خبرگزاری کار ایران

در جلسه کمیسیون برنامه‌های درسی و تربیتی مطرح شد:

حوزه آموزش باید توسعه دهنده بازار کار باشد

حوزه آموزش باید توسعه دهنده بازار کار باشد
کد خبر : ۱۳۹۸۳۱۹

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: حوزه آموزش باید توسعه دهنده بازار کار باشد و برای آن نیازآفرینی و ظرفیت‌سازی کند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش؛ «محمود امانی طهرانی» دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در سیصد و سومین (۳۰۳) جلسه کمیسیون برنامه‌های درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: هدف آموزش و پرورش توسعه کمی و کیفی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش متناسب با استانداردهای ملی، بازار کار و پذیرش عمومی و علائق جامعه است. 

وی افزود: باید محدودیت‌هایی که باعث‌عدم توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌شود را رفع نمود تا زمینه تحصیل برای متقاضیان و علاقه مندان به این رشته فراهم شود. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توجه جدی به توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش یک ضرورت است، اظهار داشت: اگر دنبال افرادی ماهر، توانمند و با کارآیی بالا برای ورود به بازار کار هستیم، مدیریت کلان کشور باید نسبت به توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اهتمام ویژه‌ای داشته باشد. 

امانی بیان داشت: متناسب‌سازی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بر اساس منطق و استانداردهای ملی باعث توسعه کیفی آن‌ها می‌شود. 

وی افزود: این بخش نیازمند یک تفکر جدید یکپارچه و منسجم برای توسعه کمی و کیفی است. مهم‌ترین موضوع در اینجا توجه جدی به فهم و درک عمومی جامعه در طراحی و راه اندازی رشته‌های جدید فنی و حرفه‌ای و کاردانش است تا به یک نوآوری ملی در این زمینه دست بیابیم. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: اکنون اقبال به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش زیاد شده است نباید با تصمیمات نادرست جلوی توسعه کمی و کیفی آن‌ها گرفته شود. 

امانی با اشاره به اینکه آموزش درست و اصولی باعث شکوفایی استعدادها می‌شود ابراز داشت: پاسخگویی به نیازهای جامعه بر اساس منطق، فهم عمومی، علائق و استانداردهای ملی یک ضرورت است. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: توجه جدی به بحث کیفیت آموزش، مهارت آموزی، محتوای برنامه درسی، استادکار ماهر و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از جمله مواردی است که باید در توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مورد توجه جدی قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: ظهور فناوری‌های نوین در جهان و به تبع آن پدید آمدن شغل‌های جدید، می‌طلبد با منطق جدیدی وارد عرصه فنی و حرفه‌ای و کاردانش بشویم چون با توسعه فناوری‌های جدید یک سری از شغل‌ها از بین می‌روند و یک سری شغل‌های جدید جای آن‌ها را می‌گیرد لذا باید یک پایش اصولی و منطقی درباره برخی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش انجام شود تا با نیازها و شرایط کنونی جامعه مطابقت بیشتری داشته باشند. 

امانی با طرح این سئوال که چرا به هنرستان‌هایی که دارای استانداردهای لازم و مجوز از مراجع معین هستند اجازه فعالیت داده نمی‌شود؟ اظهار کرد: وقتی یک متقاضی تاسیس هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش مرجع مشخص و استانداردهای لازم را دارا می‌باشد نباید برای آن‌ها موانع و محدودیت ایجاد شود. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: نیازسنجی، پاسخگوی به علائق متقاضیان و نیازهای دنیای کار رفع موانع و محدودیت‌های توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از جمله کارهایی است که باید در اولویت کاری آموزش و پرورش قرار گیرد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز