خبرگزاری کار ایران

معاون وزارت علوم به ایلنا خبر داد:

انجمن‌های علمی به «انجمن‌های علمی-فناوری» تبدیل می‌شوند/ امکان عضویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انجمن اساتید

انجمن‌های علمی به «انجمن‌های علمی-فناوری» تبدیل می‌شوند/ امکان عضویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انجمن اساتید
کد خبر : ۱۳۶۰۰۴۸

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از امکان عضویت دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در انجمن‌های علمی اساتید بر اساس تغییرات در آیین نامه انجمن‌ها خبر داد.

«عبدالحسین کلانتری» معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اصلاحات و تغییرات تازه در آیین نامه انجمن‌های علمی توضیح داد: بعد از اینکه آیین نامه جدیدی در خصوص انجمن‌های علمی دانشجویی تنظیم شد، تغییراتی درسازوکارهای موجود به وجود آوردیم که بر اساس آن، ارتباط انجمن‌های علمی اساتید و دانشجویی ارگانیک‌تر شده است؛ قبلا این ارتباط منفصل بود و حالا بعد از تحولات پیش رو ارتباط جدی‌تر خواهد شد.

او در خصوص جزئیات این تغییرات و افزایش پیوند بین انجمن‌های علمی دانشجویی و اساتید تصریح کرد: بسیاری از اساتید راهنمای انجمن‌های علمی دانشجویی، از اعضای انجمن علمی اساتید هستند و علاوه بر چنین عاملی، مجموعه‌های دانشجویی در برخی سطوح این امکان را پیدا کرده‌اند که با اصلاحات انجام شده، عضو انجمن‌های علمی اساتید شوند در واقع این امکان برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به وجود آمده است. 

کلانتری در ادامه با بیان اینکه بازنگری مذکور در آیین نامه در چند محور صورت گرفته است، بیان کرد: در راستای ورود به نسل جدید انجمن‌های علمی و تبدیل شدن این انجمن‌های علمی به انجمن‌های علمی-فناوری جزو تحولات پیش روست. به کمک این آیین نامه و تغییرات، هسته‌های فناور دانشجویی را داخل دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها شکل خواهیم داد تا کنشگری فناورانه بیشتری اتفاق بیفتد. محور دیگر این تغییرات، همان پیوند انجمن‌های علمی اساتید و دانشجویان بود که پیش از این وجود نداشت و برای اولین بار قرار است اتفاق بیفتد. در تحولاتی که شاهد آن خواهیم بود بخش اول؛ یعنی ورود نسل جدید به انجمن‌های علمی از اهمیت بیشتری برخوردار است. 

این استاد دانشگاه عنوان کرد: اصلاحات آیین نامه انجام شده و به مراجع بالادستی ارسال شده و تلاش می‌کنیم تصویب آن به زودی انجام و به دانشگاه‌ها ابلاغ شود. این اصلاحات حتما به سال تحصیلی بعدی می‌رسد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه در مورد احیای پویایی و فعالیت‌های دانشجویی در محیط دانشگاه بیان کرد: تمام سعی و تلاش ما این بود که مجموعه‌های دانشجویی که در مدت شیوع کرونا آسیب دیدند را احیا کنیم. اتفاقات خیلی خوبی هم در همین مسیر رخ داد و بسیاری از مجموعه‌های دانشجویی احیا شدند و کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی، تشکل‌ها و… همه برنامه‌های تازه‌ای را آغاز کرده‌اند ضمن اینکه اکثر بودجه‌های فرهنگی را به سمت مجموعه‌های دانشجویی سوق می‌دهیم. 

کلانتری افزود: ما یک اصلی را در نظر داریم؛ اینکه معاونت فرهنگی دانشگاهی موفق‌تر است و در ارزیابی‌هایی که انجام می‌دهیم رتبه بالاتری می‌گیرد که بیشترین ظرفیت‌ها را در اختیار مجموعه‌های دانشجویی قرار داده باشد تا این مجموعه‌ها فعالیت‌های فرهنگی را پیش ببرند یعنی خود دانشجویان مشغول کار فرهنگی باشند نه معاونان فرهنگی دانشگاه ها. 

معاون وزیر علوم در ادامه اضافه کرد: از نظر ما آن دسته از معاونان دانشجویی کمترین امتیاز را دریافت می‌کنند که خودشان به عنوان راس وارد حوزه فعالیت‌های فرهنگی شوند و در واقع بخواهند عهده دار همه مسئولیت‌ها خودشان باشند و از ظرفیت دانشجویان در این امر بهره نبرند. ما این سیاست را در امتیازدهی به معاونت‌های فرهنگی در اولویت قرار داده‌ایم تا بر همین مبنا، افزایش اعتباری را در دانشگاه‌ها داشته باشیم.البته کمبودهایی در برخی دانشگاه‌ها دیده می‌شود که پیگیر این مسئله هم هستیم و تذکراتی هم داده‌ایم و موضوع در بودجه جدید سال ۱۴۰۲ با توجه جدی‌تری دنبال می‌شود تا دست دانشجویان برای انجام فعالیت‌های فرهنگی بازتر شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز