خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مترو تشریح کرد:

جزئیات ارتقای قطارهای نسل اول متروی تهران به DC پلاس

جزئیات ارتقای قطارهای نسل اول متروی تهران به DC پلاس
کد خبر : ۱۳۷۴۲۲۶

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، جزئیات فرآیند ارتقای قطارهای نسل اول مترو از DC به DC پلاس را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه، مسعود درستی با بیان این که قطار DC اولین نسل قطارهای مترو به شمار می‌رود که ۲۳ سال از بهره‌برداری آنها گذشته است گفت: در این مدت رده‌های مختلف تعمیراتی در این قطارها انجام شده است، اما چون از نسل قدیمی قطارها هستند، تأمین قطعات برای اورهال آنها به سرانجام نرسیده و بهره‌وری آنها کاهش یافته است. برای حل این مشکل، متخصصان شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه ارتقای برخی از قطعات را پیشنهاد دادند.

وی ادامه داد: نقشه راهی جدید برای اورهال، نوسازی و ارتقای قطارهای DC ترسیم شد و با توجه به بالابودن حجم کار سعی کردیم برنامه‌ریزی انجام‌شده نه زیاد ایده‌آل باشد و نه نسبت به هزینه‌ای که می‌شود بدون خروجی باشد که خوشبختانه موفق هم بودیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با تاکید بر این که پروژه DC پلاس به همت متخصصان شرکت بهره‌برداری مترو و حمایت شهردار محترم تهران آغاز شد، تصریح کرد: در حال حاضر تنها ۲۰ درصد از حجم جابه‌جایی مسافر توسط قطارهای DC انجام می‌شود و بیشتر بار مسافری بر روی قطارهای AC  است. اما با شروع پروژه DC پلاس پیش‌بینی می‌کنیم سهم قطارهای نسل اول به ۳۸ تا ۴۰ درصد افزایش یابد و بتوانیم بخشی از کمبود ناوگان خود را با احیا قطارهای قدیمی جبران کنیم.

وی گفت: تولد دوباره اولین نسل قطارهای مترو با عنوان DC پلاس با تغییرات اساسی در بخش‌های فنی و حتی ظاهری همراه بود و رکورد جدیدی در تعمیرات قطارهای مترو را به ثبت رساند.

 درستی با بیان اینکه ساختار کابین این قطارهای قدیمی برای راهبران مشکلاتی را ایجاد می‌کرد، افزود: اصلاح ساختار کابین راهبر در اولویت قرار گرفت و با طراحی جدید، کابین تغییر و کنسول راهبری ارتقا یافت. همچنین صفحه ماتریسی HMI شد و با نصب صندلی ارگونومیک سعی شد تا فضای مناسب‌تری برای راهبری قطارهای DC مهیا شود.

وی با بیان این که بوژی یک قطعه بسیار مهم در سیستم حرکتی قطارهاست که بسیاری از آنها به علت فرسودگی غیرقابل‌استفاده شده بودند، افزود: بازسازی و تست بوژی قطارهای DC توأم با دریافت دانش فنی و اخذ گواهی از سازنده اصلی انجام شد که میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه داشت.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروب تهران و حومه گفت: در پروژه ارتقاب قطارهای نسل اول، با توجه به مشکلات ارتباطی سیستم قدیمی ۹۰ پین و وزن بالا و غیرمتعارف آن، حذف این تجهیز و ارتقا آن به نوع سوکت‌های هارتینگ Harting  مشابه فنّاوری روز صنعت ریلی انجام شد.

درستی اضافه کرد: با توجه به نرخ بالای مشکلات افت فشار کمپرسورهای قدیمی این سیستم با کمپرسورهای اسکرو الکتروموتورهای AC جایگزین شد تا کیفیت بهره‌برداری و ترمز قطار افزایش یابد. همچنین با توجه به این که مقاومت سقفی در این قطارهای قدیمی گاهی اوقات باعث ایجاد دود می‌شد، در این پروژه رفع این مشکل مورد توجه قرار گرفت و تمامی مقاومت‌ها بهینه‌سازی و نوع به‌روزتری جایگزین شد.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین‌بار داخلی‌سازی توأم با بهینه‌سازی سیستم رانش قطارهای DC  که به علت فرسودگی بردهای میکروکامپیوتر منجر به بروز خطاهای اصلی می‌شد نیز انجام شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به اهمیت مصرف درست و بهینه از منابع انرژی گفت: با توجه به نرخ بالای خرابی و خاموشی در لامپ‌های فلورسنت، ارتقای لامپ‌ها به LED  توأم با نوسازی قاب‌های مهتابی انجام شد تا مصرف کمتر انرژی و نور بیشتری را در سالن‌های مسافری شاهد باشیم.

 وی در پایان گفت: اصلاحات سالن مسافری از جمله اصلاح دریچه‌های بازدید موتور ترکشن، باز طراحی و نوسازی زوار پاخور جلو درب‌های مسافری، بهبود کیفیت ظاهری و عایق‌بندی مناسب‌تر کف واگن، و تن کردن رخت و لباس نو برای قطارهای DC همه و همه به همت متخصصان داخلی در شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با همکاری واگن‌سازی تهران ظرف مدت ۵ ماه روی اولین قطار به شماره ۱۱۱ که از نسل اول قطارهای مترو است، انجام شد و طبق برنامه تا خردادماه ۱۴۰۳ باید ۱۳ رام  قطار DC به DC پلاس ارتقا یافته و وارد چرخه حمل‌ونقل ریلی شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز