رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی خبر داد:
آغاز اولین دوره طرح توانمندسازی معلمان از نیمه دوم مرداد ماه
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی از آغاز اولین دوره طرح توانمندسازی معلمان از نیمه دوم مرداد ماه در سراسر کشور خبرداد و گفت: تاکنون ۱۷۴ هزار معلم متقاضی شرکت در این دورهها هستند که حدود ۱۰ میلیون نفر ساعت مقدار آموزش میباشد و اعتبارات مالی آن توسط موسسان و معلمان تامین شده است.
به گزارش ایلنا از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، «احمد محمودزاده» در دیدار با آیت الله «علیرضا اعرافی» به فعالیت ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: به طور میانگین ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در دورههای آموزش ابتدایی، متوسطه اول و دوم و فنی حرفهای در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی با اشاره به میزان تحصیلات معلمان در مدارس غیردولتی، گفت: برای اولین بار توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس با این شیوه، برنامه ریزی شده و همزمان در سراسرکشور اجرا میشود تا معلمان و مربیان با گذراندن ۶ دوره آموزشی و طی ۳۶۰ ساعت آموزش حضوری در طول ۳ سال موفق به اخذ گواهینامه حرفهای و تخصصی شوند.
محمودزاده با تقدیر از هماهنگیهای صورت گرفته بین ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش، افزود: نقش و مشارکت حوزههای علمیه در آموزش و توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی مهم است و بر اساس برنامههای اجرایی، هر دوره آموزشی بین ۱۲ تا ۱۵ ساعت به صلاحیت عمومی و دانش تربیتی اختصاص دارد.
وی گفت: تاکنون ۱۷۴ هزار معلم متقاضی شرکت در این دورهها بودهاند که حجم آموزش حدود ۱۰ میلیون نفر ساعت بر آورد شده و اعتبارات مالی آن توسط موسسان و معلمان تامین شده است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی با تاکید بر اینکه همه معلمان و مربیان شاغل در مدارس غیردولتی باید تا سه سال آینده گواهی صلاحیت حرفهای و تخصصی را دریافت کنند، تصریح کرد: اولین دوره طرح توانمندسازی معلمان از نیمه دوم مرداد ماه در سراسر کشور آغاز میشود.
آیت الله علیرضا اعرافی در این دیدار توجه و اهتمام به تربیت نیروی انسانی را از اولویتهای جدی و مهم کشور برشمرد و گفت: راهبری کلان مدارس غیردولتی موضوعی بسیار مهم میباشد زیرا در این مقوله علاوه بر سپردن فعالیتهای آموزشی و پرورشی به مردم، نیروهای قابل و شایسته هم در این حیطه وارد عمل میشوند و این مشارکت مردمی به دولت کمک میکند.
وی افزود: متولیان نظام تعلیم و تربیت باید با برنامه ریزی، رویکردهای حاکمیتی به راهبری و مدیریت مدارس غیردولتی را مورد توجه قرار دهند و روند فعالیتهای این مدارس را با جدیت نظارت کنند.
آیت الله اعرافی با تاکید بر مسئولیتپذیری و تمکین از قواعد و قوانین آموزش و پرورش از سوی همه مدارس غیردولتی در جهت بهبود کیفیت برنامههای آموزشی و تربیتی، تصریح کرد: برگزاری دورههای آموزشهای مهارتی و کاربردی برای مدیران مدارس غیردولتی نیز حائز اهمیت است زیرا یک مدیر در کنار صلاحیتهای معلمی باید در راهبری مجموعه مدرسه توان و مهارت کافی را داشته باشد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مدیریت نظام آموزشی پیچیدگیهای مضاعفی دارد و قابل قیاس با مدیریت در سایر بخشها نیست، افزود: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا سند تحول درمدارس کشور پیادهسازی و محقق شود و اجرای آن در مدارس غیردولتی کار بسیار ارزشمند و ستودنی است.
وی با بیان اینکه دغدغه آموزش و پرورش در ابعاد مختلف نظری و علمی یک مقوله مهم و مورد توجه است، افزود: برگزاری دورههای توانمندسازی معلمان و مربیان یک ابتکار و خلاقیت قابل تقدیراست که امیدوارم با اجرای آن آثار مهمی در راهبری مدارس غیردولتی کشور پدید آید.