خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط‌زیست:

باغ‌وحش‌های کشور رتبه‌بندی می‌شوند

باغ‌وحش‌های کشور رتبه‌بندی می‌شوند
کد خبر : ۱۳۶۶۹۰۸

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست از رتبه‌بندی باغ‌وحش‌های کشور در ۱۶ محور و ۷۰ شاخص خبر داد و گفت: ۲ ساعت قدم زدن در یک باغ وحش می‌تواند آموزنده‌تر از ساعت‌ها حضور در کلاس‌های درس و مطالعه کتاب باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، غلامرضا ابدالی در نخستین نشست ملی با باغ‌وحش‌داران کشور که با موضوع نقش باغ‌وحش‌ها در حفاظت و آموزش محیط‌زیست برگزار شد، با اشاره به چندین کلیدواژه مربوط به باغ‌وحش که گویای اهداف و انتظارات از این زیستگاه غیراصلی گونه‌های جانوری است، گفت: اولین کلیدواژه، حقوق حیوانات است. در باغ‌وحش‌ها مخاطبان ما گونه‌های زنده هستند که خالق هستی به آنان جان بخشیده است و بنابراین بر ما حقی دارند و آن حق، حفاظت از حیات آنان است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست، آموزش‌های شهروندی را یکی از اهداف اصلی احداث باغ‌وحش‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: ۲ ساعت قدم زدن در یک باغ وحش می‌تواند آموزنده‌تر از ساعت‌ها حضور در کلاس‌های درس و مطالعه کتاب باشد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست، تحقیق و پژوهش را از دیگر اهداف تاسیس باغ‌وحش‌ها برشمرد و گفت: باغ‌وحش یک پژوهشگاه بزرگ است که باید ارتباط خود را با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی حفظ کند.

ابدالی، تربیت حافظان حیات وحش را از دیگر کارکردهای باغ‌وحش‌ها توصیف و تصریح کرد: افراد پس از بازدید از حیات وحش و دریافت آموزش‌های لازم نسبت به گونه‌های جانوری به آنان علاقه‌مند می‌شوند و در حفاظت از آنها کوشا خواهند بود.

وی، تفرج و تفریح را آخرین هدف از احداث باغ وحش دانست و گفت: به هرحال هر کسی در این عرصه وارد می‌شود، باید جنبه‌های اقتصادی را هم در داشته باشد، اما توجه صرف به بحث اقتصادی در تاسیس باغ‌وحش‌ها قابل قبول نیست.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین از آغاز به کار طرح رتبه‌بندی باغ‌وحش‌های کشور از نیمه دوم سال گذشته خبر داد و متذکر شد: رتبه‌بندی به باغ‌وحش‌ها وزن می‌دهد و آنها را اولویت‌بندی می‌کند. همکاران ما باغ‌وحش‌ها را در ۱۶ محور و ۷۰ شاخص ارزیابی می‌کنند.

ابدالی در پایان گفت: ما باید به این سمت حرکت کنیم که پرورش و تکثیر گونه‌های در معرض خطر به اهل فن در بخش خصوصی واگذار شود.

گفتنی است، تبیین روش درجه‌بندی مراکز نگهداری جانوران توسط سرپرست گروه ارزیابی و بهره‌برداری پایدار و ارائه علمی نقش باغ‌وحش‌ها در حفاظت از تنوع زیستی توسط یکی از کارشناسان معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از دیگر بخش‌های این نشست بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز