خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری همسفر تا بهشت مطرح شد؛

یکی از ماندگارترین ازدواج ها، ازدواج دانشجویی است/ ارائه ۵ سال مشاوره رایگان به زوجین از سوی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها

یکی از ماندگارترین ازدواج ها، ازدواج دانشجویی است/ ارائه ۵ سال مشاوره رایگان به زوجین از سوی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها
کد خبر : ۱۴۱۲۵۷۷

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: یکی از حمایت‌های اصلی بعد از ازدواج است. در این راستا دانشجویانی که ازدواج می کنند ۵ سال مشاوره رایگان تا پایان دوره دانشجویی توسط نهاد رهبری دریافت خواهند کرد و ۵ سال در دو استان سمنان و قم با همراهی معاونت زنان ریاست جمهوری پس از پایان دوران دانشجویی زوجین مشاوره رایگان می گیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری آغاز ببست و ششمین دوره ازدواج دانشجویی با موضوع "همسفر با بهشت" صبح امروز هفتم آبان ماه در دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

"مصطفی رستمی" رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ابتدای این جلسه ضمن ادای احترام به مردم فلسطین و اتفاقات اخیر ناشی از حملات صهیونسیت ها بیان کرد: کودک کشی، غصب، نقض حقوق مسلم مردم فلسطین سالهاست توسط اسرائیل غاصب انجام شده است. این ظلم بیش از ۷۰ سال است که رخ داده و نشان دهنده جریان دائم جاری ظلم رژیم غاصب اسرائیل در منطقه است. امروز شاهد ترکیب حماسه و توان مقاومت و ایستادگی ملتی مظلوم از یک سمت و از سمت دیگر کودک کشی و نقض فاحش حقوق بشر از سوی صهیونسیت ها هستیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بیان کرد: امروز شاهد دو قطبی خاصی هستیم که از یک سمت امواج میلیونی انسان ها هستند و سمت دیگر حکومت های شرور حاکم بر دنیا هستند که در راس آنها آمریکا و انگلیس هستند که از آدم کشی و ویرانگری حمایت می‌کنند و حالا می‌بینیم که ملت ها همه هم آوا با ملت فلسطین شده اند. این اتفاقات نوید دهنده روزهای خوش برای محور مقاومت است که نشان دهنده روزهای بدون استکبار و استعمار در آینده و روزهای تحقق استقلال ملت های منطقه است.

حجت‌الاسلام رستمی در مورد موضوع همسفر تا بهشت و ازدواج دانشجویی گفت: هم اکنون بیش از ۳ میلیون جوان در فضاهای دانشگاهی مشغول علم آموزی هستند و در سن ازدواج قرار دارند. اهمیت تشکیل خانواده در بنیادهای اجتماعی کشور مطرح است و موضوع جمعیت و اهمیت حفظ رشد جمعیت مورد تاکید است که‌ تحقق آن مبتنی بر ازدواج بهنگام و آگاهانه است.

رستمی افزود: ازدواج دانشجویی جزو اولویت های نهاد رهبری بوده و هست. دوره بیست و ششم همسفر تا بهشت که سفری آموزشی و تربیتی و مذهبی در پی ازدواج های دانشجویی است برای همین اهداف برگزارخواهد شد و در ۲۵ دوره گذشته تجربیات خوبی داشتیم و نتایج قابل اعتناست.

او ادامه داد: ازدواج دانشجویی در دوران دانشجویی یکی از بهترین اشکال ازدواج است چرا که فرد دانشجو هنوز فارغ التحصیل نشده و ازدواج می کند و نشان دهنده باور به این موضوع است که تشکیل خانواده به مسیر رو به اعتلای زندگی کمک می کند.

حجت‌الاسلام رستمی اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد یکی از ماندگارترین ازدواج ها ازدواج دانشجویی است. مجموع بانک اطلاعاتی که در دوره های قبل داشتیم ذخیره چندصد هزار زوج را نشان می دهد که زمینه خوبی برای مطالعات حوزه ازدواج است و یکی از حوزه هایی که به آن توجه شد بحث مانایی و پایداری ازدواج های دانشجویی است.

او گفت: بدون مطالعه و داشتن آمار بحث هایی قبلا مطرح می شد، اما آمارهای معتبر در ثبت احوال نشان می دهد که ازدواج های دانشجویی از پایدارترین ازدواج ها در کشور است و بیش از ۹۴ درصد ازدواج های دانشجویی که مخاطب برنامه های تربیتی و اردویی نهاد رهبری بوده پایداری داشته است.

رستمی تاکید کرد: اهتمام به تنوع و غنابخشی به طرح همسفر تا بهشت از اولویت های ماست. در توصیه های شورای عالی انقلاب فرهنگی، الگوی ازدواج دانشجویی به عنوان الگویی برتر به دلیل مانایی معرفی شد. دانشجویان متقاضی ازدواج دانشجویی از امروز می‌توانند به درگاه ازدواج دانشجویی مراجعه و ثبت اطلاعات اولیه را انجام دهند.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اول آذرماه اعزام زوجین به مشهد و اجرای رسمی دوره ۲۶ ام بعد از ثبت نام زوجین را خواهیم داشت و با حمایت از مجموعه های مختلف به حداکثر تقاضاها پاسخ می دهیم و امیدواریم محدودیت برای ثبت نام نداشته باشیم.

رستمی اضافه کرد: پایداری خانواده نیز از موضوعات مورد تاکیدداست. در طرح زوج مانا هم ۱۰۰ خانواده با ملاک های متعددی که معرفی شده اعلام آمادگی کرده اند. ۱۰ هزار و ۵۰۰ زوج برای معرفی خانواده موفق و زوج مانا اعلام آمادگی کرده اند. مجموع ملاک ها را مشخص کردیم و هزار و ۲۰۰ اثر از خانواده‌ ها به دست ما رسیده است.

او ادامه داد: از جمله‌ شاخص های زوج موفق، فرزندآوری، کنشگری اجتماعی، فعالیت جهادی، رتبه علمی زوجین، فعالیت های قرآنی و معرفتی، حضور در دوره های آموزشی و... است. زوجین متقاضی شرکت در این طرح هم می توانستند با ارسال آثار و فعالیت های خود مورد داوری قرار بگیرند و از بین متقاضیان ۱۰۰ زوج را انتخاب کردیم و رضایت و صمیمت خانوادگی را هم به عنوان یک شاخص مد نظر داشتیم. این الگوها سالانه معرفی می شوند.

رییس نهاد رهبری دانشگاه ها بیان کرد: طرح دردانه نیز وجود دارد که مربوط به فرزندآوری زوجین حین دوران دانشجویی و یا بلافاصله کمی پس از فارع التحصیلی است. فاصله مناسب سنی بین والدین و فرزند و بین زوجین به تربیت فرزند کمک می کند و یکی از رویکردهای بخش ازدواج و خانواده، حمایت از فرزندآوری در دوران دانشجویی یا با فاصله کوتاه پس از دوران دانشجویی است.

رستمی افزود: ۱۰ هزار و ۳۵۹ خانواده دانشجویی حائز شرایط برای این طرح معرفی شدند و با تعهداتی که بنیاد ۱۵ خرداد، بانک صادرات و مهر داشتند این طرح اجرا شد.

رستمی ادامه داد: یکی از اتفاقات دیگر برای حمایت از ازدواج دانشجویی، تشکیل ستاد ازدواج دانشگاهیان بود که مجموعه ظرفیت دستگاه های توانمند را می طلبد.

او با اشاره به مصوبه هیات امنا دانشگاه در حمایت از فرزندآوری اعضای هیأت علمی و کارکنان در دانشگاه آزاد داشتیم.

رستمی اظهار کرد: ساخت خوابگاه های متاهلی مورد تاکید است و تفاهم نامه‌ها بین دستگاه ها منعقد شده و سایر مجموعه ها هم به کمک آمده اند تا نهضت خوابگاه سازی به رونق برسد. یکی دیگر از طرح ها در راستای ازدواج دانشجویی موضوع ترویج و تسهیل آغاز شکل گیری ازدواج است. در سال‌های اخیر نقش خانواده ها در معرفی زوجین به هم کمرنگ شده و تسهیل گری نیاز است. هم رسان طرحی بود که در نهاد رهبری طراحی شد و با استفاده از الگوهای مناسب دختران و پسران شایسته را با دخیل کردن خانواده ها و نهادهای مرتبط به یکدیگر معرفی می کنند تا وساطت با در نظر گرفتن تمام ملاحظات انجام شود. ۱۱ هزار دانشجو در این سامانه ثبت نام کردند و پس از مشخص شدن وضعیت آنها و صحت سنجی با بررسی های دقیق و انجام مشاوره ها با دخالت خانواده ها و فعال کردن مسیرهای مطمئن حرکت به سمت ازدواج آغاز می شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری عنوان کرد: یکی از حمایت‌های اصلی بعد از ازدواج است. در این راستا دانشجویانی که ازدواج می کنند ۵ سال مشاوره رایگان تا پایان دوره دانشجویی توسط نهاد رهبری دریافت خواهند کرد و ۵ سال در دو استان سمنان و قم با همراهی معاونت زنان ریاست جمهوری پس از پایان دوران دانشجویی زوجین مشاوره رایگان می گیرند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز