خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

ایجاد اخلال در روند آبرسانی به درختان سرخه‌حصار، در آفت‌زدگی آنها نقش داشت/سرعت اقدامات لازم برای توسعه بازچرخانی آب در پایتخت کافی نیست

ایجاد اخلال در روند آبرسانی به درختان سرخه‌حصار، در آفت‌زدگی آنها نقش داشت/سرعت اقدامات لازم برای توسعه بازچرخانی آب در پایتخت کافی نیست
کد خبر : ۱۴۰۱۰۷۸

رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران گفت: یکی از عوامل مهم بروز بیماری در برخی درختان پارک جنگلی سرخه‌حصار که مجموعه منابع طبیعی را ناچار به قطع آنها کرده است، عدم آبیاری مناسب این درختان در سال‌های گذشته و بخصوص ایجاد اخلال در روند آبرسانی به این بوستان در ماه‌های گرم امسال بود که در چند مقطع اتفاق افتاد. این مساله مقاومت درختان سرخه‌حصار را در برابر آفات کاهش داد و در خشکیده و بیمار شدن برخی از آنها نقش داشت.

«مهدی پیرهادی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اظهارات اخیر مدیرکل منابع طبیعی استان تهران درباره این که قطع برخی درختان در پارک جنگلی سرخه‌حصار به دلیل بروز آفات و بیماری در آنها و در راستای انجام عملیات بهداشتی – پرورشی انجام شده است، بیان کرد: متاسفانه در طول سال‌های گذشته، اقدامات لازم برای حفظ درختان بوستان جنگلی سرخه‌حصار و جلوگیری از بروز آفات و بیماری‌ها در آنها صورت نگرفته و این مساله باعث شده است که اکنون منابع طبیعی استان ناچار شود که تعدادی از درختان این بوستان را قطع کند. 

رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران ادامه داد: قطع درختان آفت‌زده برای جلوگیری از تسری بیماری‌ها به سایر درختان خوب است، اما بهتر بود که از همان ابتدا جلوی خشکیدگی و آفت‌زدگی درختان سرخه‌حصار را می‌گرفتیم تا کار به قطع بعضی از آنها نکشد. در حال حاضر نیز با توجه به این که بوستان‌های جنگلی حاشیه پایتخت توسط سازمان منابع طبیعی به شهرداری تهران احاله مدیریت شده است، شهرداری موظف است با تمام توان به حفظ درختان باقیمانده در این بوستان‌ها بپردازد و از سرایت آفات به سایر درختان جلوگیری کند. 

وی در ادامه تاکید کرد: یکی از عوامل مهم بروز بیماری در برخی درختان پارک جنگلی سرخه‌حصار که مجموعه منابع طبیعی را ناچار به قطع آنها کرده است، عدم آبیاری مناسب این درختان در سال‌های گذشته و بخصوص ایجاد اخلال در روند آبرسانی به این بوستان در ماه‌های گرم امسال بود که در چند مقطع اتفاق افتاد. این مساله مقاومت درختان سرخه‌حصار را در برابر آفات کاهش داد و در خشکیده و بیمار شدن برخی از آنها نقش داشت. 

اگر آبیاری درختان به اندازه کافی انجام می‌شد، احتمال بروز آفات کاهش می‌یافت 

پیرهادی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به این که براساس اظهارات مدیرکل منابع طبیعی استان، وظیفه تامین آب مورد نیاز برای درختان پارک‌های جنگلی حاشیه پایتخت برعهده شهرداری تهران است، آیا می‌توان بروز بیماری بر اثر اخلال ایجادشده در روند آبیاری درختان سرخه‌حصار را ناشی از قصور مدیریت شهری پایتخت دانست یا خیر، اظهار داشت: متاسفانه در تابستان امسال اختلافاتی بین شرکت آب و فاضلاب و شهرداری تهران پیش آمد که باعث شد در چند مقطع شرکت آبفا سهم آب پارک‌های جنگلی حاشیه پایتخت را قطع کند و همین مساله بروز اختلالاتی را در روند آبیاری این درختان به همراه داشت. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: از قبل هشدار داده بودیم که ایجاد اخلال در روند آبرسانی به بوستان‌های جنگلی اطراف تهران، می‌تواند احتمال خشک شدن بعضی درختان این بوستان‌ها را افزایش دهد که حالا شاهد آن هستیم که این اتفاق در بخشی از پارک جنگلی سرخه‌حصار رخ داده است. این در حالی است که اگر آبیاری درختان به اندازه کافی انجام می‌شد، احتمال بروز آفات و بیماری در آنها کاهش می‌یافت. البته بروز مشکل در روند آبیاری درختان تنها مربوط به امسال نیست و در سال‌های گذشته نیز بعضا شاهد این اتفاق بوده‌ایم. 

لزوم گسترش بازچرخانی آب برای جلوگیری از تکرار خشکیدگی درختان تهران 

پیرهادی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی جامع برای مدیریت منابع آبی شهر تهران به‌منظور جلوگیری از تکرار خشکیدگی درختان در پارک‌های جنگلی و فضاهای سبز پایتخت گفت: حتما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که آب لازم برای آبیاری درختان در پارک‌های جنگلی حاشیه پایتخت و فضاهای سبز داخل شهر تهران همیشه در دسترس باشد تا شاهد تکرار خشکیدگی و آفت‌زدگی درختان این مجموعه‌ها نباشیم. از جمله راهکارهای تحقق این هدف نیز توسعه تصفیه‌خانه‌های محلی در مناطق شهر تهران است تا بتوانیم از طریق بازچرخانی آب، از پساب تصفیه‌شده آنها برای آبیاری درختان استفاده کنیم. 

وی افزود: بازچرخانی آب و گسترش استفاده از پساب تصفیه‌شده برای آبیاری درختان، یکی از مهمترین راهکارهایی است که می‌تواند در صورت تداوم خشکسالی در سال‌های آینده، به جلوگیری از خشکیدگی درختان و حفظ فضای سبز داخل و حاشیه شهر تهران کمک کند. برای این منظور نیز شهرداری تهران و شرکت آب و فاضلاب استان وظیفه دارند که اقدامات جامعی را در بلندمدت انجام دهند. البته برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است، ولی سرعت انجام اقدامات لازم برای توسعه بازچرخانی آب در پایتخت کافی نیست. 

برنامه‌ریزی شورای شهر تهران برای تهیه و تصویب طرح جامع آب خام 

رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران با بیان این که باید برای تامین آب پایدار مورد نیاز به‌منظور آبیاری درختان پارک‌های جنگلی و فضای سبز پایتخت برنامه‌ریزی شود، عنوان کرد: یکی از تدابیر اندیشیده‌شده برای این منظور توسط شورای اسلامی شهر تهران، تهیه طرح جامع آب خام است که مطالعات آن برای نخستین‌‌بار از چند ماه قبل در سطح پایتخت آغاز شده است و امیدواریم که بتوانیم این طرح را تا کمتر از یک سال آینده به صحن شورا بیاوریم و در همین دوره کنونی مدیریت شهری به تصویب برسانیم. 

وی در پایان تصریح کرد: گسترش مخازن اضطراری آب بخصوص در محدوده‌های مربوط به فضای سبز و پارک‌های جنگلی پایتخت از جمله اقدامات پیش‌بینی‌شده در طرح جامع آب خام تهران است که در کنار توسعه بازچرخانی و اجرای دیگر راهکارهای لازم برای جلوگیری از هدر رفت آب‌های سطحی پایتخت، می‌تواند به مدیریت منابع آب شهر تهران برای تامین آب مورد نیاز جهت آبیاری بوستان‌ها و فضای سبز و جلوگیری از خشکیدگی یا آفت‌زدگی احتمالی درختان پایتخت کمک کند. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز