معاون آموزش وزارت علوم در گفتوگو با ایلنا:
محتوای دروس ۱۵۰۰ کد رشته بازنگری میشوند/ امکان گذراندن ۴۰ واحد درسی مرتبط با نیاز جامعه و صنعت
معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از بازنگری محتوای دروس ۱۵۰۰ کد رشته دانشگاهی که ۵ سال از تدوین و اجرای آنها گذشته است، خبر داد.
«قاسم عمومعابدینی» معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در مورد ویرایش محتوای دروس دانشگاهی که در راستای اجرایی شدن برنامه تحول آموزش عالی دنبال میشود، توضیح داد: برنامه ما این است که برای هزار و ۵۰۰ رشته تحصیلی که در واقع کدرشتههایی هستند که ۵ سال از تدوین و اجرای محتوای دروس آنها گذشته است، بازنگری صورت بگیرد.
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه بیان کرد: بازنگری با روش و مدل جدیدی که بتواند رشتههای تحصیلی را با دو محور مهارت آموزی و نیازهای آینده کشور و فناوری تقویت کند، انجام خواهد شد. در رشتههایی از علوم انسانی و غیر علوم انسانی قرار است ضمن اینکه دروس عمومی رشتهها حفظ شود، دروس پایه و تخصصی به نحوی اصلاح شوند که توانمندی علمی دانشجویان را حفظ کند و دانشجو بتواند تا ۴۰ واحد درسی را در رابطه با نیازهای جامعه و صنعت بگذراند. تحقق تحولات محتواهای دروس دانشگاهی با شاخصههایی که ذکر کردم، از جمله برنامههای اصلی ما در برنامه تحول آموزش عالی است.
عموعابدینی با اشاره به اینکه باید برخی دروس را تقویت کرد، افزود: علوم پایه و تخصصی رشتهها نیاز به تقویت دارند و دانشجویان این رشتهها میتوانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با توانمندی بیشتری پیش بروند و در واقع محققانی خوبی در تخصص خود و حوزههای دانش بنیان باشند. این برنامه مصوب شده و هفته آینده در اجلاس معاونین آموزشی شیوه نامه این مصوبه مورد تصویب قرار خواهد گرفت و در کشور اجرایی میشود.
معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه ضرورت دارد دانشگاهها برای تحولات آموزشی پیش رو آماده باشند، تصریح کرد: همه روند تحولی با نظر اساتید و دانشگاه پیش میرود. در واقع مطابق شیوه نامه طراحی شده نظرات را نسبت به چنین طرحی جمع آوری میکنیم و بعد در شورای عالی گسترس و برنامه ریزی محتوای آموزشی تصویب نهایی صورت میگیرد.
او با بیان اینکه رشتههایی که قرار است مورد اصلاح محتوای درسی قرار بگیرند، مشخص شده اند، عنوان کرد: تا به حال تمام محتواهای دروس رشتههایی که قرار است اصلاح شوند، مشخص شده و این اصلاحات در رشتههای مختلف درصدهای متفاوتی هم دارد.
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران افزود: محتوای دروسی تغییر میکند که از زمان اجرای آنها ۵ سال گذشته باشد و هنوز تغییری در محتوای اجرایی آن صورت نگرفته و در این مدت ضعفها و نیازمندیهای این کدرشته و محتوای مورد بحث مشخص شده باشد که بر اساس آن میتوان دست به اصلاح و بازنگری زد.
عموعابدینی یادآور کرد: مهارت و توانمندسازی دانشجویان پس از فارغ التحصیلی برای یافتن شغل و تامین نیازهای صنعت و جامعه و همچنین همسویی دروس کدرشتههای دانشگاهی-اعم از رشتههای فنی-مهندسی و علوم انسانی و… با فناوریهای آینده و جریاناتی که در این مسیر رخ خواهد داد، از جمله هدفگذاریهای ما در تغییر محتوای دروس دانشگاهی است.