اتصال خطوط یک و ۶ متروی پایتخت به راهآهن سریعالسیر تهران – مشهد
جلسه هماهنگی و بررسی آخرین وضعیت پروژه اتصال دو خط مترو پایتخت به خط راهآهن سریعالسیر تهران – مشهد و همچنین خط حومهای تهران – گرمسار بین مدیران شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت متروی تهران برگزار شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) در جلسهای که با حضور علی قارداشی، معاون فنی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، پرویز ظهرابزاده، معاون فنی و مهندسی شرکت متروی تهران و سایر مدیران و دستاندرکاران طرح «ایجاد مجموعه ایستگاهی یکپارچه ری» انجام شد، مباحث مربوط به فرآیند تبادل مسافر بین سیستمهای حملونقل درونشهری، برونشهری و حومهای در ایستگاه شهر ری تهران مورد بررسی و توافق طرفین قرار گرفت.
پرویز ظهرابزاده، معاون فنی و مهندسی شرکت متروی تهران در توضیح طرح مجموعه ایستگاهی یکپارچه ری گفت: طبق این طرح، ایستگاه شهرری که یک ایستگاه تقاطعی بین خطوط یک و ۶ شبکه متروس پایتخت محسوب شده و جنوبیترین ایستگاه بخش توسعه جنوبی خط ۶ به شمار میآید، ضمن برقراری ارتباط سازهای با خط راهآهن سریعالسیر تهران – مشهد که در دست ساخت بوده و همچنین خط حومهای راهآهن تهران – گرمسار، یک مجموعه ایستگاهی یکپارچه را تشکیل داده و تبادل مسافر در آن صورت میپذیرد.
همچنین بررسی نظام بهرهبرداری طرح، اجرای یکپارچه ایستگاههای مترو و راهآهن، فرصتهای سرمایهگذاری در قالب طرح TOD و ساماندهی اراضی شهری پیرامون مجموعه ایستگاهی ری و در نهایت ایجاد سایر مودهای حملونقل همگانی (تاکسی و اتوبوس) در مجاورت این مجموعه، از جمله مهمترین موضوعات مطرحشده در جلسه هماهنگی مدیران راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت مترو تهران بود.
در این طرح شهرداری منطقه ۲۰ مسئولیت موارد مربوط به طرح TOD و ایجاد فضاهایی برای استقرار سایر مودهای حملونقلی در کنار مجموعه ایستگاهی یکپارچه ری را برعهده دارد.
گفتنی است، پیش از این در میدان راهآهن، خط ۳ متروی پایتخت با ایستگاه مسافرگیری راهآهن جمهوری اسلامی ایران در تهران تلاقی پیدا کرده و تبادل مسافر در آن هم اکنون انجام میشود.