خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

برنامه‌های اداره رفاه و مشارکت‌های اجتماعی درخصوص تامین سرپناه برای افراد نیازمند/تداوم پویش حمایت از خانواده زندانیان زن جرائم غیرعمد تا پایان سال

برنامه‌های اداره رفاه و مشارکت‌های اجتماعی درخصوص تامین سرپناه برای افراد نیازمند/تداوم پویش حمایت از خانواده زندانیان زن جرائم غیرعمد تا پایان سال
کد خبر : ۱۳۷۰۳۲۶

معاون رفاه سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در بحث آسیب‌های اجتماعی ۵ محور مد نظر قرار گرفته است تا به همراه خانواده‌هایشان در اولویت کمک‌ها قرار بگیرند، گفت: در پویش حمایت از خانواده زندانیان زن جرائم غیرعمد تعداد زیادی زندانی زن آزاد شده‌اند و برنامه ما این است که این پویش تا پایان سال تداوم داشته باشد تا انشالله در تهران دیگر زن زندانی جرائم غیرعمد نداشته باشیم.

«عبدالمجید رحمانی» معاون رفاه سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات انجام شده در خصوص مشارکت‌های اجتماعی و کمک به نیازمندان شهر تهران با استفاده از ظرفیت خیرین گفت: در دوره مدیریت شهری جدید نظر شهردار تهران استفاده از ظرفیت مردم در اداره و مشارکت شهر است. یکی از دغدغه‌های اصلی نیز آسیب‌های اجتماعی و افرادی است که در معرض آسیب هستند، تا به آن‌ها خدماتی ارائه شود و دستگیری از این افراد اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: در معاونت رفاه و مشارکت‌های اجتماعی و همچنین اداره مشارکت‌های اجتماعی تشکل‌های مردمی اعم از گروه‌های جهادی، سازمان‌های مردم نهاد، کانون‌های فرهنگی و افراد دغدغه‌مند در این حوزه، شناسایی می‌شوند و باتوجه به ظرفیت‌هایی که دارند از مشارکت آن‌ها در مدیریت شهری استفاده می‌شود.

معاون رفاه سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به مجمع خیرین مناطق گفت: متناسب با آن نیز در همه مناطق شهرداری تهران مجمع خیرینی تشکیل شده است که این‌ها نیز متناسب با سیاست‌ها و پویش‌های مختلفی که وجود دارد، کمک می‌کنند. همزمان نیز اداره مسئولیت‌پذیری بنگاه‌های شهری شهر تهران نیز در مجموعه ما است که از ظرفیت این شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و حوزه محرومان استفاده می‌کنیم.

رحمانی خاطرنشان کرد: در اداره رفاه اجتماعی به نیازمندانی که در سطح شهر تهران شناسایی شده اند، به تناسب و فراخور در حوزه کمک‌های ارزاقی و همچنین در حوزه سلامت، قضایی و حقوقی خدمات ارائه می‌شود و تلاش می‌شود مسائل و مشکلات این افراد را در حد مقدورات با استفاده از ظرفیت شهرداری تهران و همچنین گروه‌های داوطلب و تشکل‌های غیردولتی و بنگاه‌های اقتصادی را برطرف کنیم تا آلام و دردهای این افراد کمتر شود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به رویکرد سازمان که توجه به افراد آسیب‌پذیر و در معرض آسیب است نگاه مان، نگاه کمک به مجموعه افراد آسیب دیده و در معرض آسیب است، گفت: متناسب با سیاست‌های جدید ابلاغی شهردار تهران دو واحد و مجموعه جدید در بحث خیرین و داوطلبان در حوزه تامین سرپناه نیازمندان و همچنین در حوزه تسهیلگران ازدواج راه اندازی کرده‌ایم تا متناسب با آن بتوانیم از ظرفیت‌هایی که داریم استفاده کنیم. یکی از کارهایی که در همین راستا نیز انجام شده است این بود که در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی با اتحادیه تعاونی عمرانی شهر تهران تفاهم نامه‌ای امضا کردیم تا از توان آن‌ها برای افراد نیازمند با مشارکت سایر مجموعه‌های مردمی استفاده کرده و به افراد فاقد سرپناه و یا بی‌سرپناه کمک کنیم.

معاون رفاه سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: این کار یکی از اقدامات جدیدی است که با رویکرد جدید مدیریت شهری شکل گرفته است و هنوز آمار دقیقی از اقدامات صورت گرفته نداریم اما این خدمات که در گذشته به صورت پراکنده انجام می‌شد، در حال حاضر به صورت منسجم‌تر و سیستمی و هوشمند انجام خواهد شد.

رحمانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه با توجه به دغدغه‌های آقای شهردار در بحث آسیب‌های اجتماعی ۵ محور مد نظر قرار گرفته است تا به همراه خانواده‌هایشان در اولویت کمک‌ها قرار بگیرند، گفت: این ۵ محور شامل معتادان متجاهر، کودکان کار و خیابان، زباله گردها، ترنس‌ها و زنان ویژه است که در قرارگاه اجتماعی شهر مورد توجه قرار گرفته است. ما به دنبال این هستیم تا بتوانیم با شناسایی خانواده‌های این افراد در حوزه معاونت رفاه و مشارکت‌ها به آن‌ها خدمات را ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: سایر اقدامات ما در زمینه نیز تسهیل ازدواج نیازمندان، رسیدگی به خانواده‌های دارای معلولیت و حمایت از خانواده زندانیان با اولویت زندانیان جرائم غیرعمد است. علاوه بر این نیز در مناطق افرادی که نیازمند به کمک هستند در صورتی که به شهرداری مراجعه کنند درخواست آن‌ها در سامانه‌ای که برای همین منظور وجود دارد، ثبت شده و شهرداری منطقه با اقدامات مددکاری وضعیت این افراد را بررسی کرده و به آن‌ها خدمت داده می‌شود. البته در حال حاضر اطلاعات سامانه‌مان را با کمیته امداد و بهزیستی و پایگاه اطلاعات ایرانیان هماهنگ کرده‌ایم تا در بررسی مددکاری از این اطلاعات نیز استفاده شود.

معاون رفاه سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: قطعا ما به همه افراد نیازمند چه افرادی که تحت پوشش کمیته امداد باشند و چه تحت پوشش سازمان بهزیستی کمک می‌کنیم همچنین بخشی از این افراد کسانی هستند که نیازمند بوده اما تحت پوشش نیستند و مددکاری شده‌اند و ما به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهیم.

رحمانی با بیان اینکه از ابتدای سال به صورت متمرکز به ۳۰ هزار خانوار کمک‌های بن کارت شهروند کمک شده است، خاطرنشان کرد: این کار با نگاه مسجد محوری در مناطق محروم صورت گرفته است و با کمک مساجد، هیات‌ها و مجموعه‌های مردمی این خانواده‌ها شناسایی و بن کارت‌ها در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. همچنین در ماه مبارک رمضان نیز پویش‌هایی را برای کمک به نیازمندان برگزار کرده‌ایم از جمله برپایی سفره‌های افطاری ساده و حمایت از خانواده زندانیان زن جرائم غیرعمد. در پویش حمایت از خانواده زندانیان زن جرائم غیرعمد تعداد زیادی زندانی زن آزاد شده‌اند و برنامه ما این است که این پویش تا پایان سال تداوم داشته باشد تا انشالله در تهران دیگر زن زندانی جرائم غیرعمد نداشته باشیم. همچنین به مناسبت‌های مختلف نیز در طول سال برنامه‌های مختلفی ارائه خواهد شد. حجم خدماتی که به نیازمندان و افراد متقاضی ارائه می‌شود در محلات و مناطق بسیار قابل توجه است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز