خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

به مدیران توصیه کردم فرزندان خود در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند

به مدیران توصیه کردم فرزندان خود در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند
کد خبر : ۱۳۹۲۳۱۰

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید در صدور مجوز مدارس ابتدایی غیردولتی تا می‌توانیم سخت‌گیری بیشتری شود، جایی که مدرسه دولتی داریم نباید مجوز غیردولتی بدهیم.

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی، صبح امروز «رضامراد صحرایی» با اشاره به اینکه طرحی به نام طرح شهید محمودوند در وزارت آموزش و پرورش اجرا شد، با تاکید بر اینکه امیدواریم تمامی کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شوند، اظهار کرد: ۱۶۱ هزار نفر از کودکان بازمانده از تحصیل به مدارس بازگردانده شدند و تلاش می‌کنیم تا مابقی هم به مدارس بازگردانده شوند. 

وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد: در بحث کنکور ۸۳ درصد رتبه‌های برتر کشور یعنی۴۰ نفر اول از مدارس دولتی بودند و ۱۷ درصد غیر دولتی بودند و اشکال وارده اینجاست که برخی افراد مدارس سمپاد، شاهد و نمونه دولتی را غیر دولتی تلقی می‌کنند در حالی که این مدارس ۱۰۰ درصد دولتی هستند. 

وی با تاکید بر این‌که شخصاً موافق تنوع مدارس دولتی نیستم و این مدارس باید به یک نظم یکسانی برسند، افزود: ۸۳ درصد از رتبه‌های برتر از مدارس دولتی بودند و از شهرهایی مثل اسفراین، پل دختر و… رتبه‌های برتر داشتیم که سابقه رتبه برتر کنکور نداشتند. 

صحرایی به ۴۰ درصد ضریب قطعی کنکور اشاره و بیان کرد: بر اساس مطالعه دقیقی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده و نظرسنجی آموزش و پرورش در شاد که ۵ میلیون نفر در آن شرکت کردند، به ۴۰ درصد تاثیر ضریب قطعی کنکور در امتحانات نهایی رسیدند. 

وی ادامه داد: این تاثیر برای گسترش عدالت آموزشی و دادن فرصت به بچه‌های مناطق محروم اثر بخش است چون موضوع امتحان نهایی بطور کلی و مطلقا از کتاب درسی است یعنی کتاب درسی و معلمان مدارس ما از سراسر کشور طراحان سوال هستند. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با سرعت باید نظام طبقاتی که بین مدارس ایجاد شده را جبران کنیم، گفت: دو عنصرمعلم و مدرسه ابتدایی را باید متفاوت دید، دانش آموز ابتدایی آینده کشور را می‌سازد و باید به طور ویژه‌تر به وی خدمت کرد. 

وی افزود: باید در صدور مجوز مدارس ابتدایی غیردولتی تا می‌توانیم سخت‌گیری بیشتری شود، جایی که مدرسه دولتی داریم نباید مجوز غیردولتی بدهیم. 

صحرایی در برنامه صبحانه ایرانی شبکه دو سیما ادامه داد: مدارس غیردولتی به این معنا است که کسانی که دغدغه تعلیم وتربیت دارند در این مسیر کمک کنند، اما در حال حاضر شغل شده است. 

وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: در این دولت در صدور مجوزها به قانون تعارض منافع بسیار توجه شده است و وقتی بنده به این موضوع ورود کردم گفته شد که در کل کشور صرفا ۳ نفر هستند که به آن‌ها نیز ابلاغ شد یا استعفا بدهند و یا مجوزشان ابطال شود. 

صحرایی تاکید کرد: به مدیران توصیه کردم که فرزندان خود را به مدارس دولتی ببرند و بطور جد این موضوع را پیگیری می‌کنم. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۱۸۵۰۰ مدرسه غیردولتی داریم، خاطرنشان کرد: کمتر از یک درصد مدارس غیردولتی هزینه بالای ۴۰ میلیون تومان دریافت می‌کنندکه البته هزینه بالاتر از نرخ مصوب ما دریافت نمی‌کنند، خدمات دیگری ارائه می‌کنند و خانواده‌ها آن خدمات را دریافت می‌کنند، مثل آموزش‌های دیگری، سرویس مدرسه، غذا و…. 

وی با بیان این‎که هیچ‌گاه منفعت مردم را بر منفعت افراد خاصی ترجیح نداده‌ایم، گفت: نظارت جدی و سختی برای مدارس غیردولتی وجود دارد نظارت‌های دوره‌ای و برنامه‌ریزی شده داریم و البته خانواده‌ها نیز می‌توانند مسائل را به ما منعکس کنند تا بررسی شوند. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۴ درصد مدارس غیردولتی هستند، گفت: در این دولت خودمان را معتقد و ملتزم به تقویت مدرسه دولتی می‌دانیم و بنده معتقدم هر چه مدرسه غیردولتی کمتر باشد بهتر است. 

صحرایی با تاکید بر اینکه باید شاخص‌های ملی برای سنجش داشته باشیم، اذعان کرد: کنکور به سمت مدرسه آمده است و در سال جاری ۴۰ درصد، سال‌آینده ۵۰ درصد و در سال سوم ۶۰ درصد سوابق تحصیلی در آزمون ورودی دانشگاه تاثیر خواهند داشت. 

وی یکی از اتفاقات مهم در دولت سیزدهم را اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان دانست، خاطرنشان کرد: این قانون با ۸ هزار میلیارد در دولت قبل اجرا نشد، اما در این دولت با ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد اجراشد. بنده وقتی مسئولیت را قبول کردم به این جمع‌بندی رسیدم که راه اعتراض رابرای همه همکاران‌مان باز کنیم و در حال حاضر اعتراضات بررسی شده و اعمال رتبه‌های جدید هم شروع شده است. 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلمانی که فاقد رتبه بودند به رتبه‌های یک و دو افزایش و احکام در مسیر اجرا قرار گرفته است ورتبه‌های سه، چهار و پنج در هیت‌های ممیزی ستادی بررسی شدند و برای آن‌هایی که اعتراض وارد بوده است، فرایند اعمال رتبه جدید به زودی آغاز خواهد شد. 

صحرایی با تاکید بر اینکه رتبه‌بندی سه هدف داشت که سومی آن معیشت معلمان بود، گفت: آیین نامه رتبه‌بندی باید اصلاح شود و درخواست کردیم که تمام معلمان بر مولفه‌های آیین نامه اظهار نظر کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز