خبرگزاری کار ایران

هشدار زرد هواشناسی درباره باران شدید در ۲۳ استان/ احتمال خیزش گرد و خاک در ۱۸ استان + نقشه

هشدار زرد هواشناسی درباره باران شدید در ۲۳ استان/ احتمال خیزش گرد و خاک در ۱۸ استان + نقشه
کد خبر : ۱۴۰۷۱۵۲

سازمان هواشناسی درباره بارش شدید باران، رگبار، رعد و برق و احتمال آبگرفتگی معابر در ۲۳ استان و همچنین وزش باد شدید و احتمال خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در ۱۸ استان کشور هشدار سطح زرد صادر کرد.

به گزارش ایلنا، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا از دوشنبه تا چهارشنبه (۲۴ تا ۲۶ مهر) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه در اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شمال کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، لرستان، همدان، مرکزی، قم، شمال غرب و غرب اصفهان، شمال چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات سمنان، مازندران و غرب گلستان، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، روز سه‌شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال و شرق تهران، سمنان و شمال خراسان جنوبی و روز چهارشنبه در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل، مازندران، گیلان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و ارتفاعات سمنان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی، احتمال لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن‌سال وجود دارد. 

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، خودداری از برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره را توصیه کرده است.

این سازمان همچنین در هشدار زرد خود از افزایش گرادیان فشاری، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک از دوشنبه تا سه‌شنبه (۲۴ تا ۲۵ مهر) در ۱۸ استان کشور خبر داده است. این شرایط جوی روز دوشنبه در آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، جنوب و مرکز اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، همدان، لرستان، کردستان، کرمانشاه، شمال چهارمحال و بختیاری و ایلام و روز سه‌شنبه در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه‌جنوبی اصفهان، یزد، شمال غرب کرمان و نیمه‌شمالی فارس رخ خواهد داد. 

بر اثر این مخاطره جوی در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت‌وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و امکان اختلال در ناوگان حمل‌ونقل وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، اجتناب از تردد غیرضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، احتیاط در ترددهای جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه کرده است. 

هشدار زرد هواشناسی درباره باران شدید در ۲۳ استان/ احتمال خیزش گرد و خاک در ۱۸ استان + نقشه

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز