باید فضا را برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزان فراهم کنیم.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر، مسئولان سازمان به این نتیجه رسیدند که کشاورزان دائما نمی‌توانند محصولات خود را عرضه کنند و این حضور به صورت فصلی است، تصریح کرد: امروز خلاف ماده واحده عمل می کنیم و غرفه به آنها اختصاص می‌دهیم و می‌گوییم که از میدان مرکزی محصولات را تهیه و عضه کنیم و در نهایت نمی‌توانیم کنترلی بر کیفیت داشته باشیم. ما عین دولت وظیفه بورسی داریم که باید قواعی بگذاریم و بر آن نظارت کنیم و نباید اجازه دهیم اساسنامه دست ما را ببندد. ما به هیچ عنوان با بخش خصوصی رقابت نمی کنیم.

فصاحت با بیان اینکه زمانی که فاصله قیمت مراکز ما با بخش خصوصی کاهش می یابد، خوشحال می‌شویم، خاطرنشان کرد: در بعضی موارد، محصولات میادین میوه و تره‌بار، ۵۰ تا ۳۰۰ درصد از بخش خصوصی ارزان‌تر است و میادین ما فضایی برای مردم مستضعف است.

وی ادامه داد: در مواقع ضروری مانند امروز که در عرضه گوشت به مشکل برخورد کرده‌ایم، باید گوشت تأمین کنیم. ما سال گذشته در عرضه پیاز ورود کردیم و دلیل آن افزایش سه برابری قیمت پاییز بود.

فصاحت تأکید کرد: وقتی ما ظرفیت داریم و لنگرگاهی برای تنظیم بازار کشور هستیم، چرا نباید از این فرصت استفاده کنیم؟ بنده دست یکایک مدیران شهرداری و شورا را می‌بوسم که وظایف ما را تسهیل می‌کنند.

وی با بیان ای نکه ما در احداث میادین، منافع مناطق را نیز در نظر گرفته‌ایم، اعلام کرد: در برخی مناطق، راه‌اندازی مراکز واقعا لازم است و فرآیند آن زنجیره تأمین است و ما هیچ راهی نداریم که از طریق نرم‌افزاری بستری فراهم کنیم که محصولات عرضه شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان این که عرضه مستقیم محصولات توسط کشاورزان شدنی است، یادآور شد: ما بررسی سلامت غذا را که مد نظر رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا بود، از یک هفته پیش آغاز کردیم، با این که وظیفه ما نیست.

وی با تأکید بر این که وظیفه ما تولید نیست، بلکه فراهم کردن زمینه عرضه محصولات است، اظهار داشت: سازمان تعاون روستایی حلقه بین ما و کشاورزان است و محصولات را خریداری می‌کند و به میادین میوه و تره‌بار تحویل می‌دهد، اما فرایندها به تعاون روستایی اعلام می‌شود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز با بیان این که در مواردی درست است که شهروندان از میادین میوه و تره‌بار ارزان‌تر می‌خریم، اما ناچارند نیمی از آن را دور بریزند، گفت: به این شکل، قیمت با بخش خصوصی یکسان می‌شود؛ لذا باید به کیفیت توجه شود. قیمت میادین حداقل ۳۰ درصد کمتر از بخش خصوصی است، اما امیدواریم با افزایش کیفیت، دورریختن‌ها به اندازه‌ای نباشد که به قیمت پایین‌تر آسیب بزند.

وی افزود: با وجود این تفاوت قیمت، مردم گلایه‌مند هستند و امیدواریم با خرید از تعاونی‌ها، هم قیمت ها روند کاهشی داشته باشد و هم کیفیت محصولات افزایش پیدا کند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان این که میادین میوه و تره‌بار می‌توانند در کنار دولت به تنظیم بازار کمک کنند، اعلام کرد: در مواردی دولت تأکید می کند که برخی اقلام را میادین توزیع کند. سازمان میادین در خرید محصولات کشاورزی از مسیر تعاونی‌ها اقدام می کند. چه اشکالی دارد که خرید از تعاونی‌ها که از تولیدکنندگان خریداری می‌کنند، انجام شود؟

وی ادامه داد: به جای این که میادین سلطان میوه و تره‌بار شوند، ما باید کشاورز داخلی را حمایت کنیم و این حمایت یعنی خرید محصول کشاورز به قیمت واقعی و عرضه آن به همین قیمت است. چه اصراری است که بگوییم از میدان مرکزی خریداری شود.

براساس گزارش پایگاه خبری شهر، چمران همچنین خاطرنشان کرد: میادین میوه و تره‌بار می‌توانند گوشت را ارزان‌تر عرضه کنند. چه اشکالی دارد که سازمان میادین، گوشت را از جایی که ارزان‌تر به فروش می‌رساند، خریداری و عرضه کند؟

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز