۳۳۳ پژوهشگر پر استناد در علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر معرفی شدند
مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، مطابق هر ساال با اتکاء به منابع اطلاعاتی و پایگاههای داده خود، ۳۳۳ پژوهشگران پر استناد را در علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر معرفی کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، سید احمد فاضل زاده رئیس ISC گفت: حوزهی علوم انسانی در دهههای گذشته بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که مقام معظم رهبری بارها از ضرورت تحول در حوزۀ علوم انسانی سخن گفته و با بیان اینکه «ما باید در علوم انسانی اجتهاد کنیم؛ نباید مقلد باشیم»، افق روشنی را در برابر جامعۀ علمی ترسیم کرده است.
فاضل زاده اظهار داشت: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، به طور سالانه با اتکاء به منابع اطلاعاتی و پایگاههای داده خود اقدام به شناسایی پژوهشگران پر استناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر مینماید که در این گزارش، پژوهشگران پر استناد در بازه زمانی ۱۰ساله (۱۳۹۹-۱۳۹۰) معرفی شدهاند.
وی ادامه داد: این تحلیل با شناسایی فهرستی از پراستنادترین نویسندگان در هر حوزه با استفاده از روشهای نرم افزاری آغاز میشود. در مرحله بعد، ابهامزدایی و یکدستسازی این فهرست که منجر به شناسایی افراد متعدد با نام یکسان یا افراد یکسان با نامهای متنوع میشود انجام میپذیرد. پژوهشگران در هر حوزه بر حسب تعداد استنادهایی که دریافت کردهاند مرتبسازی و سپس پژوهشگران پر استناد بر اساس حدود آستانه استنادی (Threshold) به عنوان نخبگان علمی گستره علوم انسانی و اجتماعی و هنر در نظر گرفته میشوند. معیار انتخاب پژوهشگران در این فهرست، تعداد استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی آنها است.
وی افزود: تعداد ۳۳۳ نفر پژوهشگر برتر در گستره علوم انسانی و اجتماعی و هنر توسط موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) شناسایی و در ۱۶ حوزه موضوعی علوم انسانی و اجتماعی و هنر دستهبندی شدهاند. قابل ذکر است، برخی از پژوهشگران در چندین حوزهی موضوعی امتیاز لازم را کسب میکنند که به صورت جداگانه در حوزهی چند رشتهای قرار داده شده اند.
رئیس مؤسسه ISC گفت: بر این اساس، حدود ۱۶٪ این پژوهشگران متعلق به حوزه چند رشتهای هستند. بعد از حوزه چند رشته ای، پژوهشگران حوزه کسب و کار، مدیریت و حسابداری قرار دارند (حدود ۱۲٪). حوزههای موضوعی علوم اجتماعی و علوم تربیتی هر کدام حدود ۷٪ از پژوهشگران را به خود اختصاص دادهاند و در رتبه سوم قرار دارند. مابقی پژوهشگران مربوط به ۱۳ حوزه موضوعی سایر، جامعهشناسی و علوم سیاسی، روان شناسی، علوم اقتصادی، زبان و زبانشناسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم تاریخی، زبان و ادبیات ها، حقوق، فلسفه، علوم جغرافیایی، علم اطلاعات و دانششناسی و هنر و معماری هستند.