خبرگزاری کار ایران

کردونی:

نباید مسئولیت اجتماعی شرکتی، بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت‌های شرکت‌ها باشد

نباید مسئولیت اجتماعی شرکتی، بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت‌های شرکت‌ها باشد
کد خبر : ۱۳۷۹۴۱۰

دبیر تدوین استاندارد مسئولیت اجتماعی در نشست بسط مفهومی مسئولیت اجتماعی با تاکید بر اینکه بنگاه های تجاری ملزم به ارائه گزارش پایداری شوند، گفت: نباید مسئولیت اجتماعی شرکتی بهانه ای برای فرار از مسئولیت های شرکت ها باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روزبه کردونی، دبیر تدوین استاندارد مسئولیت اجتماعی در نشست بسط مفهومی مسئولیت اجتماعی که توسط انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد با اشاره به اینکه در حوزه کسب و کار و تجارت مسئولانه امروز مفاهیمی نظیرCorporate Responsivity  ،human social responsibility  ، corporate sustainable responsibility  همراه و یا به جای مفهوم corporate social responsibility  استفاده می شوند، اظهار داشت: مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی ( CSR) نباید مستمسک و بهانه ای برای شرکت ها و کسب و کارها باشد که مسئولیت های شرکتی اساسی خود را انجام ندهند.

وی در توضیح این مطلب گفت: اگر یک شرکت یا کسب و کار از مدیریت اقتصادی مجموعه خود ناتوان باشد، محیط زیست را آلوده و تخریب کند، فاضلاب و آب های آلوده تولید کند، حقوق کارگران و کارمندان خود را مطابق با اصول کارشایسته رعایت نکند و در کنار این موارد با هزینه کرد های نمایشی یا مثلا تیم داری، ادعای پایبندی به مسئولیت اجتماعی داشته باشد، به این معناست که مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی را به عنوان یک بهانه برای عدم ایفای مسئولیت های اساسی خود مورد سوء استفاده قرار داده است.

کردونی با تاکید بر اینکه منابع مسئولیت اجتماعی که توسط شرکت ها هزینه می شوند باید هدفمند، ضابطه مند و مطابق با اصول استاندارد این مفهوم و در کنار ایفای همه مسئولیت های اساسی شرکت ها از جمله حکمرانی خوب اقتصادی، توجه به محیط زیست، توجه به حقوق اساسی به کارمندان و مشتریان باشد، گفت: منابع مسئولیت اجتماعی نباید توسط توسط مدیران شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به مثابه یک ابزار جهت مصونیت سیاسی و یا رانت دهی به ذی نفعان خاص برای تداوم حضور در مسند مدیریتی استفاده شود و البته نباید هم توسط دولت به عنوان منابعی که کمبودهای مالی را جبران می کند مدنظر باشد.

روزبه کردونی با دفاع از ضابطه مند کردن نحوه هزینه کرد منابع مسئولیت اجتماعی ضمن اشاره به تجربه هند گفت: در سال 2015 هزار و سیصد شرکت در هند که مشمول هزینه کرد منابع در حوزه مسئولیت اجتماعی بودند موظف به ارائه گزارش پایداری در شاخص های سی گانه تعیین شده در این حوزه شدند، لذا با توجه به تجارب جهانی در این حوزه می توان با مشارکت شرکت ها و بنگاه های تجاری ضمن تعیین شاخص های استاندارد در حوزه مسئولیت های شرکتی، الزام به گزارش دهی ادواری را برای این شرکت ها تعیین کرد.

رئیس سابق موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در ادامه تصریح کرد: اینکه یک شرکت و کسب و کار هیچکدام از مسئولیت های شرکتی خود را انجام ندهد و سپس در برخی حوزه ها نظیر بهداشت یا آموزش برخی هزینه های ناچیز کند  و با تامین منافع ذی نفعان خاص مدعی ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود شود و بدتر آنکه با پشتیبانی مالی از برخی همایش ها و رویدادها برای خودش گواهینامه و مدال شرکت برتر در مسئولیت اجتماعی را نیز بخرد، به ابتذال کشیدن مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی و مواجهه غیرمسئولانه با مفهومی است که هدف اصلی اش مسئولانه کردن کسب و کارها و تجارت است.

کردونی همچنین با انتقاد از برخی رویکردها در متمرکز کردن منابع مسئولیت اجتماعی شرکتی گفت: مسئولیت اجتماعی شرکتی یک مقوله اختیاری و اتفاقا غیرمتمرکز است که باید با توجه به نوع، مکان و خرد متوسط یا بزرگ بودن آن کسب و کار به صورت هدفمند هزینه شود و لذا متمرکز کردن آن فساد آور است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز