برنامهریزی برای ایجاد ایستگاههای تبادلی بین خطوط حومهای راهآهن و شبکه متروی تهران
پیرو برگزاری جلسه هماهنگی بین نمایندگان شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت متروی تهران، در خصوص امکانسنجی ایجاد ایستگاههای تبادلی بین خطوط حومهای راهآهن و خطوط جدید شبکه متروی پایتخت، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
به گزارش ایلنا به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، براساس مصوبه شماره یک در یکصد و پنجاه و ششمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و پیرو برگزاری جلسه ۲۵ تیرماه امسال در محل دفتر حملونقل وزارت کشور، موضوع تبادل مسافر بین خطوط حومهای راهآهن و خطوط در دست احداث ۸ تا ۱۱ شبکه متروی تهران، مورد بررسی قرار گرفت.
براساس طرحهای ارائهشده، خط ۸ مترو که از مسعودیه تا سرسبز احداث خواهد شد، میتواند امکان تبادل مسافر با توقفگاه ترمینال جنوب، تبادل مسافر با خط حومهای تهران - پرند در محدوده بزرگراه آیتالله سعیدی، تبادل مسافر با خط حومهای تهران - هشتگرد و در نهایت تبادل مسافر با سایت ایستگاه راهآهن تهران در جوار میدان بهمن را داشته باشد.
در مورد خط ۱۰ که از وردآورد شروع میشود و تا فلکه سوم تهرانپارس ادامه دارد نیز امکان تبادل مسافر با ایستگاههای خطوط ملی تهران - تبریز، ارومیه، رشت، زنجان، اردبیل و همچنین خط حومهای تهران - کرج – هشتگرد- قزوین و خط ریلی حومهای غرب استان تهران (تهران - شهر قدس – شهریار - اندیشه) وجود دارد. همچنین درخصوص ایستگاه ملکی مقرر شد پس از ابلاغ انجام مطالعات این ایستگاه توسط استانداری، موضوع امکانسنجی احداث ایستگاه ملکی طبق صورتجلسه در دستور کار شرکت متروی تهران قرار گیرد.
در مورد خط ۱۱ که مسیر سه راه تقیآباد تا بوستان چیتگر را شامل میشود، امکان تبادل مسافر با توقفگاه جوانمرد قصاب و همچنین مسافرگیری از خیابان شهید رجایی به صورت همزمان وجود دارد. خط ۱۱ با ایستگاه راهآهن نیکپسندی نیز میتواند تبادل مسافر داشته باشد.
گفتنی است، طی توافق صورتگرفته بین شرکت راهآهن جمهوری اسلامی و شرکت متروی تهران، مقرر شد در صورت نیاز، برای احداث ورودیها و سازههای جانبی ایستگاههای مترو در زمینهای راهآهن، این شرکت وفق مقررات با شرکت متروی تهران همکاری کند.
از سوی دیگر، در مراحل طراحی تفصیلی مطالعات و نیز عملیات اجرایی، هماهنگیهای لازم بهمنظور خدماترسانی هرچه بهتر به مسافران صورت خواهد پذیرفت.
در جلسه اخیر، ضرورت مساله پوششدهی مجموعه ساختمانهای اداری اراضی عباسآباد از طریق ایجاد و تامین دسترسی یکی از ایستگاههای خطوط جدید شبکه متروی تهران نیز مورد بررسی قرار گرفت.