رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری:
نقش مهم گزارشات مردمی سامانه ۱۳۷ در شناسایی گلوگاههای فساد در شهرداری/ نیمی از مسیر کشف بسترهای فسادزا را طی کردهایم
رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی شهرداری تهران با تاکید بر نقش مهم گزارشات مردمی ارائهشده به سامانه ۱۳۷ در شناسایی گلوگاههای فساد موجود در شهرداری تهران گفت: فرآیند شناسایی گلوگاههای فساد براساس گزارشات مردمی، سیستمی است که از پایه در حال طراحی، اجرا و ساختارمند کردن آن هستیم و با توجه به این که این فرآیند را در سال ۱۴۰۱ آغاز کردیم، میتوان گفت تا پایان سال گذشته نیمی از مسیر کشف بسترهای فسادزا براساس گزارشات مردمی را طی کردیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سامانه ۱۳۷ مهمترین سیستم ارتباط مردمی مدیریت شهری پایتخت است که عموم شهروندان تهرانی نهتنها میتوانند از طریق آن، نقدها و مطالبات خود در حوزه وظایف و اختیارات شهرداری تهران اعم از موضوعات مربوط به نظافت معابر، خدمات شهری، پسماند، شهرسازی، فضای سبز، آسیبهای اجتماعی و ... را از طریق آن پیگیری کنند و گلایههای خود را نسبت به عملکرد بخشهای مختلف شهرداری به گوش مدیران شهری پایتخت برسانند، بلکه این سامانه ظرفیت مهمی نیز برای نظارت همگانی بر عملکرد مدیران و پرسنل مدیریت شهری فراهم کرده است و شهروندان میتوانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف، فساد یا سوء مدیریت در شهرداری، موضوع را از این طریق به اطلاع سازمان بازرسی شهرداری تهران برسانند.
شهرداری پایتخت در همین راستا از سال گذشته با ادغام دو سامانه ۱۸۸۸ و ۱۳۷ و تشکیل سامانه ۱۳۷ پلاس که هم به صورت تلفنی و هم به صورت اینترنتی پاسخگوی شهروندان تهرانی است، جدیتر از گذشته زمینه ارائه گزارشات مردمی در حوزه شناسایی تخلفات و بسترهای فساد در بخشهای مختلف مدیریت شهری را فراهم کرده است و براساس آمارهای ارائه شده توسط رضا ناصری سرای، رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی شهرداری تهران (۱۳۷پلاس)، در طول سال ۱۴۰۱ براساس گزارشات مردمی ارائهشده به این سامانه و با کمک عوامل سازمان بازرسی شهرداری تهران، تخلف بیش از ۱۰۰ نفر از بدنه شهرداری شناسایی و با آنها برخورد شد؛ به نحوی که این افراد یا به کمیتههای انضباطی شهرداری ارجاع داده شدند، یا سمت آنها تغییر کرد و یا به طور کامل برکنار شدند.
تمام گزارشات مردمی مربوط به فساد در شهرداری را به صورت دقیق بررسی میکنیم
در این میان با توجه به وعدههایی که علیرضا زاکانی، شهردار تهران از ابتدای دوره جدید مدیریت شهری پایتخت درباره شناسایی و بستن گلوگاههای فساد در شهرداری اراده کرده است، از رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی شهرداری تهران (۱۳۷پلاس) پرسیدیم که ارائه گزارشات مردمی درباره تخلفات موجود در مدیریت شهری، در دوره جدید شهرداری چه نقشی در شناسایی گلوگاههای فساد داشته و چقدر به ارتقای سطح سلامت اداری در مدیریت شهری پایتخت کمک کرده است؟
رضا ناصری سرای نیز در پاسخ به این پرسش به خبرنگار ایلنا گفت: سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی شهرداری برای پیگیری گزارشات مردمی دریافتی در حوزه مبارزه با فساد، از ظرفیت و ضمانت اجرایی سازمان بازرسی شهرداری تهران استفاده میکند. در واقع، سامانه مدیریت شهری به عنوان یکی از بازوهای سازمان بازرسی، موضوع شناسایی گلوگاههای فساد و رسیدگی به تخلفات در بدنه شهرداری را براساس گزارشات مردمی به صورت جدی پیگیری میکند و بخصوص در دوره جدید مدیریت شهری، تلاش شده است که تمام گزارشات شهروندان تک به تک بررسی شوند و به نتیجه برسند.
رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی شهرداری تهران ادامه داد: ما علاوه بر بررسی گزارشات مردمی ارائهشده به سامانه ۱۳۷ در حوزه تخلفات مربوط به مدیریت شهری، در سال ۱۴۰۱ تلاش کردیم که براساس این گزارشها، فرآیندهای نادرستی را که زمینه را برای بروز فساد فراهم میکند، ریشهیابی کنیم و در این زمینه، پیشنهادات و انتقادات مردمی را به طور جدی مورد توجه قرار دادیم.
وی افزود: در سال گذشته مسئولان سازمان بازرسی شهرداری تهران اعلام کردند که ۱۱۳ گلوگاه فساد در مدیریت شهری شناسایی شده که قطعا پیگیری گزارشات مردمی نقش مهمی در شناسایی این گلوگاهها داشته است. در حال حاضر نیز در تلاش هستیم تا از طریق دریافت گزارشها و پیشنهادات شهروندان، در اصلاح فرآیندهای لازم برای مسدودسازی گلوگاههای فساد به سازمان بازرسی شهرداری تهران کمک کنیم.
دریافت گزارشات مردمی به اصلاح فرآیند مسدودسازی گلوگاههای فساد کمک میکند
ناصری سرای با تاکید بر این که گزارشات مردمی دریافتی در سامانه ۱۳۷ پلاس یک گنجینه باارزش برای مدیریت شهری پایتخت محسوب میشود، عنوان کرد: وقتی در یک موضوع خاص شاهد تکرار گزارشات مردمی ارائهشده به سامانه ۱۳۷ از سوی شهروندان گوناگون هستیم، از تحلیل این تکرارها میتوانیم متوجه شویم که در کدام بخشهای شهرداری نقص یا فساد وجود دارد تا با قصور یا تخلف احتمالی در آن حوزه خاص برخورد کنیم. تکرار چنین روندهایی نیز به ما کمک میکند که بتوانیم تحلیلهای صحیحی را برای اصلاح فرآیندهای فسادزا ارائه کنیم و در نهایت به شناسایی و مسدودسازی گلوگاههای فساد بپردازیم.
رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی شهرداری تهران ادامه داد: فرآیند شناسایی گلوگاههای فساد براساس گزارشات مردمی ارائهشده به سامانه ۱۳۷ پلاس، سیستمی است که از پایه در حال طراحی، اجرا و ساختارمند کردن آن هستیم. با توجه به این که این فرآیند را در سال ۱۴۰۱ آغاز کردیم، میتوان گفت تا پایان سال گذشته نیمی از مسیر کشف بسترهای فسادزا براساس گزارشات مردمی را طی کردیم و توانستیم زیرساختها و پیکره لازم برای شناسایی تخلفات و مبارزه با فساد را شکل دهیم و خوشبختانه در سال گذشته براساس همین فرآیند توانستیم هم بخشی از گلوگاههای فساد در شهرداری را شناسایی کنیم و هم با بعضی مدیران متخلف برخورد کنیم.
وی در پایان تصریح کرد: مبارزه با فساد در مدیریت شهری تهران یا هر حوزه مدیریتی دیگر، اقدامی زمانبر است و نیاز به فرآیند، شناخت، آسیبشناسی و جراحی دارد و هیچکسی نمیتواند با انجام چند اقدام ساده، ادعا کند که در حال مبارزه با فساد است. البته در دوره جدید مدیریت شهری، ما با قدرت فرآیندهای پیچیده مبارزه با فساد را آغاز کردهایم که یکی از پیشرفتهای ما در این زمینه، افزایش میزان کشف تخلفات در بدنه مدیریت شهری تهران براساس گزارشات مردمی ارائهشده به سامانه ۱۳۷ در سال گذشته نسبت به سالهای قبل از آن است.