خبرگزاری کار ایران

تحقیقات دانشجویان باید مسئله محور و در راستای نیاز جامعه باشد

تحقیقات دانشجویان باید مسئله محور و در راستای نیاز جامعه باشد
کد خبر : ۱۴۰۲۱۱۳

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: خواست و توقع ما از تحقیقات دانشجویان این است که باید مسئله محور و در راستای نیاز جامعه و حل مشکلات باشد. بسیار اهمیت دارد که دانشجویان متناسب با نیاز جامعه پیش برود.

به گزارش خبرنگار ایلنا حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله صبح امروز در نشست خبری بیست و چهارمین کنگره ملی و دهمین کنگره بین المللی سالیانه دانشجویان علوم پزشکی گفت: این رویداد امسال در چهارشنبه ۱۲ مهر به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی بقیه برگزار می‌شود

وی ادامه داد: نسل آینده پزشکی در بین دانشجویان پزشکی است و باید رویدادهای متفاوتی را برای آنها برگزار کنیم.

ابوالقاسمی بیان کرد: تعداد دانشجویان محقق در دانشگاه‌های علوم پزشکی کم نیست و این رویدادها به شکوفایی شدن نبوغ این دانشجویان کمک میکند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله بیان کرد: ۲ هزار و ۱۸۹ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که این آمار بی نظیر بوده و نسبت به سالهای قبل یک رکورد شکنی محسوب می‌شود.

وی گفت: همچنین ۱۳۲ طرح فناورانه به همایش ارسال شده است که امید داریم خروجی این طرح‌ها به جامعه پزشکی کمک شایانی کند‌.

ابوالقاسمی گفت: هزار و ۳۰۰ دانشجو تا کنون برای حضور در همایش ثبت نام کرده اند تا در جلسات و کلاس ها شرکت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله گفت: علم و هنر بخش ویژه این همایش است که امسال در کنار پنل های تخصصی به آن پرداخته می‌شود.

وی درباره حضور دانشجویان خارجی در این کنگره گفت: دانشجویان خارجی مقیم ایران محدودیتی برای حضور در این کنگره ندارند و حضور دارند درباره دانشجویان خارجی خارج از کشور نیز تلاش کردیم از تعداد محدودی از دانشجویان و اساتید خارجی نیز برای حضور در این جشنواره دعوت کردیم.

وی ادامه داد: بخش بین المللی در دو پنل مجازی و حقیقی برگزار می شود ۲۰ مقاله از دانشجویان خارج از کشور و کشورهای مختلفی مانند مالزی و ... دریافت کرده‌ایم. 

ابوالقاسمی درباره داروهای جانبازان اعصاب و روان گفت: ما مراکز تحقیقاتی داریم الان بیش از ۶۰ درصد امکانات تولید در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان است هر شرکت دانش بنیانی که اعلام آمادگی کند ما با آنها همکاری خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در حوزه جانبازان پروژه های زیادی را اجرا می کنیم و اگر درباره دارو هم به ما سفارش داده شود در این زمینه اقدام خواهیم کرد. 

وی درباره واکسن نورا گفت: دو میلیون واکسن نورا در انبار داریم سه میلیون دز در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم و به وزارت بهداشت اعلام کردیم که اگر برنامه ای برای واکسیناسیون داشته باشند در اختیار آنها قرار می دهیم البته قرار است در داروخانه ها عرضه شود که در این خصوص باید تصمیم گیری جدی صورت بگیرد و ساز و کار آن مشخص شود. 

در ادامه یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: سابقه تحقیقات دانشجویی سابقه دیرینه ای است و هدف آن استفاده از توان و ظرفیت دانشجویان است. توقع ما این است که دانشجویان در طول تحصیل به فناوری هم توجه داشته باشند و باید به سمت تولید دارو، محصولات و تجهیزات مصرفی و سرمایه ای برویم.

وی ادامه داد: خواست و توقع ما از تحقیقات دانشجویان این است که باید مسئله محور و در راستای نیاز جامعه و حل مشکلات باشد. بسیار اهمیت دارد که دانشجویان متناسب با نیاز جامعه پیش برود. 

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی باید دانشگاه نسل چهار شده و دانشگاه اجتماعی باشد، گفت: ما مشکلات بخش تحقیقات دانشجویان را طی دو سال گذشته رصد کرده ایم و الان هر دانشگاه یک ماموریت ویژه دارد و باید مسئله محور کار کنند و امید داریم نمادی از فعالیت دانشجویان علوم پزشکی را که در دانشگاه‌ها انجام در این کنگره شاهد باشیم. 

پناهی درباره رتبه های تعیین مرجعیت علمی گفت: ما در رتبه های بین المللی داسته ایم. شتاب تولید علم برای ما بسیار مهم است. در حال حاضر شتاب تولید علم در حوزه سلامت ۸.۳۳ است. برای اینکه هم در تولید علم و هم در فناوری این شتاب را داشته باشیم برنامه ریزی هایی را انجام داده ایم ما صرفا به دنبال تولید مقاله نیستیم بلکه این اقدامات باید تغییرات مثبتی در جامعه داشته باشد.

وی ادامه داد: حدود ۲۶۰ دانشمند یک درصد داریم و برای آنها در نی‌ماد فراخوان خواهیم داد. ما همه دانشگاهها را متناسب با زیر ساخت و نیروی انسانی مسئله محور کرده‌ایم تا همزمان با تولید علم و فناوری نیاز آن منطقه نیز رفع شود.

پناهی تصریح کرد: امروزه موضوع هوش مصنوعی بسیار اهمیت دارد و ما در این حوزه اقداماتی را انجام داده‌ایم از جمله در نی‌ماد این اقدامات انجام شده است.

وی ادامه داد: امروزه هوش مصنوعی هم در درمان، هم پیشگیری و همچنین تشخیص کاربرد بسیاری دارد. شاید اولین وسیله ای که می تواند در پیشگیری و تشخیص موثر باشد هوش مصنوعی است.

وی ادامه داد: ما به دنبال استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات هستیم و برنامه ریزی هایی در این زمینه صورت گرفته است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز