خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

افزایش مهارت‌های دانش‌آموزان نابینا در اتاق‌هایِ تحرکِ مدارس استثنایی/ آموزش به کودکان با نقص شنوایی به صورت ترکیبی دنبال می‌شود

افزایش مهارت‌های دانش‌آموزان نابینا در اتاق‌هایِ تحرکِ مدارس استثنایی/ آموزش به کودکان با نقص شنوایی به صورت ترکیبی دنبال می‌شود
کد خبر : ۱۴۱۳۸۵۳

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ما آموزش به کودکان کم شنوا یا ناشنوا را به صوت ترکیبی دنبال می‌کنیم که شامل آموزش زبان اشاره و آموزش شفاهی و کلامی می‌شود.

«حمید طریفی حسینی» معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد شبکه شاد و محتواهایی که در این شبکه برای دانش آموزان استثنایی بخصوص طیف کم بینا و نابینا وجود دارد، بیان کرد: شبکه شاد یک کمیته اجرایی دارد و هر هفته جلساتی را در این کمیته برگزار می‌کنند و ما نیز یک نماینده‌ای داریم که در این جلسات شرکت می‌کند. 

طریفی حسینی ادامه داد: شبکه شاد نسبت به گذشته برای دانش آموزان استثنایی به خوبی مناسب‌سازی شده است و هم اکنون شرایط برای استفاده دانش آموزان کم بینا و نابینا خیلی بهتر شده است. از نظر تولید محتوا نیز سایت سازمان آموزش و پرورش استثنایی بخشی دارد که افراد می‌توانند در قسمت معاونت آموزشی سایت، از محتواهای خوبی که بارگذاری کرده‌ایم استفاده کنند بنابراین سایت سازمان آموزش و پرورش استثنایی مرجع خوبی برای دانش آموزان استثنایی کم بینا یا نابینا است و کتاب‌های صوتی مناسبی در این بستر وجود دارد ضمن اینکه کتاب‌های درسی این دانش آموزان نیز به صورت صوتی در سایت سازمان موجود است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بخش‌هایی از کتاب‌های درسی که لازم بود به صورت چندرسانه‌ای تولید شود نیز دچار تحول شده است. یکی از برنامه‌های ما در حوزه آموزش که کیفیت بخشی از ارکان اصلی آن محسوب می‌شود، به بحث تولید بسته‌های تربیت و یادگیری اختصاص یافته است. این بسته‌های آموزشی و تربیت و یادگیری، فراتر از کتب درسی هستند. بخشی از این کتاب‌ها به صورت تولید محتوای الکترونیکی است که از طریق رمزینه‌های سریع پاسخ، دانش آموزان می‌توانند به لینک محتواها دست‌یابی پیدا کنند. تولید این محتواها و افزودن به آن در دستور کار سازمان آموزش و پرورش استثنایی است و محتواهای تولیدی از طریق رمزینه‌ها به راحتی قابل دسترسی است. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: بعضا همین رمزینه‌ها هم اکنون در کتاب‌ها وجود دارد، اما گسترش این محتواها جزو برنامه‌ها و اولویت‌های ماست. ما به دنبال غنی‌تر کردن کتاب‌های درسی این دانش آموزان هستیم از سوی دیگر راهنمای معلمی که برای معلمان تولید می‌شود نیز هم برای معلمان مدارس خاص هم برای مدارس عادی پذیرا، تمهیداتی دارد تا معلمان مدارس عادی پذیرا نیز بتوانند بهتر با این دانش آموزان کار کنند. 

او افزود: بخشی از واحدهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراکز استان‌ها به عنوان واحدهای فراگیر تعریف و مناسب‌سازی شده‌اند. بخصوص کتابخانه‌های این کانون‌ها که آثاری برای دانش آموزان نابینا دارند. در این مراکز کانون‌های فراگیر، خدمات خوبی ارائه می‌شود و با کانون تفاهم نامه‌ای نیز برای توسعه مراکز فراگیر امضا کردیم. چندهزار جلد کتاب مخصوص کودکان استثنایی نیز از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مدارس ما اهدا شده است. این کتاب‌ها بیشتر شامل آثار با موضوعاتی بود که ما سفارش داده بودیم و از این بابت فعلا مشکلی نداریم. 

طریفی در مورد ارزیابی وضعیت گستره لغات دانش آموزان نابینا و کم بینا با وجود منابع و محتواهای محدود برای این کودکان نیز بیان کرد: برنامه درسی این دانش آموزان خیلی وقت‌ها همان برنامه‌های درسی دانش آموزان عادی است. دانش آموزان نابینا و کم بینا توانایی ادامه تحصیل بالایی دارند و خیلی از آن‌ها در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند و تعداد دانش آموزان نابینایی که در کنکور قبول می‌شوند قابل توجه است و به نسبت سایر گروه‌های استثنایی موفقیت‌های چشمگیری کسب می‌کنند. 

معاون وزیر ادامه داد: فعلا اینکه بخواهیم ارزیابی کیفی بر مهارت‌های خاص این دانش آموزان انجام دهیم در دست نیست، ولی می‌دانیم شرایط پیشرفت برای این دسته از دانش آموزان فراهم است. تمام مدارس نابینایان ما اتاق‌های مخصوص تحرک دارند و در راستای جهت‌یابی و سایر مهارت‌هایی که لازم است فراتر از مباحث آموزشی دانش آموزان با اختلال بینایی کسب کنند، به آنها ارائه می‌شود. در واقع نه تنها رشد بعد علمی که رشد سایر مهارت‌ها و توانایی‌های وجودی این دانش آموزان را در نظر داریم ضمن اینکه کلاس‌های آمادگی و تقویت بنیه علمی دانش آموزان نیز در مدارس استثنایی برگزار می‌شود و فکر می‌کنم هم اکنون چالش چندانی نداشته باشیم. 

طریفی حسینی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص زبان اشاره‌ای که در مدارس ناشنوایان و کم شنوایان تدریس می‌شود، ضمن بیان اینکه در حال حاضر الفبای گویای باغچه‌بان در این مدارس اجرا می‌شود، توضیح داد: ما آموزش به کودکان کم شنوا یا ناشنوا را به صوت ترکیبی دنبال می‌کنیم که شامل آموزش زبان اشاره و آموزش شفاهی و کلامی می‌شود که در برگیرنده مهارت‌های لب خوانی و… است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز