خبرگزاری کار ایران

در مراسم افتتاحیه رویداد «یک تجربه نوآورانه» مطرح شد:

برنامه ویژه صندوق نوآوری در حوزه فناوری‌های ویژه کودکان و نوجوانان/ نظام تعلیم و تربیت باید دانش‌بنیان شود

برنامه ویژه صندوق نوآوری در حوزه فناوری‌های ویژه کودکان و نوجوانان/  نظام تعلیم و تربیت باید دانش‌بنیان شود
کد خبر : ۱۴۰۵۲۰۵

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه نظام تعلیم و تربیت باید دانش‌بنیان شود، از برنامه ویژه این صندوق در حوزه فناوری‌های ویژه کودکان و نوجوانان خبر داد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، مراسم افتتاحیه رویداد و نمایشگاه «یک تجربه نوآورانه» صبح امروز دوشنبه ۱۷ مهرماه با حضور دکتر امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری، محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، شیوا قاسمی‌پور، عضو هیئت رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، سید محمد مهدوی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از دانش‌آموزان دبیرستان‌های تهران برگزار شد. 

این رویداد و نمایشگاه به مناسبت هفته ملی کودک و با همکاری وزارت دادگستری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۷ و ۱۸ مهر ماه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود. 

خیاطیان، در مراسم افتتاحیه این رویداد و نمایشگاه گفت: برگزاری این رویداد، تجربه بسیار جدیدی برای صندوق نوآوری و شکوفایی بود. شور و نشاط و روحیه بسیار بالای دانش‌آموزانی که امروز در این مراسم حضور دارند، ما را مصمم‌تر کرد که بیشتر به این حوزه بپردازیم. 

وی افزود: پرداختن به حوزه تعلیم و تربیت و هر قدمی که در این حوزه برداشته شود، قابل تقدیر است. از فعالان حوزه تعلیم و تربیت کشور درخواست می‌کنیم که به این حوزه، بیش از پیش توجه کرده و سرمایه‌گذاری بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تری در این بخش داشته باشند. 

خیاطیان در ادامه با بیان اینکه صندوق نوآوری این رویداد را با چند هدف خاص برگزار کرده است، گفت: نخست اینکه اگر در مورد گذار از اقتصاد نفتی و خام فروشی به اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری صحبت می‌کنیم، یکی از الزامات و محورهای بسیار مهم این امر، توجه به نیروی انسانی است. نیروی انسانی با استعداد و توانمند، جزو الزامات اقتصاد دانش‌بنیان است. 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: کودکان و نوجوانان ما باید از همین سنین با یک برنامه‌ریزی دقیق، با حوزه فناوری و نوآوری آشنا شوند و این رویداد، تلاشی برای آشنایی هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان کشور با این حوزه است. 

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، برگزاری این رویداد در راستای جهاد تبیین است. برگزاری چنین رویدادهایی، زمینه‌ساز آشنایی هرچه بیشتر با دستاوردهای جوان این مرز و بوم است و روحیه خودباوری را در بین نوجوانان و جوانان کشور تقویت خواهد کرد. جوانان نخبه‌ای که امروز به این توانمندی و جایگاه رسیده‌اند که انواع ربات، پهپاد، داروهای ضدسرطان پیشرفته را تولید کنند، روزگاری مثل شما، دانش‌آموز بودند. این موضوع به شما (دانش‌آموزان) انگیزه می‌دهد که با نگاه روشن به آینده، مسیر خود را ادامه دهید. 

خیاطیان با تأکید بر اینکه نظام تعلیم و تربیت باید دانش‌بنیان شود، گفت: باید بپذیریم فناوری و نوآوری در دنیای امروز، به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کمک می‌کند. امیدوارم این رویداد و نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، به شما کمک کند تا در مسیر توسعه فناوری که یکی از ارکان اقتدار هر کشور محسوب می‌شود، قدم بردارید. 

امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «یک تجربه نوآورانه» که با مشارکت این وزارتخانه و صندوق نوآوری برگزار شد، گفت: شاید این سوال مطرح شود که علت حضور وزیر دادگستری در این مراسم چیست؟ وزارت دادگستری، مرجع ملی حقوق کودک در کشور محسوب می‌شود و از نظر این مرجع، تمامی کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال کشور، مشمول حمایت‌های این مرجع هستند. کودکان از یک سو، آسیب‌پذیر و بسیار حساس هستند و از سوی دیگر، سرمایه اصلی هر کشوری محسوب می‌شوند؛ بنابراین باید مورد توجه ویژه والدین، مربیان، مسئولین و دولت‌ها قرار بگیرند. 

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: فرصت کودکی کوتاه است و باید از هر ابزاری برای توانمندسازی کودکان استفاده کرد تا در یک محیط سالم و شاد، بزرگ شده و پرورش پیدا کنند. صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند در این حوزه نقش‌آفرینی کند تا در این فرصت کوتاه کودکی، استعدادها شکوفا شوند. برگزاری این رویداد و نمایشگاه با این هدف بوده است که نشان دهد فناوری‌های جدید و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌توانند به پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان کشور کمک کنند. 

رحیمی با اشاره به چند محور در حوزه کودک و نوجوان که شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌توانند در آن نقش داشته باشند، گفت: به عنوان مثال، بهره‌گیری از فناوری در کودکان دارای معلولیت به نوعی می‌تواند به جبران این معلولیت کمک کند تا این کودکان هم سالم و شاد زندگی کنند و بیاموزند. از سوی دیگر، شاید مناطق دورافتاده و کمتربرخوردار از امکانات آموزشی کافی برخوردار نباشند و امکانات فناورانه دانش‌بنیان‌ها می‌توانند زمینه‌ساز عدالت آموزشی باشد. 

وزیر دادگستری خاطر نشان کرد: پیشنهاد می‌کنم این نمایشگاه‌ها و رویدادها بین دو گروه برگزار شود؛ گروه نخست کسانی هستند که در حوزه فناوری کار می‌کنند، و گروه دوم هم، افرادی هستند که در حوزه کودک فعال هستند. این دو گروه در تعامل با یکدیگر و با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، می‌توانند راهکارهای عملی برای انجام کارهای دقیق‌تر و هدفمندتر برای کودکان و نوجوانان ارائه دهند. 

دکتر سید محمد مهدوی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی نیز در این مراسم با اشاره به حوزه‌های خدمات علوم و فناوری شناختی، گفت: سلامت و سرمایه شناختی، علوم شناختی در آموزش و پرورش، اقتدار و امنیت ملی، ۳ حوزه مشخص خدمات علوم و فناوری شناختی هستند و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حوزه سلامت و سرمایه شناختی حضور پررنگی دارند. 

وی تصریح کرد: اختلال یادگیری، زمینه‌ساز اختلالات تصمیم‌گیری بعدی است و می‌توان از ظرفیت علوم شناختی برای حل این مشکلات و اختلالات استفاده کرد. 

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی خاطرنشان کرد: بازار نرم‌افزارها و بازی‌‎های شناختی ۸.۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و برای هر ۱ دلار سرمایه‌گذاری در حوزه کودک و نوجوان، بازده ۱۶ دلاری پیش‌بینی می‌شود. 

دکتر سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز ضمن معرفی اهداف شکل‌گیری صندوق و حمایت‌هایی که از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: یکی از حوزه‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در آن نقش‌آفرینی داشته باشند، حوزه کودک و نوجوان و مسائل آموزشی است. 

وی افزود: توسعه عدالت آموزشی، رساندن آموزش به مناطق محروم و کمتربرخوردار از جمله خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه آموزش کودکان و نوجوانان است و می‌توان از ظرفیت دانش‌بنیان‌های کشور در این حوزه به خوبی استفاده کرد. 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی یکی دیگر از زمینه‌های فعالیت دانش‌بنیان‌ها را در حوزه بازی و سرگرمی عنوان کرد و گفت: انواع بازی‌های آموزشی و سرگرمی و کیت‌های آموزشی تولیدشده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، گام مهم در جهت یادگیری بهتر علوم به زبان ساده است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز