معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:
خانوادهها برای دانش آموزان فرصت کنشگری را فراهم کنند
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: از خانوادهها درخواست میکنیم در خانه برای دانش آموزان فرصت کنشگری را فراهم کنند.
به گزارش ایلنا از روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، اصغر باقرزاده اظهار کرد: امروز، آنچه که برای همه مشخص شده و اهمیت دارد، سرمایهگذاری در بحث تربیت کودکان و نوجوانان است. آینده شخصی و اجتماعی آنها روشن است و قطعا اولیا به وظایفی که در این زمینه دارند، اشراف داشته و آنها را انجام میدهند.
وی به وظایف معاونت پرورشی و مجموعه نظام تعلیم و تربیت در این زمینه اشاره و تاکید کرد ۱۰۰ درصد، در شناخت و انجام این وظایف، اگر کمک والدین نباشد؛ موفقیت ما ممکن نخواهد بود.
معاون پرورشی و فرهنگی ادامه داد: مدتی است که معاونت پرورشی اصول، سیاستها و راهبردهایی را برای خود اتخاد کرده تا از این طریق برنامهها و فعالیتهای موثری را داشته باشد. یکی از اصلهای موثر ما استفاده از خود کودکان و نوجوانان در طراحی و اجرای برنامههاست. کنشگری مثبت دانشآموزان یکی از روشهای اصلی برای رشد و شکوفایی توانمندیهای دانشآموزان است. ما تلاش میکنیم و از مربیان و مدیران مدارس میخواهیم تا موقعیتهای کنشگری را برای دانشآموزان فراهم کنند. فضا را برای آنها فراهم کنند تا بحثهای فرهنگی و تربیتی را در مدرسه انجام دهند. به آنها اعتماد کنند. نه اینکه آنها فقط تماشاگر باشند. توصیه ما به والدین هم همین است که این فرصتها را در خانه هم برای دانشآموزان فراهم کنند.
باقرزاده در گفتوگوی زنده و پرسش و پاسخ با والدین که به طور زنده از شبکه شاد پخش شد، اضافه کرد: در سال گذشته فعالیتی انجام شد و طی آن، مدرسه را یک روز بهصورت نمادین، دانشآموزان اداره کردند؛ اما یک روز کم است. آنهایی که این مهم را تجربه کردند و مدرسه را به دانشآموزان سپردند و در کنارشان معلمان به هدایت و راهبری بچهها پرداختند، اثرات شگرفی را در رشد دانشآموزان دیدند. بنابراین این راهبرد اول ماست و امیدورایم والدین و خانوادهها در این زمینه به ما کمک کنند.
وی تقویت، بهسازی و توانمندی مربیان و نیروی انسانی را دومین راهبرد این معاونت اعلام کرد و گفت: مربی تربیتی، مشاور و معاون پرورشی، نقش سازندهای در تربیت و پرورش دانشآموزان دارند. حدود ۴۰ درصد نیروهای موجود در تابستان امسال در برنامههای توانمندسازی نیروی انسانی شرکت کردند. این دورهها بهصورت کارگاهی و براساس نیاز و بهصورت حرفهای برگزار شد تا مربیان بهره خوبی از این دورهها داشته باشند. عناوین این دورهها منطبق با نیازهای مربیان بود؛ از قبیل شناخت مصارف فرهنگی کودکان، فضای مجازی، عناوینی که براساس بررسی نیازهای واقعی مربیان تدوین و در استانها برگزار شد. این راهبرد برای تقویت نیروی انسانی همچنان ادامه دارد. والدین هم باید از مصارف فرهنگی کودکان اطلاع داشته باشند. کتابها، رمانها، داستانها، قصهها، بازیها، انیمیشنها و… والدین باید از آنها باخبر باشند و اثرات هر کدام را بشناسند، محتوای آن را خوانده باشند و بدانند بچهها چه محصولاتی را استفاده میکنند. مطمئنم اگر شما والدین و مربیان ما این کار را انجام دهند حتما جلو خواهیم بود و میتوانیم نظارت لازم را داشته باشیم.
باقرزاده در ادامه گفت: راهبرد سوم ما تامین نیروی انسانی است. تعدادی از مدارس ما نیروی انسانی پرورشی ندارد. هنوز نتیجه عملی نگرفتهایم ولی در حال تلاش هستیم تا مجوز لازم را برای تامین نیرو دریافت کنیم. اما مهمتر از این موضوع، سنجش صلاحیت این افراد است. مربیان پرورشی ما باید حتما خیلی قویتر در مدارس عمل کنند. بنابراین باید از بین کسانی انتخاب شوند که دوره لازم را گذرانده باشند. دورههای ویژه را از طریق دانشگاه فرهنگیان تهیه کردهایم و دوره کارورزی خوبی تدارک دیده شده است. در حوزه مسائل دینی و اعتقادی و آسیبهای اجتماعی، افراد باید نخبه و قوی باشند.
وی راهبرد چهارم را انسجامبخشی به برنامههای فرهنگی و پرورشی برشمرد و گفت: سالهاست که تعداد زیادی از برنامهها توسط ستاد آموزش و پرورش و ادارات استانی به مدرسه ابلاغ میشود. این حجم بالای برنامهها، مدیران مدارس را دچار سردرگرمی میکند و آنها از بین انبوه فعالیتهای ابلاغی با محدودیتی که در منابع و نیروی انسانی دارند فقط به چند فعالیت میرسند. چقدر موفق میشوند؟ چقدر پوشش دانشآموزان را دارند؟ این چند سوال به درستی پاسخ داده نمیشود.
باقرزاده تصریح کرد: امسال برای انسجامبخشی به فعالیتها و همینطور امکان سنجش و ارزیابی اثر فعالیتها تلاش شد تا یک برنامه فراگیر پرورشی و تربیتی مدرسه تنظیم و ابلاغ شود. در این برنامه ۵ هدف پایه تربیتی به مدیران مدارس توصیه شده است. هدف اول «خردورزی» است و فعالیت محوری آن «ایجاد یک جلسه پرسش و پاسخ و رفع شبهات دانشآموزان» است. ما برای هر کلاس درس در هر مدرسه از مدیر خواستهایم تا این جلسه را برگزار کند. طبیعتا این یک شروع است و برای شروع یک فعالیت را پیشنهاد دادیم اما مدیران ما با خلاقیت خود میتوانند برنامههای دیگری داشته باشند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف دوم پایه «ایمان» است و برای این هدف فعالیت فراهمکردن امکان اقامه نماز جماعت در مدرسه را تعیین کردیم. مدیران تلاش میکنند این فضا را تهیه و فردی را برای امام جماعت تعیین و دانشآموزان را به اقامه نماز تشویق کنند.
وی هدف سوم را «نشاط» اعلام کرد و گفت: فعالیت محوری این هدف این است که هر یک از دانشآموزان در یک رویداد فرهنگی، ورزشی، قرآنی و… در طول سال تحصیلی شرکت کنند. ما رویدادهای مختلفی داریم و تعداد زیادی از دانشآموزان در هیچکدام شرکت ندارند اما امسال با جذابسازی برنامهها این امکان فراهم میشود و دانشآموزان در آنها حضور پیدا خواهند کرد.
باقرزاده گفت: در هدف چهارم «امید» را دنبال میکنیم. مدیر مدرسه تلاش میکند و ما در ستاد تلاش میکنیم که همه دانشآموزان در طول سال تحصیلی حداقل ۲ روز در سفر اردویی، تربیتی، راهیان نور، راهیان پیشرفت، اردوهای قرآنی، ورزشی و … شرکت کنند.
به گفته باقرزاده هدف پنجم این برنامه «هویت» است و در آن از مدیران خواسته شده که دانشآموزان حداقل در یک تشکل دانشآموزی عضو شوند. باقرزاده گفت: تمام فعالیتهای محوری این ۵ هدف در سامانه نورینو ثبت میشود و به راحتی میتوان گفت که این فعالیتها در مدارس، چند درصد دانشآموزان را شامل شده است.
وی ضمن دعوت از اولیای دانشآموزان برای کمک به مدیران مدرسه در اجرای این فعالیتها، گفت: دانشآموزان عزیز نیز میتوانند وارد سامانه نورینو شوند و در جریان تمام مسابقات، اردوها، ثبتنامها و اطلاعیههای مدارس قرار بگیرند و سوالاتی که دارند را ثبت کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در ادامه درباره برنامه نماد نیز گفت: برنامه نماد نیز یک برنامه فراگیر پیشگیری از آسیبهاست که بین ۱۴ نهاد به اشتراک قرار داده شده؛ آموزش و پرورش وظیفه دارد وضعیت سلامت روانی دانشآموزان را بررسی کند و اگر دانشآموزی در معرض آسیب اجتماعی باشد شناسایی میشود و به مراکز مشاوره معرفی خواهد شد و همه کمک میکند تا رفع مشکل شود.
باقرزاده در ادامه در پرسش و پاسخ با والدین در پاسخ به سوالی درباره پویش «طوفان آب» اظهار کرد: پویش طوفان آب پیشنهاد دانشآموزان بود. اکنون در سرزمینهای اشغالی ممنوعیت ورود آب و غذا از سوی رژیم اشغالگر ایجاد شده است. راهاندازی این پویش در جهت کمک به کودکان مظلوم غزه است که بتوان با ارسال بطریهای آب، از ناراحتیها و سختیهای آنان کم کرد. در این پویش هر یک از دانشآموزان برای همدردی با بچههای فلسطین، یک بطری آب معدنی تهیه میکنند و روز یکشنبه همراه خود به مدرسه میآورند. پس از جمعآوری این بطریها توسط مدیران مدارس، ارسال برای بچههای فلسطینی انجام میشود در کنار این موضوع، دانشآموزان میتوانند دلنوشتههای خود را هم ارسال کنند. دانشآموزان باید برای شرکت در این پویش، تصاویر و فیلمهای خود را از زمان تحویل بطریها تا روز چهارشنبه به آیدی @pejvakshargh ارسال کنند. این پویش کشوری یکشنبه ۲۳ مهر در تمام مدارس برگزار میشود.
وی افزود: علاوه بر این نیز کد دستوری هم از سوی هلال احمر برای کمک مالی اعلام شده است و ما هم در این پویش آن را اعلام خواهیم کرد.
باقرزاده با بیان اینکه استقبال خوبی از این پویش شده و نتایج آن به اطلاع دانشآموزان و والدین خواهد رسید، گفت: هدف آشنایی دانشآموزان با این نسلکشی هست که رژیم غاصب صهیونیستی انجام میدهد و ستمی که به دانشآموزان غزه میرود. بچههای ایران کار نمادینی انجام میدهند تا دنیا بفهمد که بچههای ایران دغدغهمند هستند و این ستم را نمیپذیرند.
وی در پاسخ به سوالی یکی از والدین درباره راههای حضور در کلاسهای حفظ قرآن در مدارس بیان کرد: ما حدود ۸۲۰ دارالقرآن فعال در سراسر کشور داریم که اینها محفلهای انس با قرآن ایجاد کرده و بچهها در این محفلها شرکت میکنند، آشنا میشوند و به مراکز دارالقرآن نزدیک منزل خود هدایت میشوند. همچنین دانشآموزان خود میتوانند مستقیم به دارالقرآن نزدیک منزل خود مراجعه کنند. یا اینکه دانشآموز میتواند وارد سامانه نورینو شود و مستقیم در کلاسها شرکت کنند. در شبکه شاد نیز کانال حفظ قرآن داریم و دانشآموزان میتوانند دورههای مجازی را بگذرانند.
باقرزاده درباره هزینه اردوها نیز گفت: هزینههای اردویی واقعا هزینههای بالایی است و عمده آن صرف رفت و آمد میشود و متاسفانه به دلیل افزایش قیمتها این هزینهها بالا رفته است. بخشی از این هزینهها را خانوادهها متقبل میشوند اما بهزودی تمام اردوها در سامانه نورینو ثبت میشود و نظارت بر اجرا و هزینهها بهتر از قبل خواهد شد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: کار تعلیم و تربیت بسیار زمانبر است ولی نباید ناامید شویم. کاری که امروز من و شما انجام میدهیم قطعا در آینده نتیجه آن مشخص میشود. کاری که امروز به دانشآموز میسپاریم فردا وقتی در موقعیت اجتماعی قرار میگیرد و توانمندیهایی بروز میدهد میبینیم که اثر همین فعالیتهای امروز او بوده است.