شهردار تهران:
میراثدار ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمهتمام در حوزه فنی و عمرانی هستیم
شهردار تهران گفت: در مدتی که در شهرداری هستیم میراث دار ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در حوزه فنی و عمرانی بودیم.
به گزارش ایلنا، علیرضا زاکانی همزمان با شصت و چهارمین شنبه امید و افتخار و افتتاح بلوار و زیر گذر ۴۵ متری بهار و کنارگذر فتح به آزادگان در سومین نشست خبری تخصصی خود، پاسخگوی پرسشهای اهالی رسانه در حوزه عمران شد.
اولین نشست تخصصی شهردار تهران با محوریت کمیسیون ماده پنج و اقدامات حوزه شهرسازی و دومین نشست با موضوع حمل و نقل عمومی برگزار شد. امروز- شنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲- نیز سومین نشست با محوریت حوزه فنی و عمرانی برگزار میشود.
شهردار تهران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه امروز سومین نشست تخصصی است، گفت: نشست اول در حوزه شهرسازی، نشست دوم در حوزه حمل و نقل بود و نشست سوم در حوزه فنی و عمرانی است. در حوزه فنی و عمرانی توسعه و ساخت ابنیه شهر را داریم که در این حوزه نسبت به نگهداشت و مقاوم سازی شهر گام برداشته می شود تا ما به ازای شرایط آنچه را داریم به بهترین شکل حفظ کنیم. در بخش دیگر نیز ناظر بر هدایت و کنترل پروژه ها به عنوان متولی کار در عرصه فرامحلی و فرامنطقه ای مسئولیت مستقیم بر عهده معاونت فنی و عمرانی است.
زاکانی با بیان اینکه در مدتی که در شهرداری هستیم میراث دار ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در حوزه فنی و عمرانی بودیم، یادآور شد: ما ۱۰ هزار میلیارد تومان را تکمیل و افتتاح کردیم و علاوه بر ۱۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده پروژه های جدیدی را نیز آغاز کرده ایم.
وی همچنین تصریح کرد: ما امروز در شهر تهران چهار مجموعه بزرگ مقیاس شامل یک آزادراه، دو بزرگراه و چهار کیلومتر مسیر کنار بزرگراه ها را دنبال می کنیم؛ آزادراه شهید شوشتری بیش از ۱۶ کیلومتر است که قطعه اولش ۹.۲ کیلومتر بوده و در حال ساخت است که امیدواریم امسال به بهره برداری برسد.
زاکانی ادامه داد: بزرگراه بعدی شهید بروجردی است که از سال ۸۹ شروع شده است و دارای دو فاز است که فاز اول و عمده آن امسال افتتاح می شود که با حدود ۶۰ درصد پیشرفت آن را تحویل گرفتیم و دراین مدت اقدامات طوری دنبال شد که افتتاح آن را پیش رو خواهیم داشت.
وی افزود: پروژه بعدی کندروهای بزرگراه آزادگان به طول ۴ کیلومتر است که در دست اقدام است. دیگر پروژه ای که در خصوص کارکردهای طراحی شده برای شهر قرار دارد اصلاح ۹۸تقاطع است که ۷۳۰ کیلومتر راه مردم را نزدیک می کند و حدود یک میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش می دهد و کاهش آلودگی هوا و ارائه خدمت بیشتر به مردم را به دنبال دارد. این اصلاح ها ناظر به بزرگراه هایی است که هم اکنون استفاده می شود، اما دسترسی ها و تقاطع های آن اصلاح نشده و این کار باعث می شود که ۷۳۰ کیلومتر راه مردم نزدیک و در واقع ۷۹۳ کیلومتر را به ۵۳ کیلومتر تبدیل می کند.
شهردار تهران اضافه کرد: سال گذشته ۱۱ تقاطع کامل و ۸۶ کیلومتر راه مردم نزدیک شد. امسال ۲۳ مورد دیگر هدف گذاری شده که ۱۸ مورد آن را تحویل می دهیم و ۱۸۶ کیلومتر دیکر از راه مردم نزدیک خواهد شد. ۵ مورد دیگر نیز چون معارض دارد وعده آن را برای امسال نمی دهیم. این اصلاح تقاطع ها نیز ایجاد است و پل و رمپ و لوپ را احداث می کنیم و مثلا مربوط به ساخت یک دور برگردان نیست.
زاکانی گفت: موضوع بعدی پروژه تونل شهید متوسلیان به طول ۹.۸ کیلومتر است که از انتهای بزرگراه شهید صیاد قبل از میدان سپاه تا آزادگان ادامه دارد و امکانی را فراهم می کند که این ۹.۸کیلومتر، میانه شهر را نجات می دهد و حدود ۲۵ تا ۳۰ همت نیز برآورد هزینه آن است که گشایش بزرگی برای تهران خواهد شد.
وی بیان کرد: این پروژه در شورای ترافیک مطرح شد و بزرگترین مطلوبیت برای تهران این پروژه خواهد بود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بال غربی بزرگراه یادگار امام(ره) که تعطیل شده بود، با تفاهم با وزارت دفاع و ارتش انجام شد، به طوری که پادگان جی مورد تفاهم قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم تا میدان فتح و پس از آن؛ پروژه را ادامه دهیم.
وی تأکید کرد: ما در این مسیر هم بازسازی کارخانه های موجود را در دستور کار داشتیم و شرایط به سمتی رفت که توانستیم دو کارخانه را به کارخانجات موجود اضافه کنیم. در سال ۱۴۰۰ که نیمی از آن به دوره ما باز می گشت ۵۴۰ هزار تن آسفالت توزیع شده بود و سال قبل کلا ۷۶۰ هزار تن آسفالت توزیع شده بود که از میانگین عبور کردیم. امسال ۱.۵ میلیون تن آسفالت پیش بینی شده که رقم هزینه آن چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.
شهردار تهران با بیان اینکه در این چهار ماه از ۶۰۰ هزار تن توزیع آسفالت عبور کردیم، گفت: هدف گذاری ما این است که تا پایان سال بیش از ۱.۵ میلیون تن آسفالت را توزیع کنیم و سالیانه ۱۰ درصد از همین امسال آغاز شود. امروز در سطح شهر ۱۷۰ اکیپ فعال هستند که ۱۴۶ اکیپ برای لکه گیری است و مابقی مجموعه هایی هستند که به صورت مکانیزه تراش و روکش را انجام می دهند و امکان به گونه ای فراهم شده تا ۳۹۰ هزار تن آسفالت در معابر بزرگراهی توزیع شود که در دست اقدام است و مابقی در معابر فرعی انجام می شود.
زاکانی با بیان اینکه پروژه یادگار امام(ره) فعال است، تصریح کرد: فراز و نشیب های این طرح مربوط به تعارضات ملکی است و در تفاهم با وزارت دفاع قدرالسهم خود را پرداخت کرده ایم و روز دوشنبه نیز با وزیر آموزش و پرورش در مورد دیگر معارض این طرح جلسه ای برگزار خواهیم کرد.
وی با تأکید بر اینکه سه گروه در پروژه تونل شهید متوسلیان کار و مطالعه کردند، یادآور شد: یک ایده تونل دوبل روی هم، دیگری دو تونل کنار هم و ایده سوم ایجاد تونل دو طبقه در نیمی از مسیر و تونل کنار هم در بخش دیگر آن بود؛ بخش اول تا میدان شوش و بخش دوم نیز از میدان شوش تا آزادگان است؛ این نگاه منطقی تر بود و عناصر مختلف برای این طرح پیش قدم بودند و با یکی از پیمانکاران با توجه به قابلیت های آن وارد تفاهم شدیم تا ظرف سه سال خاتمه پیدا کند.
وی افزود: تهران ۷۵۳ عرشه پل دارد که سعی می کنیم به بهترین شکل این ابنیه را حفظ کنیم و خدمات آن به شکل خوبی به شهر ارائه شود.
زاکانی با بیان اینکه عقل سلیم حکم می کند پروژه های زودبازده و موجود را تکمیل کنیم، تصریح کرد: پروژه هایی را که دنبال می کنیم تکمیل کننده پروژه های مشخص ماست؛ پروژه متوسلیان سه تا چهار سال زمان می برد و علاوه بر آن پروژه شهید شوشتری و یادگار امام پروژه های اساسی هستند.
شهردار تهران تأکید کرد: در مورد بزرگراه شهید شوشتری، کل بار رینگ شرقی تهران که از بزرگراه بسیج عبور می کند، شهر را دچار مشکل مضاعف کرده و برنامه ریزی برای رفع آن انجام شده است.
وی با بیان اینکه ما میراث دار مشکلات گذشته هستیم، گفت: بیمارستان شهدای تجریش بیمارستان بزرگی است که سه مشکل درخصوص آن داشتیم؛ علاوه بر عدم دریافت پروانه، حق و حقوق شهر پرداخت نشده که تفاهم کردیم این حق و حقوق پرداخت شود. تنها این پروژه هم نیست که حقوق آن پرداخت نشده و پروژه های دیگری را نیز در سطح شهر داریم.
زاکانی گفت: قرار شده در قسمت شمال بیمارستان پارکینگ ساخته شود که در دسترس تر است؛ ساختمان های قدیمی این محوطه نیز به عنوان ساختمان های بیمارستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: از سمت خیابان شمالی بیمارستان نیز تخریب بخشی از سوله ها صورت می گیرد که آثار سوء و حجم ترافیکی کاهش پیدا کند؛ لذا ما عوارض، پارکینگ و بازگشایی را دنبال کردیم.
زاکانی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت جمع آوری پل های شهر و نهضت پارکینگ سازی توضیح داد: دو دسته پارکینگ را دنبال می کنیم؛ پارکینگ هایی با ابنیه ثابت و پارکینگ های مکانیزه. چند هفته پیش برای بیمارستان های شریعتی و امام خمینی(ره) شروع ساخت پارکینگ را داشتیم. در واقع بالغ بر یک همت مقدار تفاهمی است که بین معاونت فنی و عمرانی و سازمان ترافیک انجام شده تا در این حوزه رونق را شاهد باشیم.
وی افزود: درباره جمع آوری پلها نیز پل هایی که وجود دارد بالای ۷۰۰ پل است که برخی از این پلها به مرحله ای رسیده اند که نیاز به مقاوم سازی و یا جمع آوری دارند. با توجه به شرایط سازمان ترافیک در حال بررسی و مشخص کردن این است که کدام یک قابل جمع آوری است و جایگزین آن باید چه چیزی باشد. مثلا برای مقاوم سازی پلی باید مبلغ بالایی هزینه کنیم که باز با آن کار هم مشکل شهر حل نمی شود، بنابراین تفاهم بین معاونت های فنی و عمرانی، مناطق و حمل و نقل شده تا حمل و نقل ایده های نهایی خود را مطرح کند و درباره آن اقدامات لازم انجام شود.
وی با بیان اینکه کارخانه آسفالت بیش از ۷۰۰ فیلتر دارد و تولید آلایندگی آن کمتر از یک دستگاه اتوبوس است، یادآور شد: آسفالت تولیدی این کارخانه نیز بسیار با کیفیت و به صرفه است؛ این تولید در شرق تهران امکانی را ایجاد می کند که در محل از آسفالت استفاده شود و کیفیت افزایش پیدا کند.
زاکانی با اعلام اینکه تردد خودروهای سنگین برای تردد آسفالت از غرب به شرق تهران نیز صورت می گیرد و چندان تفاوتی با تردد خودروها از کارخانه شرق تهران به معابر آن وجود ندارد، گفت: انشعابات کارخانه فعال نشده و اگر حساسیت برای محیط زیست وجود دارد باید تلاش شود چنین طرح هایی عملیاتی شود که آثار سوء زیست محیطی را کاهش دهد.
شهردار تهران گفت: در حوزه حفره های ایجاد شده در شهر تفاهم نامه ای با یک شرکت خارجی منعقد می کنیم که یک تا ۳متر را اسکن می کند.
عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه برگزاری نشست ها در مشورت با اهالی رسانه ها در محل اجرای پروژه ها برگزار می شود، گفت: از همین طریق کمک می شود که دستاوردها به سمع و نظر شهروندان برسد و بر اساس نظرات خبرنگاران، مسیر ادامه خواهد یافت؛ برق استفاده شده در محل برگزاری نشست نیز برق ژنراتور است.
شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره خاک ریختن روی پروژه شهید بروجردی گفت: این پروژه کنار میدان فتح بود که زمان دوره چهارم کارهای اولیه آن انجام شد و در دوره پنجم روی آن خاک ریختند که ما مجبور شدیم خاک آن را برداریم . چون پروژه را مسکوت گذاشته بودند روی پلهای پروژه خاک ریخته بودند و آن را پر کرده بودند تا تبدیل به فضای سبز کنند. ما خاک را برداشتیم تا پروژه را ادامه دهیم و تفاهم با معارضین را انجام دادیم. هم اکنون نیز در محل تحویل شده باید ۳۷۰ شمع احداث شود که ۳۵۰ مورد آن را انجام دادیم.
شهردار تهران با بیان اینکه روی کل پل در پروژه شهید بروجردی خاک ریخته شده بود، گفت: تهران فضای سبز کم داشت و علاقه داشتند که فضای سبز ایجاد کنند. این پروژه وسط یک پروژه دیگر بود و امید نداشتند که پروژه یادگار امام(ره) ادامه پیدا کند به همین دلیل هم این کار خطا را انجام دادند و باعث مزاحمت برای این دوره شدند.
زاکانی درباره جلوگیری از سرقت از ادوات و تجهیزات پلها نیز ادامه داد: این مشکلات وجود داشت که دنبال می کنیم از این سرمایه ها صیانت کنیم به طوری که نظارت را تشدید کردیم و همچنین با پلیس هماهنگ کردیم.
زاکانی با بیان اینکه ناظر بر استحکام، ساخت ایمن را دستور کار داریم، گفت: آنچه در نشست با اساتید مطرح شد، امر دقیقی ذکر شد؛ باید هر لحظه آماده بود اما ترس بی جایی برای مردم ایجاد نمی کنیم. سالیان بسیاری است که در تهران زلزله شدیدی رخ نداده است. سه گسل اطراف تهران رفتارهای متفاوتی دارند. برداشت های ماهواره ای سالهای قبل نشان می دهد که گسل جنوب تهران خفته است و در گسل مشاء و بویین زهرا نیز که زلزله بیش از هفت ریشتر را تجربه کرده اند، کانون زلزله متفاوت از پیرامون آن بوده است.
وی افزود: روز گذشته جلسه ای با مدیرعامل سازمان مدیریت بحران شهرداری داشتیم و تأکید بر این شد که مواردی که در شورا در این خصوص مطرح شده، با جدیت پیگیری شود و دعوت مجددی داشته باشیم تا پشتوانه ای مناسب برای زیست پذیری سطح شهر شکل بگیرد.
شهردار تهران با بیان اینکه اطراف برج میلاد و دیگر مجموعه ها همچون باغ ایرانیان قابلیت هتل سازی وجوددارد، خاطرنشان کرد: دیگر بوستان ها نیز در نشست های تخصصی با جزئیات مطرح خواهد شد.
وی با تأکید بر اجرای طرح ها با محوریت اتاف و نظرخواهی از مردم، گفت: مردم هزار و ۴۶۰ پروژه را انتخاب کردند که تعدادی از آن سال قبل به بهره برداری رسیده و تعدادی دیگر امسال افتتاح می شود. ما مردم را از برخی پروژه ها که گرفتاری ایجاد کرده، نجات می دهیم.
زاکانی، برداشت بی رویه آب از ذخایر زیرزمینی را علت ایجاد فرونشست در پایتخت عنوان کرد و افزود: به دنبال این هستیم تا سال ۱۴۱۰ از ۲۱۰ میلیون متر مکعب نیاز آبی شهر ۱۴۵ میلیون متر مکعب را از مسیر بازچرخانی تأمین کنیم. ما امروز جلوتر از پیمان خود هستیم و عملاً روزی که شهر را تحویل گرفتیم ۹ میلیون متر مکعب بازچرخانی آب بود که به ۵۵ میلیون متر مکعب رسیدیم. بنابراین جلوتر از برنامهمان هستیم و به سرعت به سمتی می رویم که مانع فرونشستی که جنوب غرب را تهدید می کند، شویم.
وی در جواب به پرسشی درباره بودجه پروژه های عمرانی و سرعت پروژه ها توضیح داد: پروژه ها در دوره گذشته یا کند شد یا از مدار فعالیت خارج شدند. به طوری که زمانی که شهر را تحویل گرفتیم ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام و خوابیده داشتیم که ۱۰ هزار میلیارد تومان را تمام و تکمیل کردیم و پروژه های جدید را نیز دنبال می کنیم.
زاکانی بیان کرد: عدد بودجه و اعتبار یک چیز است و عمل ما چیز دیگر است. امسال مانند سال گذشته بودجه دو سطحی را تقدیم کردیم. بودجه سال گذشته ۵۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود و سطح دوم را ۶۰ هزار میلیارد در نظر گرفتیم و ۸۰ هزار میلیارد را توانستیم در عملیات نقد و غیر نقد داشته باشیم.
شهردار تهران اظهار کرد: امسال نیز چیزی که شورا مصوب کرد، به عنوان تحقق قطعی دنبال می کنیم اما عمل ما گسترده تر است. مثلا ۲۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی در نظر گرفته شده اما برای آسفالت ۴۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می کنیم و کلی عملیات و پروژه دیگر هم در این حوزه داریم. مصوب شورا یک ویژگی قطعی است و ما بیش از این هر چقدر بتوانیم کار می کنیم و در متمم بودجه اصلاحیه آن را از شورا دنبال می کنیم.
وی عنوان کرد: ما برای خودمان عددی در نظر گرفتیم که دوبرابر مصوب شورا است. سال گذشته ۸۳ هزار میلیارد را هدف گذاری کردیم که ۸۰ هزار میلیارد آن موفق شد. مافوق مصوب شورا عملیات می کنیم. این یک شیوه جدید است و امسال دوبرابر ۷۶ هزار میلیارد مصوب شورا را در نظر گرفتیم. اکنون از شرایط خودمان عبور کرده ایم. حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی تعریف کردیم که اصلا در بودجه ما نیست. مثلا ۷ تا ۸ پروژه هتل ۵ تا ۷ ستاره را هدف گذاری کردیم که در تهران با شریک بسازیم و امکاناتشان برای شهرداری است. راجع به مترو و خطوط جدید نیز دنبال مشارکت هستم تا شریک بسازد و ما از او خرید خدمات کنیم. پیشنهاد بنده این است که سری بعد راجع به حوزه مالی و اقتصادی جلسه بگذاریم و راجع به امکانات بازپس گیری شده توضیح دهیم.
شهردار پایتخت با بیان اینکه پروژه شهید بابایی- باقری یکی از طرح هایی است که معارض دارد، گفت: پروژه بزرگراه حکیم- تعاون نیز دیگر طرحی است که با وزیر مربوطه برای رفع معارض این طرح جلساتی برگزار و دستور داده شد که رفع شود؛ اصلاح کل ۹۸ تقاطع ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۱۱ مورد را تحویل دادیم و ۱۸ مورد هم تحویلش قطعی است. در سال آینده شهر تهران از این وضعیت خارج خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره پروژه های کوچک مقیاس هم توضیح داد: تعداد پروژه کوچک مقیاس۲۰۸۰ پروژه است که ۱۴۶۰ مورد آن توسط مردم انتخاب شده است و هزینه آنها ۴ همت است. سال گذشته ۱۳۶ مورد آن را تحویل دادیم و الباقی آن ۱۰۸۸ پروژه در دست اقدام است که ۳۴۷ مورد آن امسال تحویل می شود.