خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

افزایش ۳ درصدی نرخ‌ گذر از پایه دهم به یازدهم/توضیح درباره موارد ممنوعه‌ در آیین‌نامه اجرایی مدارس

افزایش ۳ درصدی نرخ‌ گذر از پایه دهم به یازدهم/توضیح درباره موارد ممنوعه‌ در آیین‌نامه اجرایی مدارس
کد خبر : ۱۴۱۶۵۳۹

معاون وزیر آموزش و پروش گفت: امسال نرخ ارتقای ما در پایه نهم به دهم و نرخ گذر از پایه دهم به یازدهم حدود ۳ درصد افزایش پیدا کرده است و این حاکی از آنست که دانش آموزان نسبت به سال گذشته بیشتر به مدرسه آمده‌اند.

«محمدمهدی کاظمی» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد دانش آموزان ترک تحصیل کرده و بررسی علل آن و بازگرداندن آن‌ها به کلاس درس بیان کرد: ما هدفگذاری کرده‌ایم که هم پوشش تحصیلی هم نرخ گذر و ارتقا افزایش پیدا کند. امسال نرخ ارتقای ما در پایه نهم به دهم و نرخ گذر از پایه دهم به یازدهم حدود ۳ درصد افزایش پیدا کرده است و این حاکی از آنست که دانش آموزان نسبت به سال گذشته بیشتر به مدرسه آمده‌اند. 

کاظمی بیان کرد: امسال حدود ۹۲ درصد دانش آموزان پایه نهم به پایه دهم در دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند و این رقم در مقایسه با سال گذشته بیش از ۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. 

معاون آموزش متوسطه اضافه کرد: ما بیش از این میزان دنبال افزایش پوشش تحصیلی و نرخ گذر و ارتقا هستیم. البته موضوع مباحث پوشش تحصیلی و کاهش بازماندگان از تحصیلی علل مختلفی دارد و بیش از ۱۷ نهاد و دستگاه در این موضوع مداخله دارند و باید مشارکت داشته باشند تا آموزش و پرورش بتواند زمینه‌های جذب این دسته از دانش آموزان را در سطح بالاتری فراهم کند. 

کاظمی در پاسخ به سوالی در خصوص سوق دادن دانش آموزانی که به دلیل نیاز به شغل و درآمد ترک تحصیل کرده‌اند به سمت رشته‌های مهارتی و تاثیر آن در کاهش ترک تحصیل گفت: طبیعتا همینطور است. اهمیت آموزش‌های مهارتی در این است که دنیای امروز مهارت‌ها هستند که زمینه اشتغال را فراهم می‌کند. هرچقدر افراد ماهرتر و توانمندتر باشد زمینه اشتغال‌پذیری آن‌ها بیشتر می‌شود. 

معاون وزیر آموزش و پروش عنوان کرد: ما برنامه‌ریزی آموزش مهارتی را با این نگاه نبال می‌کنیم که بتواند زمینه اشتغال‌پذیری را افزایش دهد، طبیعتا داده‌های به دست آمده نیز همین نتیجه را نشان می‌دهد. 

به گفته کاظمی؛ سال گذشته از مجموعه ۹۶۰ هزار شغلی که توسط دولت ایجاد شد، حدود ۸۴ درصد مربوط به کسانی بود که مدرک دانشگاهی نداشتند. او تصریح کرد: چنین نتیجه‌ای حاکی از آن است که عمده مشاغل نیاز به مدرک دانشگاهی ندارد و افراد در سطح دیپلم نیز می‌توانند به شغل برسند فقط نیازمند این است که مهارت کسب کنند. 

کاظمی خاطرنشان کرد: امیدواریم با برنامه‌های توسعه هنرستان‌ها و مهارت‌آموزی که در دوره‌های متوسطه اول و دوم نظری دنبال می‌کنیم به نتایج خوبی در خصوص اشتغال‌پذیری و ارتقای پوشش تحصیلی دست پیدا کنیم. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد ممنوعه‌ها در مدارس اظهار کرد: قوانین و مقررات این موضوعات را تعیین کرده است. آیین نامه آموزشی و اجرایی نیز در اختیار همه قرار دارد. اختیاراتی نیز مدیر و شورای مدرسه دارد؛ مدیر می‌تواند در مواردی از اختیارات خود استفاده کند البته ممکن است مداخلاتی نیز داشته باشند. برای اینکه نظم بیشتری در آموزش و یادگیری دانش آموزان ایجاد شود، برخی محدودیت‌ها وجود دارد. به عنوان نمونه استفاده از موبایل در کلاس درس قطعا موجب حواس پرتی دانش آموزان می‌شود. 

کاظمی در مورد سایر ممنوعه‌ها در مدارس مانند لوازم آرایشی و بهداشتی نیز افزود: سال گذشته غیر از معاونت آموزشی، بخشنامه‌ای به مدارس ابلاغ شده و ممنوعیت استفاده از موبایل را اعلام کرده‌اند. بنابراین به طور کلی در آیین‌نامه اجرایی مدارس، در مورد ممنوعه‌ها در مدرسه بحث عرف مطرح شده است طبیعتا در عرف ما استفاده از برخی چیزها جز عرف مدرسه نیست که باید رعایت شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز