در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
تلاش برای فنسکشی ۱۰ کیلومتر از کریدور عبور یوزپلنگ آسیایی در کمتر از یک سال آینده
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیطزیست ابراز امیدواری کرد که فنسکشی ۱۰ کیلومتر از جاده میامی – سبزوار به عنوان کریدور اصلی عبور یوزپلنگ آسیایی در حاشیه پارک ملی توران و سایر اقدامات لازم برای ایمنسازی این جاده در کمتر از یک سال آینده به نتیجه برسد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محور میامی – عباسآباد که بخشی از مسیر میامی – سبزوار از جاده تهران – مشهد محسوب میشود و در حاشیه پارک ملی توران به عنوان مهمترین زیستگاه زادآور یوزپلنگ ایرانی قرار گرفته، سالهاست که به عنوان «جاده مرگ یوزها» شناخته میشود، چراکه از سال ۸۹ به این سو، بارها شاهد تلف شدن یوزپلنگ بر اثر تصادف با خودروهای عبوری در این جاده بودهایم؛ به نحوی که براساس آمارهای ارائهشده توسط علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیطزیست، در ۱۳ سال گذشته، مرگ ۱۰ یوزپلنگ بر اثر تصادف در محور میامی – سبزوار به ثبت رسیده است و آنطور که پیش از این بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیطزیست استان سمنان به ایلنا گفته بود، اگر سه جنین یوز مادر تلفشده بر اثر تصادف در تاریخ ۶ فروردین ۱۴۰۲ نیز در این آمار محاسبه شود، میتوان گفت در ۱۳ سال اخیر عملا ۱۳ یوزپلنگ در این جاده تلف شدهاند.
در همین راستا از سالهای قبل فعالان محیطزیست کشور مطالبات متعددی را درباره لزوم ایمنسازی جاده مرگ یوزها با انجام اقداماتی نظیر فنسکشی حاشیه جاده از محدوده احتمالی عبور یوزپلنگ تا زیرگذرهایی که پیش از این برای عبور روانآبهای منطقه ایجاد شده است، بهسازی زیرگذرها برای عبور امن یوز، کاهش سرعت مجاز خودروهای عبوری، نصب تابلوهای هشداردهنده، استقرار دوربینهای کنترل سرعت و نصب چراغهای روشنایی بیشتر در طول محور میامی – عباسآباد مطرح کردهاند و با وجود این که از سال گذشته مسئولان سازمان حفاظت محیطزیست، وعدههایی را برای پیگیری موضوعات مرتبط با ایمنسازی این جاده مطرح کرده بودند و پیش از این نیز بخش اندکی از این محور فنسکشی شده بود، ولی تا امروز به جز تصویب موضوع کاهش سرعت خودروهای عبوری، در عمل اتفاق محسوس دیگری برای بهبود وضعیت ایمنی جاده محور میامی – سبزوار رخ نداده است.
البته همین مساله کاهش سرعت مجاز خودروها از ۱۱۰ به ۹۰ کیلومتر بر ساعت برای مدت یک سال که اخیرا به تصویب کمیسیون ایمنی راههای کشور رسیده است نیز مورد اعتراض رئیس سازمان حفاظت محیطزیست قرار گرفته و سلاجقه در این باره تاکید کرده است که «محدودیت سرعت در تابلوهای مسیر میامی- سبزوار در سالهای گذشته ۸۰ کیلومتر بر ساعت بود و تعیین سرعت ۹۰ کیلومتر که بهتازگی تصمیمگیری شد، برای یوزپلنگ خطرآفرین است.» او همچنین در جریان سفری که هفته قبل به استان سمنان داشت و آخرین وضعیت اجرای مصوبات بازدید مشترک مسئولان سازمان محیطزیست و وزارت راه و شهرسازی در اردیبهشت ۱۴۰۲ برای ایمنسازی این محور را بررسی کرد، تاکید داشت که «قرار است ۲۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات امسال وزارت راه برای اجرای حصارکشی در محدوده قلمروی یوزپلنگ آسیایی به سازمان حفاظت محیطزیست انتقال یابد.»
اختصاص ۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات وزاره راه برای فنسکشی ۵ کیلومتر از دو طرف جاده
در همین راستا از غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیطزیست درباره نتایج سفر هفته گذشته ریاست این سازمان به استان سمنان برای بازدید از وضعیت ایمنسازی محور میامی - سبزوار سوال کردیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: براساس آخرین توافق میان سازمان حفاظت محیطزیست و وزارت راه و شهرسازی، قرار است ۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات این وزارتخانه به استان سمنان ابلاغ شود تا مسئولان استانی، مجموعا ۱۰ کیلومتر شامل ۵ کیلومتر از دو طرف جاده را در امتداد حصارهای قبلی، فنسکشی کنند.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیطزیست ادامه داد: عملیات فنسکشی به محض ابلاغ اعتبارات آغاز خواهد شد و در حال حاضر اجرای سایر اقدامات نظیر نصب چراغهای روشنایی و تابلوهای هشدارآمیز بیشتر و استقرار دوربینهای کنترل سرعت در محدوده احتمالی عبور یوزپلنگ آسیایی شروع شده است. تمام این اقدامات نیز با نظارت ریاست محترم دادگستری استان سمنان در بازه زمانی کوتاهی انجام خواهد شد و استانداری سمنان، مسئولیت هماهنگی دستگاههای اجرایی برای انجام اقدامات مرتبط با ایمنسازی محور میامی – سبزوار را برعهده گرفته است.
وی افزود: سفر هفته گذشته معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیطزیست به استان سمنان که به طور خاص برای پیگیری مسائل مرتبط با محور میامی – سبزوار انجام شد، نشان داد که ایمنسازی این جاده از اهمیت بالایی در هیات دولت برخوردار است و در حال حاضر دستگاههایی اجرایی همگی مصر هستند که کریدور عبور یوزپلنگ آسیایی به عنوان یکی از مهمترین گونههای حیات وحش کشور ایمنسازی شود.
درخواست سازمان محیطزیست برای بازنگری در سرعت مجاز خودروها در کمیسیون ایمنی راهها
ابدالی ضمن ابراز امیدواری برای به نتیجه رسیدن فنسکشی و انجام سایر اقدامات لازم بهمنظور ایمنسازی کریدور عبور یوزپلنگ آسیایی در کمتر از یک سال آینده، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴ دوربین کنترل سرعت در مسیر رفت و ۲ دوربین در مسیر برگشت در جاده میامی به سبزوار استقرار دارد و برنامهریزی برای نصب حداقل ۶ دوربین دیگر در این مسیر انجام شده است، ضمن این که تعداد چراغهای روشنایی در این جاده نیز افزایش خواهد یافت و این چراغ ها با فاصلههای استاندارد، نصب خواهد شد.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیطزیست ادامه داد: سازمان محیطزیست پیش از این درخواست کرده بود که سرعت مجاز در محور میامی – سبزوار به حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت کاهش یابد، اما در مصوبه کمیسیون ایمنی راههای کشور، موضوع کاهش سرعت از ۱۱۰ به ۹۰ کیلومتر بر ساعت تصویب شده است. در حال حاضر نظر رئیس محترم سازمان این است که این مساله حتما در کمیسیون ایمنی راهها بازنگری شود تا شاهد کاهش سرعت مجاز جاده به همان درخواست اولیه سازمان یعنی ۸۰ کیلومتر بر ساعت باشیم.
وی در پایان تصریح کرد: تمرکز اصلی سازمان حفاظت محیطزیست در برنامه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، حفظ این گونه ارزشمند در زیستگاههای طبیعی آن است و با توجه به این که پارک ملی توران و مناطق آزاد اطراف مهمترین زیستگاه زادآور یوز ایرانی در کشور محسوب میشود و تلفات جادهای نیز از مهمترین عوامل تهدید جمعیت این گونه در سالهای اخیر بوده است، بنابراین ایمنسازی جاده میامی – سبزوار قطعا نقش مهمی در بهبود وضعیت حفاظت از یوزپلنگ ایرانی خواهد داشت.