معاون آموزشی وزیر علوم:
۱۰ اقدام طرح تحول به دانشگاهها ابلاغ شده است
معاون آموزشی وزیر علوم با اعلام اینکه طرح تحول در آموزش عالی یک ضرورت و در ذیل طرح تحول دولت است گفت: ده اقدام طرح تحول به دانشگاهها ابلاغ شده است.
به گزارش ایلنا از روابط عمومی وزارت علوم، «قاسم عموعابدینی» در اجلاس سراسری معاونان آموزشی دانشگاهها که در محل سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در حال برگزاری است گفت: بر اساس دو شاخص میتوانیم ببینیم که آیا انجام طرح تحول در آموزش عالی یک ضرورت است و یا اینکه انجام آن ضرورت نیست و میتوانیم با روشهای قبلی مسیر آموزش عالی را ادامه دهیم؟
وی افزود: از زمانی که مدیرکل رصد و پایش رشد علم و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم و مسیر رشد علمی ایران را رصد میکردم، بر اساس آمار و اطلاعات موجود در چند سال اخیر مشخص بود که رتبه علمی ایران ثابت مانده و در حال رشد نیست.
وی افزود: پیشبینی میشد که برخی دیگر از کشورها در تولید علم به ایران نزدیک شوند که این اتفاق هم اکنون افتاده است لذا اصلاح این رویه و انجام شتاب در رشد علمی یک ضرورت است.
عمو عابدینی گفت: در چند سال اخیر ما در رتبههای بین ۱۵ تا ۱۷ و وب آو ساینس و اسکاپوس در جا زدهایم ولی کشورهای دیگر به سرعت در حال نزدیک شدن به ما هستند و باید این رویه را اصلاح کنیم.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه مفاهیمی مانند دانشگاه نسل اول نسل دوم و دانشگاه کارآفرین مفاهیم برخاسته از دانشگاههای غربی است گفت: ما باید مفاهیم مورد نظر خود را جایگزین کنیم؛ مفهومی مانند حکمت، بسیار برتر از مفهوم دانشگاه کارآفرین است و از حکمت به عنوان خیر کثیر و علم نافع یاد میشود.
عمو عابدینی تاکید کرد: ما باید دانشگاههای خود را به سمت دانشگاههای دارای حکمت و دانشگاههای تمدنساز پیش ببریم.
وی اظهار داشت: ایران تاکنون دوبار ایجاد کننده تمدن جهانی بوده است یک بار پیش از اسلام و یک بار پس از اسلام. و برای بار سوم نیز میتواند تمدن جدیدی را ایجاد کند.
وی افزود: برای مدتها کتابهای ما در دانشگاهها غربی تدریس میشده است و همه دنیا قبول دارند که اولین دانشگاه به نام دانشگاه جندی شاپور در ایران بوده است و سازمان یونسکو نیز این را ثبت کرده است.
وی در ادامه به برنامههای طرح تحول در آموزش عالی اشاره کرد و گفت یکی از این برنامهها افزایش مهارت آموزی به دانشجویان است که در قالب آن ۴۰ واحد درس مرتبط با مسائل مهارت آموزی در اختیار دانشگاهها قرار داده میشود که با توجه به ویژگیهای منطقه از لحاظ صنعتی و کشاورزی به نسبت به تعریف واحدهای درسی برای دانشجویان اقدام کنند و مابقی دروس کارشناسی برای حفظ کیفیت علمی مطابق روال سابق ادامه خواهد داشت.
معاون آموزشی وزیر علوم ماموریت گرایی دانشگاهها را از دیگر محورهای طرح تحول دانست و گفت: ۲۰ دانشگاه برتر که بیشترین سهم را در تولید علم دارند انتخاب شدهاند و قرار است شورای برنامه ریزی برای آنها ماموریتهای خاصی تعریف کند.
وی ایجاد دانشکدههای نیاز محور، و دانشکدههای خانواده را از دیگر مفاد طرح تحول دانست و گفت: برای دانشگاه تک جنسیتی بر اساس قانون جوانی جمعیت و توجه به دانشگاه تک جنسیتی کمیتههای شورای برنامه ریزی ایجاد شده است.
عموعابدینی گفت: یکی دیگر از مفاد طرح تحول، پیشبینی استاد راهنما برای دورههای کارشناسی است که مانند سابق اساتید نقش مربیگری و شاگردپروری را داشته باشند.
معاون آموزشی گفت: آییننامه ارتقاء در حال تغییر و بازنگری است و مراحل نهایی خود را میگذارد و با مساعدت قائم مقام وزیر علوم پیش بینی شده است یک ماده بر اساس مفاد و محتوای طرح تحول به آیین نامه ارتقا به اضافه شود که امروز در اجلاس معاونان به بحث گذاشته میشود.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت که مدل یادگیری هدفمند که پیش از این توسط وزیر علوم ارائه شده است در قالب طرح تحول آمده است و آموزش در دانشگاهها قرار است از این مدل استفاده کند.
وی با اعلام اینکه بازنگری ۱۵۰۰ رشته تحصیلی در دستور کار وزارت علوم است گفت تمام مباحثی که برای طرح تحول نیاز است قبلاً در شورای گسترش و شورای برنامهریزی تصویب شده است و پشتوانه قانونی دارد ولی معاونت آموزشی وزارت علوم تنها زمان ابلاغ خواهد کرد که در نشستهای تخصصی و کارگروه بررسی شده و یا در کمیته نخبگانی که با حضور ۱۲۰۰ نفر از اعضای کلی تشکیل شده است به بحث گذاشته شود.