خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران خبر داد:

ورود قطار ملی به ناوگان مترو در اواخر مردادماه/ پیش‌پرداخت قرارداد واردات ۶۳۰ واگن تا کمتر از ۲ ماه آینده داده می‌شود

ورود قطار ملی به ناوگان مترو در اواخر مردادماه/ پیش‌پرداخت قرارداد واردات ۶۳۰ واگن تا کمتر از ۲ ماه آینده داده می‌شود
کد خبر : ۱۳۷۴۶۴۹

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از ورود قطار ملی به ناوگان مترو در اواخر مردادماه خبر داد و گفت: قرارداد واردات ۶۳۰ واگن در ۵ سال گذشته مسیر کندی را طی کرده بود، اما در چند ماه اخیر شهردار تهران به صورت هفتگی پیگیر هستند و بحث به نتیجه رسیدن این قرارداد یک مسیر رو به رشد را طی کرده است و در کمتر از ۲ ماه آینده پیش پرداخت آن داده می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری شهر، مسعود درستی درباره آخرین وضعیت ناوگان متروی تهران گفت: اولین حرکتی که در متروی تهران اتفاق افتاده، به روزهای پایانی سال ۷۷ بر می‌گردد و ۲۴ سال است که در خدمت مردم هستیم. در مقاطع مختلف ناوگان مترو تجهیز شده است، ولی امروز در عملیات به طور روزانه بین ۱۳۵ تا ۱۴۰رام قطار در حال سرویس‌دهی هستند. 

وی افزود: دو نسل ناوگان در مترو داریم. ناوگان قدیمی‌تر دی.سی و نسل دوم ای.سی هستند. ۴۲ رام قطار دی.سی داریم. امروز به لحاظ در دسترس بودن و راندمان آنها مطلوب نیست و جور اصلی جابه‌جایی مسافر را قطارهای ای.سی می‌کشند.  

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو ادامه داد: در همین ۷ خط فعلی مترو نواقصی داریم. اگر بخواهیم سرویس‌دهی مطلوبی ارائه کنیم، معادل ناوگانی که امروز داریم باید به آن اضافه شود تا سرویس‌دهی مناسبی تبدیل شود.  

وی اضافه کرد: خطوط مترو با شبکه بودنش معنی دارد. با تکمیل کردن خطوط جذابیت و مطلوبیت مترو بیشتر می‌شود. از اسفند سال گدشته و از ابتدای سال مطلوبیت خط ۶ چندین برابر شده است. اگر خطوط ۶ و ۷ و ۴ و ۲ و ۳ را توسعه دهیم، ناوگان موجود امروز ما جوابگوی سرویس‌دهی نخواهد بود. 

پیش‌پرداخت قرارداد واردات ۶۳۰ واگن تا کمتر از ۲ ماه آینده داده می‌شود 

درستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برای ۴ خط باقیمانده باید برنامه‌ریزی مضاعفی برای ناوگان اختصاصی آنها در آینده وجود داشته باشد. برای تامین کسری، دو مسیر پیگیری می‌شود، قرارداد واردات ۶۳۰ واگن که توسط وزارت کشور در ۵ سال گذشته جاری شده است، مسیر کندی را طی کرده بود، اما در چند ماه اخیر شهردار تهران به صورت هفتگی پیگیر هستند و بحث به نتیجه رسیدن این قرارداد یک مسیر رو به رشد را طی کرده است و در کمتر از ۲ ماه آینده پیش پرداخت آن داده می‌شود. 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران یادآور شد: یکی از کارهایی که در چند سال گذشته در حوزه حمل‌ونقل شهری اتفاق افتاد بحث تولید قطار ملی بود که امروز برای اولین بار یک رام قطار را به صورت پایلوت توانستیم بسازیم و تست‌های آن به صورت موفقیت‌آمیز انجام شد. برای ۱۱۳ قطار قراردادی را امضا کردیم در قالب قطار ملی و این کارها اگر در ۱۸ تا ۳۶ ماه آینده انجام شود، کمک بسیاری به ناوگان می‌کند و این مشکل زیرساختی به مرور مرتفع می‌شود.

وی بیان کرد: یک رام قطار ملی با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است، واقعیت این است که سختگیرانه این مساله را پیگیری می‌کنیم و تمام تست‌های رایج و استاندارد روز دنیا را می‌گیریم. در سه شب گذشته تست‌های نهایی این رام قطار در خط‌های اصلی ما انجام شد و تمام مراحل خود را پاس کرد. برآورد این است که تا اواخر مرداد این رام قطار را در خدمت مردم قرار دهیم و اگر اینقدر سخت‌گیری نمی‌کردیم، تا امروز وارد چرخه شده بود.

قیمت جهانی هر واگن مترو حدود یک تا ۱.۲ میلیون یورو است

درستی درباره وضعیت اورهال قطارهای مترو هم گفت: در سه ماهه ابتدای سال طبق برنامه زمان‌بندی با حساسیت خاصی اورهال را در دستور کار قرار دادیم. برنامه این بود تا یک سال آینده ۲۹ رام قطار را اورهال کنیم. در این باره ارتقای قطارهای دی.سی را داریم که مشکلات اصلی تکنولوژیکی داشت. با شناسایی این نقاط ضعف، در کنار اورهال و تعمیرات، ارتقای کیفی و بهسازی آنها انجام شد و ۵ مورد از پارامترهایی که نیاز مبرمی برای ارتقای کیفیت داشت شناسایی شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو ادامه داد: این قطار دیگر دی.سی نیست و نام آن به دی.سی.پلاس تغییر کرد. در واقع امروز ۴۱ رام قطار دی.سی داریم و یک رام قطار دی.سی پلاس که امیدواریم یک سوم قطارهای دی.سی به این راندمان برسند تا زمانی که اولین قطارهای جدید تهیه شوند.

وی تصریح کرد: قیمت جهانی هر یک واگن از حدود یک میلیون یورو تا ۱.۲ میلیون یورو است. ما همین قطارهای قدیمی را به عنوان سرمایه مردم به حساب می‌آوریم. با حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد قیمت یک رام قطار می‌توان نسبت به ارتقای قطارهای قدیمی اقدام کرد و این سرمایه‌گذاری یعنی ارتقای قطارهای دی.سی را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

تابستان، فصل مهمی برای اورهال قطارهای مترو است

درستی در ادامه صحبت‌های خود گفت: برای ظرفیت اورهال قطارها، یک مساله زیرساخت است و بحث دیگر این است که حوزه عملیات ما امکان در اختیار قرار دادن واگن‌های زیاد برای اورهال را ندارد. برنامه یک سال آینده ما ۲۰۳ واگن برای اورهال است. به جز ظرفیت واگن‌سازی اگر شرایط را فراهم کنیم در پایانه‌های شهید کلاهدوز و اکباتان می‌توان ظرفیت زیرساختی اورهال را بالا ببریم و تا ۴۰ تا۵۰ درصد ارتقا دهیم. در واقع برای اورهال باید حوزه زیرساخت و عملیات را باهم ببینیم.

وی درباره خدمات مترو در ایام مختلف سال اضافه کرد: در اسفندماه و برخی زمان‌ها تقاضای بیشتری داریم، اما در تابستان تقاضا کمتر است؛ چراکه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و بخشی از برنامه زمانبندی ما تابع این است که در چه فصل و ماهی هستیم و نیاز مردم چیست. در واقع، تابستان فصل بسیار مهمی برای اورهال است؛ لذا معمولا باید در مهرماه با واگن‌های اورهال‌شده مواجه باشیم. امسال نیز برنامه‌ریزی کردیم از این تایم طلایی استفاده بیشتری کنیم. 

پیگیری موضوع هوشمندسازی و کیف پول الکترونیک در متروی تهران 

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو ادامه داد: موضوع هوشمندسازی و طرح ای.بی.تی پیگیری می‌شود که یکی از حوزه‌های آن حمل‌ونقل و مترو است. این مسأله را به حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار تقسیم کردیم تا بحث کیف پول الکترونیک را وارد بهره‌برداری کنیم. شرکت بهره‌برداری متولی تامین سخت‌افزاری در ایستگاه‌ها و نصب آن شد و بخش نرم‌افزاری به فاوای شهرداری واگذار شده است. خوشبختانه زودتر از برنامه زمان‌بندی این اتفاق را رقم زدیم و در تمام ایستگاه‌های مترو تجهیزات اولیه آن را نصب کردیم و بستر آن آماده است. 

وی گفت: طرح روزنامه‌دیواری مدتی است که توسط مجموعه همشهری در مترو انجام می‌شود و بخش نیازمندی‌های آن در روزنامه دیواری مورد استقبال قرار گرفته است. 

برنامه شرکت مترو برای خدمت‌رسانی در جشن ۱۰ کیلومتری غدیر 

درستی درباره جشن عید غدیر و برنامه‌های مرتبط در ایستگاه‌ها و جابه‌جایی مسافران برای این جشن توضیح داد: شرکت بهره‌برداری در اغلب مناسبت‌های ملی و مذهبی در حال سرویس‌دهی است. در روز عید غدیر برای جشن بزرگ ۱۰ کیلومتری در خدمت مردم هستیم. شاید تنها مُد حمل‌ونقلی آن روز، با توجه به منع تردد و محدودیت‌های سایر مُدهای حمل‌ونقلی، مترو باشد. بنابراین برای ورود و خروج مردم در جشن در خدمت آن‌ها خواهیم بود. در پایان مراسم تا آخرین ساعات در کنار مردم هستیم تا همه مسافران را جابه‌جا کنیم. همچنین در یک سری از ایستگاه‌ها نیز کار فرهنگی انجام خواهیم داد. 

وی افزود: امروز در شرکت بهره‌برداری قریب ۷۵۰۰ پرسنل داریم و یکی از بزرگترین شرکت‌های خدماتی شهر و کشور هستیم. فعالیت شرکت ما ۲۴ ساعته است و هیچ تعطیلی در ۳۶۵ روز سال نداریم. ۱۲۰۰ پرسنل در ستاد و مابقی در حوزه عملیات هستند.

ارائه بسته خردسندساز شهرداری تهران به کارکنان مترو 

 

درستی با اشاره به ارائه بسته خردسندساز شهرداری تهران به کارکنان مترو گفت: شرکت ما مانند سایر بخش‌ها از خدمات خرسندساز شهرداری تهران بهره‌مند می‌شود و طبیعی است که به لحاظ زمان‌بندی نسبت به برخی بخش‌ها متفاوت باشیم. ما نیز تلاش می‌کنیم در این حوزه در کنار پرسنل باشیم؛ چراکه حال خوب پرسنل می‌تواند روی حال خوب مردم نیز تاثیرگذار باشد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه ادامه داد: تلاش ما این است که در حوزه خدمات رفاهی در جهت ایجاد انگیزه و حال خوب پرسنل تلاش کنیم. در بخش سفرهای زیارتی برنامه‌هایی مشخص شده است و در بحث ایجاد بستر برای ورزش نیز سعی کردیم بسته‌هایی را ارائه کنیم.

عیدی شهردار و مدیرعامل به کارکنان مترو در روز عید غدیر

درستی همچنین درخصوص موضوع افزایش سن بازنشستگی که اخیرا مطرح شده است، توضیح داد:  اغلب مشاغل ما در نوع مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارند. اینکه سن فعالیت را به ۳۰ سال کار برسانیم، سخت و دشوار است و در بخش عملیات، از یک سنی به بعد انجام کامل و درست کار بسیار دشوار است. این مسأله باعث نگرانی هایی شده که امیدواریم دولت و مجموعه قانون‌گذاری کشور با در نظر گرفتن همه جوانب تصمیمی بگیرند که به نفع همه گروه‌ها و مشاغل باشد.

وی در پایان درباره عیدی ویژه به مناسبت غدیر به پرسنل این شرکت گفت: در کنار هدیه شهردار به همه کارکنان، یک روز مرخصی تشویقی به همه پرسنل اعطا می‌کنیم، چراکه  اعیاد و روزهای خاص برای ما تعطیل نیست و این مرخصی شاید بتواند به ارتقای انگیزه کارکنان‌مان کمک کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز