رئیس کمیته شهر هوشمند شورا خبر داد:
بررسی شاخصهای شهرداری غیرحضوری در معاونت خدمات شهری شهرداری تهران
رئیس کمیته شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران گفت: تحقق شهرداری غیرحضوری از جمله مهمترین اهداف مدیریت شهری در دوره ششم است و در این راستا، هوشمندسازی در حوزه ماموریتهای شش گانه شهرداری در دستور کار قرار گرفته است که در این گام معاونت خدمات شهری و زیر مجموعههای آن مد نظر قرار گرفتهاند.
به گزارش ایلنا، جلسه کمیته شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با حضور احمد صادقی، رئیس این کمیته، حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، جهانی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، مختاری، مدیرعامل سازمان بوستانها، صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی و نمایندگان مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران، سازمان آتشنشانی، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، سازمان بهشت زهرا (س) و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با موضوع هوشمندسازی و تحقق شهرداری غیرحضوری در حوزه خدمات شهری برگزار شد.
احمد صادقی در این جلسه گفت: یکی از اولویتهای این دوره مدیریت شهری در کنار اولویتهایی نظیر آلودگی هوا و ترافیک، بحث تحقق شهرداری غیرحضوری است. البته باید در نظر داشت که ارائه خدمات غیرحضوری با الکترونیکی شدن فرآیندها بسیار تفاوت دارد. یعنی اینگونه نباشد که ما به الکترونیکی شدن فرآیندها بسنده کنیم.
رئیس کمیته شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در همین راستا لزوم هوشمندسازی و ارائه خدمات غیرحضوری در حوزه ماموریتهای ششگانه شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفته و همانطور که وعده داده بودیم، امروز بسیاری از فرآیندها در سامانه شهرسازی غیرحضوری شده است.
وی افزود: یکی از حوزههای ماموریتی شهرداری تهران که محل مراجعه بسیار شهروندان است، حوزه خدمات شهری است و لذا این جلسه در راستای احصای ماموریتهای این حوزه، کموکاستها و مشکلات و مشخص شدن اولویتها تشکیل شده است.
صادقی ادامه داد: دیگر بر همگان مبرهن است که تحقق شهرداری غیرحضوری چه مزایایی دارد؛ از جمله کاهش ترافیک و به تبع آن کاهش آلودگی هوا، حذف امضاهای طلایی و به تبع آن کاهش فساد و لذا ضرورت تحقق این امر هر چه سریعتر باید در دستور کار باشد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در همین زمینه و از سوی مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران، ۱۳۰ خدمت شناسایی شده است که امکان پیادهسازی سریع آن به صورت غیرحضوری وجود دارد و از این ۱۳۰ خدمت، ۸۰ خدمت دارای سامانه است که ۲۵ خدمت در حوزه خدمات شهری بوده و این جلسه حول محور این ۲۵ خدمت است.
صادقی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: نباید از نظر دور داشت که عدم اطلاعرسانی صحیح و نبود پیوست رسانهای یکی از ضعفهای مدیریت شهری در این زمینه است و باید برای این امر برنامهای مدون و تاثیر گذار در نظر گرفت.
وی ادامه داد: وقتی تمام دستگاههای شهرداری با هماهنگی در حال اجرا و پیادهسازی یک اقدام مهم و عظیم هستند، به طور حتم باید در این زمینه فرهنگسازی نیز صورت گیرد و باید به اطلاع شهروندان نیز برسد، چراکه گروه هدف در این موضوع شهروندان هستند و هدف غایی و نهایی ما کاهش تردد و مراجعه شهروندان عزیز به شهرداری است.
گفتنی است، در این جلسه همچنین نمایندگان سازمانها و حوزههای زیر مجموعه معاونت خدمات شهری گزارشی از اقدامات انجامشده در زمینه هوشمندسازی و ارائه خدمات غیرحضوری ارائه دادند و مقرر شد در جلسه بعدی میزان تحقق و تعداد خدمات غیرحضوری به طور دقیق ارائه شود.