معاون فنی و عمرانی سازمان بازرسی شهرداری اعلام کرد
تولید ۳۷۰ هزار تن آسفالت در تهران در سهماهه نخست ۱۴۰۲
معاون فنی و عمرانی سازمان بازرسی شهرداری تهران با تاکید بر این که بررسی پرداخت صورت وضعیت پیمانکاران براساس عملکرد آنها صورت میگیرد، گفت: تولید تا اجرای آسفالت شهر تهران تحت نظارت بازرسی انجام میشود.
به گزارش ایلنا به نقل از روابطعمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، حمید نجاری اصل به بیان توضیحاتی در خصوص تولید و اجرای آسفالت شهر تهران پرداخت و گفت: تولید آسفالت از سال ۹۸ به صورت متمرکز در سازمان مهندسی شهرداری تهران با موجودی ۴ کارخانه در حال انجام است.
معاون فنی و عمران سازمان بازرسی شهرداری تهران با اشاره به تولید حدود ۷۰۰ هزار تن آسفالت در سال ۱۴۰۱، بیان کرد: با توجه به دستور شهردار تهران مبنی بر تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تُن آسفالت تا پایان سال جاری، تعداد کارخانجات موجود و حجم تولید آنها پاسخگوی این نیاز شهر تهران نبود، بنابراین تصمیم بر ایجاد دو کارخانه جدید با ظرفیت تولید ۲۴۰ تُن آسفالت در ساعت گرفته شد.
وی به تولید ۳۷۰ هزار تُن آسفالت در سه ماهه نخست امسال اشاره کرد و ادامه داد: این میزان تولید ۵۰ درصد بیشتر از تولید سال گذشته در مدت مشابه است. همچنین طرح جهادی و نهضت سراسری انجام روکش دستی و مکانیزه آسفالت در سال ۱۴۰۲ با جدیت و دقت همکاران معاونت فنی شهرداری تهران پیگیری و آغاز شد و امروز بسیاری از شهروندان، روزانه با گذر در معابر بهویژه معابر بزرگراهی شاهد اصلاح و مرمت آسفالت هستند.
دو کارخانه جدید تولید آسفالت در روزهای آینده به بهرهبرداری میرسد
معاون فنی و عمرانی سازمان بازرسی اضافه کرد: مطابق با برنامهریزیهای انجام شده، یکی از کارخانهها تا پایان خرداد و کارخانه دیگر نیز تا اواسط تیرماه به بهرهبرداری میرسد که در صورت راهاندازی این دو کارخانه، توان تولید ما به روزانه ۸ هزار تُن خواهد رسید.
نجاری اصل به طرح جهاد آسفالت در شهر تهران اشاره و خاطرنشان کرد: نظر بهاینکه موضوع آسفالت برای شهرداری تهران موضوعی استراتژیک بوده و یکی از برنامههای اصلی شهر تهران بهبود کیفیت آسفالت معابر و متعاقب آن افزایش رضایت شهروندان در این زمینه است و با توجه به این که در سنوات گذشته اصلاح آسفالت در بخش زیادی از معابر و بزرگراهها انجام نشد و برودت هوا در سال گذشته نیز آسیب به سطح آسفالت را دوچندان کرد، لذا سطح خرابیهای آسفالت اکنون افزایش یافته است که باید ترمیم شود.
وی بیان کرد: به همین منظور با دستور شهردار تهران و همراهی معاونت فنی و عمرانی شهرداری، از اواخر سال گذشته اصلاح آسفالت بخش بزرگراهی با استفاده از ظرفیت مناطق آغاز و این طرح در بزرگراههایی همچون همت، یاسینی، آزادگان، چمران، چراغی و ... اجرا شد و همچنان ادامه دارد.
معاون فنی و عمرانی سازمان بازرسی به وضعیت اصلاح و ترمیم آسفالت بزرگراه آزادگان اشاره و تصریح کرد: عمیات مرمت و بهسازی بزرگراه آزادگان به دلیل خرابیهای گسترده و الزام به تثبیت و ارتقای بستر زیرسازی بزرگراه، موجب رنجش خاطر شهروندان محترم شد که ضمن پوزش، این معبر بزرگراهی در آیندهای نزدیک و با تکمیل اصولی عملیات اجرایی، در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه مطابق برنامهریزیها، طرح اصلاح آسفالت بزرگراهی تا قبل از پایان سال ادامه خواهد داشت، افزود: در حال حاضر ۱۴۴ اکیپ در زمینه پخش آسفالت فعالاند که از این میزان ۳۴ اکیپ اجرای آسفالت به صورت مکانیزه و ۷۰ اکیپ در قالب انجام روکش دستی و مابقی برای لکهگیری در سطح مناطق مشغول فعالیتاند.
تهیه فهرست معادن دارای مصالح مرغوب برای تولید آسفالت
نجاری اصل، اقدامات معاونت فنی و عمرانی سازمان بازرسی شهرداری تهران در اجرای طرح جهادی آسفالت را مورد توجه قرار داد و گفت: در وهله اول موضوع نیازسنجی مناطق به آسفالت در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد همه مناطق، معابری که نیاز به تراش و روکش آسفالت دارند را براساس اولویت اعلام کنند.
معاون سازمان بازرسی شهرداری تهران ادامه داد: پس از ارزیابی و صحتسنجی نیاز معابر به آسفالت، وارد فاز نظارت و کنترل مصالح مصرفی آسفالت شدیم. در این مرحله از حدود ۱۰۰ معدن که ظرفیت مناسبی برای تولید آسفالت دارند، نمونهبرداری شد و پس از انجام ارزیابی کیفی توسط مرکز مطالعات و ژئوتکنیک شهر تهران، لیستی از معادن دارای مصالح مرغوب و منطبق با شرایط اقلیمی شهر تهران تهیه شد.
وی نظارت بر نحوه انجام مناقصات، تهیه مصالح و نحوه انتخاب پیمانکاران منتخب برای پخش آسفالت را از دیگر اقدامات کلیدی این معاونت برشمرد و عنوان کرد: با توجه به اهمیت پخش و اجرای آسفالت در سطح معابر، تیمهای بازرسی ضمن حضور در محل اجرا نسبت به پایش نحوه اجرا، اقدام کرده و در صورت عدم انطابق با استانداردهای تعریف شده، نسبت به اصلاح روند انجام آسفالت، اقدامات لازم صورت میگیرد.
نجاری اصل، عمر مفید آسفالت را بین ۵ تا ۱۰ سال دانست و خاطرنشان کرد: یکی از نواقص مشاهدهشده، زیرسازی نامناسب آسفالت بوده است که در این زمینه نظارتهای جدی و دقیق معاونت فنی و عمران سازمان بازرسی برای اصلاح آسفالت صورت گرفته که با تحقق اصلاحات لازم، میتوانیم شاهد افزایش عمر مفید آسفالت معابر در سطح شهر تهران باشیم.
هر کیلومتر آسفالت حدود ۲۱۴ میلیون تومان هزینه دارد
معاون سازمان بازرسی در حوزه فنی و عمران، اشارهای هم به هزینه تولید آسفالت در شهر تهران داشت و گفت: بخش زیادی از هزینه آسفالت مربوط به تامین قیر است. در حال حاضر تهیه هر تُن قیر بین ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد که این عدد درشتی است.
وی افزود: بخش دیگری از هزینههای آسفالت به تهیه مصالح (شن و ماسه)، همچنین هزینههای اجرای آسفالت مربوط میشود که با یک برآورد اولیه و با احتساب این که هر یک تُن آسفالت حدود یک متر را پوشش دهد، میتوان گفت که هر کیلومتر آسفالت معبر، حدود ۲۱۴ میلیون تومان هزینه دارد.
نجاری اصل موضوع تخلفات پیمانکاران را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: در بحث تخلف پیمانکاران به بررسی صحت و سقم صورت وضعیتها پرداخته و در این بین، یکی از نکات حائز اهمیت، پیش پرداخت مناقصات و قراردادها در صورت وضعیت اول به صورت علیالحساب و بدون کارکرد بود که به این موضوع ورود کردیم و در حال حاضر صورت وضعیت اول مطابق با عملکرد پیمانکار پرداخت میشود.
معاون سازمان بازرسی در پایان، موضوع عدم انجام کسر بها و تعدیلهای ارضی که به غلط داده میشد را از دیگر موارد تخلفاتی برشمرد که ورود سازمان بازرسی شهرداری تهران به این موضوعات، باعث جلوگیری از بخش زیادی از تخلفات شده است.