مقام مسئول در وزارت علوم در گفتوگو با ایلنا:
دورههای مهارتافزایی برای دانشجویان باید رایگان باشد/ وجود ۱۱ هزار قرارداد بین دانشگاه و صنعت
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: ۱۱ هزار قرارداد بین دانشگاه و صنایع و دستگاههای مختلف وجود دارد.
«محمدسعید سیف» مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درخصوص جزئیات برگزاری دورههای مهارت افزایی در دانشگاهها توضیح داد: دانشجویان در رشتههای مختلف به صورت استاندارد ۱۴۰ واحد درس میگذرانند و این برنامههای درسی معمولا به روز است و خیلی با دانشگاههای دنیا تفاوت ندارد و نیاز است که دانشجویان این واحدها را فرا بگیرند.
سیف ادامه داد: بازار کار و نیازهای جامعه در طول زمان متفاوت میشود و بر اساس تغییرات فناوری و اتفاقاتی که در صنعت و اقتصاد رخ میدهد، نیازهای متفاوتی را احساس میکنیم. برای رفع این نیازمندیها به دورههای بینابینی احتیاج داریم تا توانمندیهای دانشجویان را بیشتر کند و ضمن آشنایی آنها با بازار کار، مهارتهای شغلی که صنعت امروز به آن نیاز دارد را برطرف کنند.
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: یادگیری نرم افزارهای جدید و آشنایی با استانداردهای روز دنیا در صنعت از ضروریات یک دانشجو در شرایط تازه است و علاوه بر این مهارتها، باید در حیطه توانمندسازی انجام کار گروهی، مهارتهای رفتاری و ارتباطی، مدیریت پروژهها و آشنایی با قوانین مالی و کسب و کار نیز ارتقا پیدا کنند و برگزاری دورههای مهارت افزایی برای دانشجویان، آنها را در این زمینهها توانمند میکند و زمانی که فارغالتحصیل شدند، بازدهی بهتری در محیط کار خواهند داشت.
سیف با بیان اینکه دانشگاهها باید دورههای مهارت افزایی را به عنوان خدماتی رایگان در اختیار دانشجویان قرار دهند، عنوان کرد: برخی از دورهها مفصل و طولانیتر است و نیاز به لوازمی دارد که احتمالا هزینهبردار است، اما اصرار ما این است که دانشگاه از امکانات و شرایطی که در اختیار دارند، برای برگزاری دورهها به صورتی که تعریف کردهایم، استفاده کنند.
او اظهار کرد: از سوی دیگر از وزارتخانهها و صنایع خواستهایم مشارکت داشته باشند و دورههای مهارت افزایی را ضروری بدانند. اگر این مشارکت دو سویه وجود نداشته باشد، طبیعتا نیروی کار آیندهای که وارد دستگاههای مختلف و صنایع میشوند، مهارت کمی دارد. پس تعامل دانشگاهها، صنایع و وزارتخانهها در پیشبرد این دورههای مهارت افزایی، موجب برگزاری دورههای مفیدی میشود که هزینه زیادی هم به دانشجو تحمیل نکرده و در عین حال توانمندی تحصیلی دانشجویان را به عنوان نیروی کار آینده تکمیل میکند. چنین دانشجویی برای ورود به بازار کار آمادگی بیشتری دارد و این آمادگی هم به نفع خودش و هم به نفع صنایع خواهد بود.
سیف در مورد تاثیر آمایش رشتهها و تاثیرات این آمایش در تحقق اهداف دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: طرح آمایش رشتههای دانشگاهی نکته بسیار دقیق و ضروری است. اگر دانشگاهها خود را از استان و منطقه و نیازهای آن جدا بدانند و فکر کنند تنها جا برای ارائه برنامه درسی هستند، خروجی مناسبی نخواهند داشت. دانشگاهها باید ببینند در اطراف آنها چه خبر است و از نیازهای جامعه اطراف خود با خبر باشند و با دید کامل و احاطه بر اطلاعات تصمیم گیری کنند. همچنین لازم است راجع به رشتهها و پذیرش آنها و دورههای تکمیلی برای رشتههای گوناگون اقدام کنند.
مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با تاکید به اینکه همین حالا ۱۵۱ مرکز هدایت شغلی در دانشگاهها وجود دارد، تصریح کرد: کار این مراکز هدایت شغلی، بررسی نیازهای مهارتی خروجی دانشگاههاست تا با تغییرات و تحولات درسی و ارائه دورههای مهارتی، نیاز صنعت و جامعه را برطرف کنند.
سیف در ادامه بیان کرد: بازدیدهای تخصصی و کارورزی و کارآموزی نیز جزئی از دورههای مهارت افزایی برای دانشجویان است.
او در پاسخ به این سوال که چطور میتوان صنایع را برای همکاری با دانشگاهها ترغیب کرد؟ گفت: برای ارتباط صنعت و دانشگاه باید روشهای مختلف شکل بگیرد. شاه کلیدی وجود ندارد که با آن شاه کلید در قالب قانون و دستور ارتباط شکل بگیرد. شاید همین بازدیدهای دانشجویی آغاز تعامل بین صنعت و دانشگاه باشد. همین حالا وزارت علوم فرصتهای مطالعاتی را با هزینه خودش برای اساتید طراحی کرده است و استادان میتوانند به مدت شش ماه یا یک سال به صورت تمام وقت در صنایع و حتی دستگاههای گوناگون کار علمی پژوهشی کنند و به شناسایی مسائل موجود و راه حل علمی برای رفع آنها بپردازد.
سیف با اشاره به اینکه دانشگاههای کشور در حال حاضر ۱۱ هزار قرارداد همکاری با صنایع و دستگاههای مختلف دارند، اظهار کرد: به نظر میرسد به مرور اعتماد صنایع و دانشگاه به هم جلب میشود و غیر از این هم راه دیگری نداریم؛ مگر غیر از این است که توسعه و پیشرفت در دنیا با پژوهش و تحقیق پیش میرود؟ هرجایی که تحقیق و پژوهش و سرمایهگذاری برای این امر جدیتر گرفته شده، میبینیم که GDP بالاتر و در نتیجه رشد بیشتری اتفاق میافتد.
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت افزود: در کشور ما ممکن است در واردات و صادرات، انحصاراتی وجود داشته باشد یا مشوقهای دولتی برای برخی صنایع یا دستگاهها به صورتی است که کمتر نیاز به تحقیق و توسعه حس میشود. اگر بخواهیم رقابتپذیر باشیم و با محصولات بین المللی از نظر کیفیت رقابت کنیم و برای اینکه بتوانیم برای دنیا حرفهای جدیدی بزنیم، باید پژوهش کنیم.
سیف افزود: برای رسیدن به این هدف مشوقهایی هم نیاز داریم و در قانون جهش تولید معافیتهای مالیاتی در نظر گرفته شده است و اگر صنایع خصوصی با دانشگاهی کار کنند، میتوانند همه پولی که به عنوان مالیات باید به دولت بدهند را با دانشگاه قرارداد ببندند. بنابراین برای ایجاد اعتماد و تعامل بیشتر صنعت و دانشگاه حمایتهایی در نظر گرفته شده است.