مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران تشریح کرد:
آخرین وضعیت واردات ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از چین
مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران، توضیحاتی را درباره آخرین وضعیت واردات ۶۳۰ دستگاه واگن از چین که بخش عمده آنها در داخل کشور مونتاژ خواهد شد، ارائه کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری شهر، مرتضی مقدمی، مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران درباره آخرین وضعیت قرارداد تولید واگن با مشارکت چینیها توضیح داد: خوشبختانه این اواخر کارهای مربوط به تامین مبلغ پیش پرداخت قرارداد به خوبی پیش رفت و پیگیریهای تمام ارکان ذیربط و ازجمله شرکت متروی تهران باعث شد این اقدام زیرساختی وارد مراحل عملیاتی شود. شرکت واگنسازی و شرکت سیآرسی چین که بخشی از سهام شرکت واگنسازی را در اختیار دارد، کنسرسیوم هستند و این پیشپرداخت به کنسرسیوم تعلق میگیرد که خوشبختانه پرداخت ۱۵درصد پیش پرداخت در مراحل نهایی بود است.
وی افزود: قرارداد تامین ۶۳۰ دستگاه واگن از محل مصوبه شورای اقتصاد در سال۱۳۹۵ است که طی آن قرار شده بود ۲۰۰۰دستگاه واگن برای متروی کلانشهرها تزریق شود. از این میان، سهم تهران ۶۳۰دستگاه واگن بود که بهعنوان نخستین پکیج برای مناقصه آماده شد. حدودا ۱۲شرکت بینالمللی در مناقصه این ۶۳۰دستگاه واگن شرکت کردند.
مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران ادامه داد: از این ۶۳۰دستگاه واگن کلا ۵۶واگن آماده از چین میآید و مابقی واگنها یعنی ۵۷۴دستگاه واگن در کارخانه واگنسازی تهران ساخته میشود. این قرارداد ابعاد متنوع، گوناگون و مهم دیگری دارد ازجمله آنکه در نتیجه ساخت این ۶۳۰دستگاه واگن در چین و در تهران، کارشناسان شرکت واگنسازی تهران به چین رفته و در جریان ساخت ۵۶واگنی که قرار است آماده از چین به تهران بیاید، قرار میگیرند. بعد از آن، این کارشناسان به تهران آمده و از روی همان مدل ۵۷۴دستگاه واگن را در تهران خواهیم ساخت.
وی در پایان تصریح کرد: داخلیسازی قطعات در قالب قرارداد ۶۳۰دستگاه واگن و یک همکاری مشترک صورت میپذیرد، با مبحث طراحی و احداث قطار ملی مترو که عمق داخلیسازی آن ۸۵درصد است، تفاوت دارد. به محض ساخت هر قطار و انجام تستهای فنی و مهندسی، واگنها وارد ناوگان متروی تهران میشوند و امیدواریم با تامین بموقع منابع مالی، کل ۶۳۰واگن ظرف مدت ۵ سال به ناوگان متروی پایتخت اضافه شود.