عضو هیاترئیسه شورای شهر تهران:
مدرسه، یکی از بهترین ظرفیتها برای آموزش اقدامات محیطزیستی به دانشآموزان است
رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: مدرسه یکی از بهترین ظرفیتها برای ترویج و آموزش اقداماتی در راستای حفاظت از محیطزیست همچون تفکیک زباله از مبدأ، مصرف کمتر پلاستیک و مواد پلاستیکی و یا غرس نهال در مدارس توسط هر دانشآموز برای رسیدن به شهری پاک است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سوده نجفی، عضو هیاترئیسه شورا در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با بیان این که با شروع ماه مهر و آغاز سال تحصیلی هرساله شاهد تکاپویی در شهر از سوی دانشآموزان و دانشجویان هستیم که با شور و انگیزه خاصی برای حضور در کلاسهای درس و کسب دانش تلاش و کوشش میکنند، اظهار داشت: براساس آمارهای ارائهشده همزمان با فرا رسیدن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید در کلانشهر تهران نزدیک به ۲ میلیون نفر از محصلان و دانشجویان به کلاسهای درس میروند، همین موضوع بر سنگینی ترافیک و ازدحام جمعیت در معابر و تقاضا برای استفاده از وسایل حملونقل عمومی خواهند افزود.
وی افزود: علاوه بر موضوع حملونقل که مهمترین مساله مدیریت شهری در ایام آغاز سال تحصیلی است، موارد دیگری همچون ارتقای سطح خدمات فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و بهداشتی و همچنین همکاری در امر تجهیز، بهسازی و نوسازی، ایمنسازی و بازسازی محیطهای آموزشی مورد توجه شهرداری قرار دارد که موضوعات را در مصوبه استقبال از مهر پیگیری و اجرا میکند تا برنامهریزی مناسب برای ارائه خدمات به دانشآموزان و دانشجویان که آیندهسازان فردای این شهر و کشور هستند، صورت بگیرد.
نجفی با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت و سلامت دانشآموزان در ابعاد مختلف سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی، یادآور شد: سلامت جسمی و روانی دانشآموزان و پیشگیری و درمان هرگونه ناهنجاریها، اختلالات و بیماریها در این دوره سنی بسیار حائز اهمیت است که باید در کنار آموزش و علمآموزی به این قشر به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان این که مدرسه مهمترین فضای اثرگذار بر سلامت جسمی و روحی دانشآموزان است که باید از لحاظ شرایط فیزیکی بستر مناسب برای تامین سلامت را فراهم کند، تاکید کرد: سلامت دانشآموزان یکی از مهمترین راههای ارتقای سلامت جامعه است که در بلندمدت تاثیرگذار است و عدم توجه به آن، آثار زیانباری برای جامعه خواهد داشت.
وی همچنین با تاکید بر لزوم ارتقای سلامت جسمی و روانی دانشآموزان به عنوان یکی از ضروریات نظام سلامت، خاطرنشان کرد: ارتقای سلامت دانشآموزان در راستای تحقق بند ۲ سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق رویکرد سلامت همهجانبه و انسان سالم در همه قوانین است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: یکی از عوامل مهم در سلامت دانشآموزان در مدارس، ورزش است که تحقیقات نشان داده تاثیر ورزش بر سلامت جسمی و روحی دانشآموزان رابطه مستقیمی با سلامت و بهداشت روانی و بهویژه پیشگیری از بروز ناهنجاریهای روانی دارد که علاوه بر این، ورزش از اضطراب و افسردگی میکاهد و اعتماد به نفس را افزایش میدهد و میتواند عملکرد سیستم اسکلتی عضلانی، سیستم قلبی عروقی، سیستم تنفسی، سوختوساز و حتی عملکرد مغز را بهبود ببخشد.
نجفی با بیان این که ضرورت دارد که درس تربیت بدنی را درسی مهم و حائز اهمیت دانست و از نگاه تفریحی و تفننی به آن اجتناب کرد، گفت: ورزش جزو جداییناپذیر تعلیم و تربیت و وسیلهای برای رسیدن به سلامت جسمی و روحی است. براساس برخی آمارها تعداد زیادی از دانشآموزان مدارس کشور به دلیل عدم تحرک دچار ناهنجاریهای ساختار قامتی و اضافه وزن هستند، لذا برنامهریزی برای ترویج ورزش بین دانشآموزان و تشویق آنها امری مهم و ضروری است.
نجفی در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع بازیافت زباله به عنوان یکی از راهکارهای حفظ محیطزیست اشاره کرد و گفت: در این سالها همه دستگاههای فرهنگی و متولی امر محیطزیست تلاش کردند تا با تشویق شهروندان به تفکیک زباله از مبدأ، گامی در راستای حفظ محیطزیست بردارند.
وی با بیان این که بهترین دوره آموزشهای شهروندی، آموزش از سنین کودکی است، عنوان کرد: از همین رو، مدرسه یکی از بهترین ظرفیتها برای ترویج و آموزش اقداماتی در راستای حفاظت از محیطزیست همچون تفکیک زباله از مبدا، مصرف کمتر پلاستیک و مواد پلاستیکی و یا غرس نهال در مدارس توسط هر دانشآموز برای رسیدن به شهری پاک است.
عضو هیاترئیسه شورا خاطرنشان کرد: مراکز فرآموز شهرداری تهران که بر افزایش مهارتهای رفتاری در سنین کودکی و نوجوانی تاکید دارد، ظرفیت خوبی برای ارائه این نوع آموزشها در شهر تهران است و ادارهکل آموزش شهروندی و سلامت شهرداری باید در این راستا تلاش کند تا با همراهی اولیای دانشآموزان بتواند از حضور آنها بهمنظور ارائه آموزشهای لازم برای کمک به شهر و دانشآموز بهره ببرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بیان کرد: بهداشت فردی یکی از مهمترین موارد در سلامت دانشآموزان است که با توجه به عمده فعالیت مدارس در نیمسال دوم سال تحصیلی و برودت هوا و احتمال ابتلای دانشآموزان به بیماریهای فصلی و واگیردار و امکان شیوع آن در بین سایر دانش آموزان و خانوادهها، آموزشهای اولیه بهداشت فردی ضرورت دارد و باید به این امر از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و در حد امکان در چارچوب قانون موجود توسط شهرداری تهران توجه شود.
نجفی، بهداشت آب و مواد غذایی مورد استفاده دانشآموزان در مدارس را از دیگر عوامل مهم در حفظ سلامت آنها دانست و اضافه کرد: استاندارد بودن و سلامت محیط و فضای آموزشی دانشآموزان در مدارس همچون کلاسهای درس، نور کلاسها، استاندارد بودن میز و صندلیها، محیط ورزشی و تفریحی و از همه مهمتر بحث کیف و کولهپشتی مورد استفاده برای دانش آموزان از جمله موضوعاتی است که نقش بهسزایی در سلامت دانشآموزان دارد.
رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: ارتقای سواد سلامت در بین دانشآموزان و تعیین ساز و کاری برای فعالیت خود دانشآموزان به عنوان مروجان سلامت در مدارس در قالب سفیران سلامت یکی از راههای آموزش و انتقال مفاهیم عمومی سلامت در کودکان و نوجوانان است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی در پایان گفت: ماده ۹ مصوبه شهر دوستدار کودک علاوه بر مصوبه ستاد استقبال از مهر تکالیفی برای شهرداری تهران در نظر گرفته است و مدیریت شهری پایتخت به همین منظور بهویژه در راستای شیوه نامهاجرایی مصوبه مهر با همکاری برخی از دستگاههای مرتبط با این موضوع انجام داده است، اما میتوان در یک افق بلندتر و با برنامهریزی مناسب، آموزشهای لازم را به دانشآموزان در سطوح بالاتر ارائه داد و به سلامت آنها توجه کرد تا از این ظرفیت مهم و آیندهساز برای فردای بهتر تهران و ایران اسلامی بهره برد.