دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:
مدیریت یکپارچه و منسجم تاثیرگذاری رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش را دو چندان میکند
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه کمیسیون برنامههای درسی و تربیتی گفت: وجود مدیریت یکپارچه، منسجم و متناسب با نیاز بازار کار و جامعه میتواند تاثیرگذاری رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش را دو چندان میکند.
به گزارش ایلنا از شورای عالی آموزش و پرورش، جلسه سیصد و ششمین (۳۰۶) کمیسیون برنامههای درسی و تربیتی با حضور دبیرکل شورای عالی، اعضای آن و صاحب نظران حوزه فنی و حرفهای و کاردانش در سالن جلسات دبیرخانه این شورا برگزار شد.
این جلسه کمیسیون که به بررسی «سند مفهومی شاخههای فنی و مهارتی (فنی و حرفهای و کاردانش)» اختصاص داشت، برخی از چالشهای کلان آموزش و تربیت فنی و حرفهای و کاردانش از جمله: نیاز بازارکار، نوع آموزش، جذابیت، تجهیزات و امکانات، اقبال دانش آموزان، فرصتهای استخدامی، یادگیری مادام العمر و… مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ادامه این جلسه دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یکی از عرصههایی که نیازمند فکر و ایده تازه است همین رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش هستند که باید یک ساز وکار و راهکار اصولی و منطقی برای آنها طراحی شود.
وی افزود: فضای آموزش و پرورش و اقبال عمومی نسبت به رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش، لزوم فراهم آوردن امکانات، تجهیزات و زیرساختهای لازم برای آنها باعث سنگینتر شدن مسئولیت آموزش و پرورش و به تبع آن آشکار شدن برخی از محدودیتهای این حوزه از جمله هزینههای زیاد برخی از امکانات و ابزارهای آموزشی و… خواهد شد.
امانی اضافه کرد: همه اینها نشان میدهد باید یک راهکار منسجم، منعطف و دارای شمولیت بیشتر برای این رشتهها طراحی و اجرایی شود. مدیریت یک پارچه به این رشتهها فرصت رشد و شکوفایی بیشتری میدهد. بنابراین وجود مدیریت یکپارچه، منسجم و متناسب با نیاز بازار کار و جامعه میتواند تاثیرگذاری رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش را دو چندان کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: برای این کار نیازمند مشارکت جامعه، همکاری و هماهنگی لازم بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراجع ذی نفع هستیم تا با توجه به واقعیت موجود در جامعه از پراکندگی و تعارضات مدیریتی در این رشتهها جلوگیری شود.
در ادامه این جلسه تاکیدات اسناد تحولی در خصوص آزمونهای مهارتی مرور شد از جمله اینکه: دوران تحصیل رسمی و عمومی، با توجه به ماهیت و ویژگی برنامههای درسی شامل دوره آموزش عمومی (مرکب از دور ه ابتدایی و دوره متوسطه اول) و نیمه تخصصی (دوره متوسطه دوم) است در پایان دوره متوسطه دوم به دانش آموزان مدرک دیپلم اعطا میشود.
دوره متوسطه دوم دارای سه شاخه نظری، فنی و حرفهای و کاردانش است؛ هر یک از شاخههای این دوره دارای رشتههایی است که تنوع آنها براساس نیاز جامعه، اقتضای زمان و امکان اجرای آن تعیین میشود.
همچنین هدف عملیاتی ۲۱ بازنگری و بازمهندسی ساختارها و رویهها و روشها، راهکار ۱-۲۱ اصلاح و بازنگری ساختار دورههای آموزشی بر اساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی با عنوان «برنامه بازآرایی شاخهها و رشتههای تحصیلی دوره متوسطه» با توجه به مطالعات و چارب موفق جهانی، تاکید دارند.
در ادامه اعضای جلسه به بحث و بررسی پاسخ سئوالات زیر پرداختند: رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش چقدر تفاوت محتوایی با هم دارند؟ آیا مقدمات لازم برای ایجاد رشتههای جدید فراهم شده است؟ آیا طراحی مفهومی همان راهنمای حوزههای تربیت و یادگیری است یا خیر؟
اعضای کمیسیون تاکید کردند: برای پاسخگویی به این سئوالات باید ضرورت و چیستی این دو شاخه مشخص و بعد وارد چرایی آنها شد. این طرح (سند مفهومی) باید به فلسفه وجودی و دلایل تفکیک و ضرورت این دو شاخه بپردازد بنابراین باید مدلی طراحی شود که در آن اصول، سیاستها و خطمشیهای معین پیش بینی و از این به بعد رشتههای پیشنهادی بر مبنای این شاخصها ارزیابی و تصویب شده و از همه مهمتر نسبت این مدل با اسناد تحولی مشخص شود.
در پایان اعضای جلسه پیشنهاد کردند: جهت بررسی و تبیین بیشتر موضوع و ابعاد مختلف آن، پیامدها و نتایج این تغییر در ابعاد مختلف مرتبط با موضوع چه در درون و بیرون نظام آموزشی و ارتباط آن با برنامه بازطراحی دوره دوم متوسطه باید مد نظر قرار گیرد.