از سوی رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی؛
آییننامه تألیف و انتشار کتابهای درسی دانشگاهی تشریح شد
رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی ضمن تشریح آییننامه تألیف و انتشار کتابهای درسی دانشگاهی گفت: رویکرد ما در تألیف و انتشار کتابهای درسی دانشگاهی کاملاً تشویقی و حمایتی است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابطعمومی وزارت علوم، علی باقر طاهرینیا در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در شیراز در پنل تخصص، به تشریح آییننامه تألیف و انتشار کتابهای درسی دانشگاهی پرداخت و گفت: رویکرد ما در تألیف و انتشار کتابهای درسی دانشگاهی کاملا تشویقی و حمایتی است.
وی با تأکید بر این که تالیف و انتشار کتب دانشگاهی باید منطبق بر زیستبوم جمهوری اسلامی ایران به هدف از ارائه این آییننامه اشاره و عنوان کرد: ارتقای سطح علمی و کیفی کتب دانشگاهی، امیدآفرینی در فراگیران و تقویت باورهای دینی، توجه به مؤلفههای هویت فرهنگ ایرانی اسلامی و ارتقای روحیه فراگیران و کمک به آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور از مهمترین اهدافی است که در این آیین نامه به تحقق آنها تأکید شده است.
رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی همچنین با بیان این که این آییننامه جنبههای مغفول را احیا و به بخش نیاز روز هم پاسخ خواهد داد، به مزایای انگیزشی نشر کتاب بر اساس آییننامه تالیف و انتشار کتابهای درسی دانشگاهی اشاره و خاطرنشان کرد: تعیین منبع اصلی با فرعی درس در سرفصل مصوب درس، اخذ امتیاز پژوهشی در آییننامه و ارتقا و پرداخت حقالتحقیق به عنوان پژوهانه پیشینی از مهمترین این مزایاست.
طاهرینیا ضمن اشاره به شرایط پدیدآورنده براساس آییننامه تألیف و انتشار کتابهای درسی دانشگاهی اظهار کرد: در فرایند تألیف دو کارگروه پیشنهاد شده یکی بخش تخصصی که ساز و کار انتشارات دانشگاه را دارد و دیگری بخش فرهنگی و تمدنی.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در یکی از بندهای آییننامه به مواردی که باید مورد توجه قرار گیرند کد داده شده و بر مخاطبشناسی، مطابقت با سرفصل، جامعیت، روزآمدی و تقویت تفکر آیندهنگر و سیستمی تأکید شده است.