معاون شهردار تهران خبر داد:
غلبه کاربری مسکونی بر تجاری در منطقه ۱۹ با ساخت ۱۰ هزار واحد
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بر تلاش مدیریت شهری برای بازگرداندن عدالت اجتماعی و شهری در منطقه ۱۹ پایتخت تاکید کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری شهر، حمیدرضا صارمی در آیین کلنگزنی احداث مجموعه تجاری، خدماتی، رفاهی و پارکینگ طبقاتی سبلان که با حضور تورج فرهای، شهردار منطقه ۱۹ و جمعی از مدیران شهری در قالب «شصت و یکمین پویش امید و افتخار» برگزار شد، گفت: به جرات میتوان گفت در میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۱۹ یکی از پرچالشترین مناطق است که در عین حال به عنوان منطقه ورودی و بینالمللی پایتخت به دلیل نزدیکی به فرودگاه امام خمینی (ره) شناخته میشود.
وی با بیان این که مدیریت این منطقه کار بسیار سختی است، افزود: یکی از ویژگیهای شهرهای معاصر پیچیدگی، تنوع و عدم قطعیت است. در نظام برنامه ریزی شهر تهران و سیاستگذاری که به ما واگذار شده است، جایی به نام مرتضی گرد وجود ندارد، اما در واقعیت این محله وجود دارد. هیچ جایی نوشته نشده است که جایی مانند اسلامشهر ۶۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است، اما در واقعیت این موضوع وجود دارد. این مساله نشان میدهد خوانش مدیریت شهری و اجرای این خوانش هیچ اشتراکی باهم ندارد و فاصله معناداری در این میان وجود دارد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان این که نباید نسبت به برنامههایی که در ۴ دهه گذشته در شهر تهران انجام شده است، ناسپاس باشیم، یادآور شد: مدیران جمهوری اسلامی در این مدت کارهای زیادی انجام دادهاند؛ اما بیعدالتی ای که اکنون در فضای شهری وجود دارد، ناشی از اشتباه در برنامهریزیهاست.
صارمی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: امروز ۲۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در منطقه ۱۹ افتتاح میشود یا کلنگ آن به زمین زده میشود که این گام بزرگی در جهت کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران است.
معاون شهردار تهران در ادامه گفت: مهمترین رویکرد شهردار تهران، ساماندهی عدالت شهری است و در این دو سال پروژهای به بزرگی پروژهای که امروز کلنگزنی آن انجام میشود، در شهر تهران اجرایی نشده است.
وی با اشاره به شکاف طبقاتی بین شمال و جنوب شهر تهران، اظهار داشت: امروز یک متر مربع آپارتمان مسکونی در منطقه ۱۹ بین ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومان است این در حالی است که در مناطق برخوردار این قیمت به متری ۲۰۰ میلیون تومان میرسد که این فاصله طبقاتی پذیرفتنی نیست.
صارمی ادامه داد: ما در مناطق کمبرخوردار شهر تهران طرحهای محرک توسعه را شروع کردیم و به سمتی پیش میرویم که در سالهای آینده این مناطق متحول شوند.
وی با اشاره به توسعه نامتوازن منطقه ۱۹ در دهههای اخیر بیان کرد: رشد فضای این منطقه به این صورت است که ۹۰ درصد کارکرد تجاری پیدا کرده است. این در حالی است که در پهنههایی که غلبه تجارت بر سکونت وجود دارد، شبمردگی ایجاد شده و کیفیت زندگی پایین آمده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران یادآور شد: با اقداماتی که شهردار تهران تبیین کرده و در قرارگاه مسکن نیز مصوبه شده است؛ ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در منطقه ۱۹ کلنگ خورده است تا غلبه تجارت بر سکونت کنترل شود.
وی تاکید کرد: گام دوم شهرداری تهران در این منطقه ایجاد محله الگوی شهر ایران اسلامی است که افتخاری بزرگ برای جمهوری اسلامی رقم میخورد. همه این اقدامات نشاندهنده این است که رویکرد هدف گذاری مدیریت شهری این است که مناطقی که شاخص کیفیت زندگی آن کاهش پیدا کرده را افزایش دهد.
بالاترین مساحت مداخله کمیسیون ماده ۵ در منطقه ۱۹ است
صارمی با تاکید بر این که بازآفرینی شهری در منطقه ۱۹ مهم است، عنوان کرد: از نظر مساحت مداخله میتوان با افتخار گفت که در سال ۱۴۰۱ بالاترین مساحت مداخله کمیسیون ماده ۵ مربوط به منطقه ۱۹ بوده است.
معاون شهردار تهران ادامه داد: در گذشته دراین منطقه زمانی چندین کورهپزخانه وجود داشت که آجر تولید میکرد. اکنون که تکنیک ساخت مسکن تغییر کرده است، این مراکز بدون فعالیت شدهاند. بر همین اساس در نظر داریم تا یکی از این کورهها را به عنوان نماد شهر تهران نگه داریم و مابقی را تغییر کاربری دهیم. اگر ما برای این محیطها فکر نکنیم، دیگران وارد عمل می شوند؛ اما بعد از ساماندهی کورهپزخانهها شاخصهای منطقه ۱۹ تغییر میکند.
وی با بیان این که کمیسیون ماده ۵ وظیفه دارد تا برای مکانهایی مانند کورهپزخانهها فکر کند، یادآور شد: در حال حاضر طرح خوبی در این محدوده وجود دارد و بحث بازآفرین شهری به نحو مطلوب در این منطقه شکل میگیرد.
شهرداری تهران در مقابل تخلف ساخت و ساز هیچ نرمشی ندارد
صارمی همچنین با اشاره به بازدید خود از پروژههای منطقه ۱۹ تاکید کرد: از پروژههای منطقه ۱۹ بازدید کردم، چند نکته مثبت دیدم، اول این که در پروژهها از چمن استفاده نشده است که با توجه به فرونشست زمین اقدام مناسبی است، باید به اقلیم طبیعی شهر تهران برگردیم و گونههای گیاهی با مصرف آب کمتر را استفاده کنیم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران رویکرد ترافیکی منطقه ۱۹ در ایمنسازی پروژهها را دومین نکته مثبت پروژههای این منطقه دانست و گفت: تخریب ساختوسازهای غیر مجاز نیز در این منطقه به خوبی انجام شده است که نشان میدهد شهرداری تهران در مقابل تخلف هیچ نرمشی ندارد. به همان اندازه که تلاش میکنیم بسترهای ساختوساز علمی گسترش پیدا کند، در مقابل ساختوسازهای غیرمجاز نیز میایستیم.
وی با اشاره به سیاستهای شهرداری تهران در منطقه ۱۹ افزود: اول این که هزینه پروانه ساخت در این منطقه افزایش نداشته است تا روی دوش سازندهها فشاری وارد نکند. این سیاست را در دو سال آینده نیز دنبال میکنیم. دوم این که زمینههای اجرایی شدن طرح های بازآفرینی عرصههای رهاشده ناحیه ۳ را با کمک شهردار منطقه فراهم میکنیم.
معاون شهردار تهران در پایان گفت: اگر مکانهایی در منطقه ۱۹ را قبلا در محدوده بافت فرسوده قرار ندادهایم و اکنون با قراردادن این نواحی میتواند محرک توسعه شود، این کار را انجام خواهیم داد.