خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری اعلام شد:

۴۶۰ هزار خانواده جدید تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند

۴۶۰ هزار خانواده جدید تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند
کد خبر : ۱۳۴۰۳۹۰

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با بیان اینکه امسال برای اولین بار بیش از ۴۶۰ هزار خانواده جدید تحت خدمات امداد آمدند، گفت: ما این ظرفیت و توانایی را داریم که هر خانواده‌ای در دهک یک و دو سه باشند را تحت پوشش بیاوریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین خدرویسی در نشستی خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: امروز آمار و اطلاعات ما براساس سامانه هوشمند امداد (سها) است و این یکی از افتخارات ماست و با پشتوانه این سامانه قابل اتکا ترین آمار و اطلاعات در حوزه مددجویی را داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 2 میلیون و 275 هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر 4 میلیون و 730 هزار نفر تحت پوشش خدمات کمیته امداد است، از این تعداد 924 هزار خانوار یک نفره، 704 هزار نفر دو نفره، 334 هزار خانوار سه نفره، 183 هزار و 840 خانوار چهار نفره و حدود 119 هزار خانوار 5 نفره و بالاتر است.

خدرویسی خاطرنشان کرد: جدول سرانه پرداخت ما در حال حاضر برای یک نفره 550 هزار تومان، دو نفره 780 هزار تومان، سه نفره یک میلیون و 90 هزار تومان، چهار نفره یک میلیون و 400 هزار تومان، 5 نفره و بالاتر یک میلیون و 720 هزار تومان است.

 وی با بیان اینکه در سال جاری با حمایت دولت و مجلس 50 درصد افزایش مستمری داشتیم، گفت: پرداخت مستمری نقدی یکی از خدمات ما در کمیته امداد به مددجویان است، بیش از 120 خدمت به مددجویان ارایه می‌دهیم و شاید برخی خانواده های امداد در یک ماه بیش از 50 میلیون هزینه داشته باشند.

به گفته معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد مجموع پرداخت مستمری بیش از 18 هزار میلیاردتومان تا پایان بهمن ماه بوده است.

وی تصریح کرد: به کمک سامانه امداد هوشمند امسال برای اولین بار بیش از 460 هزار خانواده جدید تحت خدمات امداد آمدند و شاید این ادعا را کنیم که خانواده دهک یک و دو سه نداریم که پشت نوبت باشند. ما این ظرفیت و توانایی را داریم که هر خانواده ای در دهک یک و دو سه باشند را تحت پوشش بیاوریم.

وی ادامه داد: توزیع ۸۱ هزار سری جهیزیه از کالای داخلی در راستای سیاست طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده صورت گرفته است و ما صف جهیزیه امسال نیز نداشته ایم.یکی دیگر از سیاست‌های دیگر ما تامین لوازم ضروری مددجویان است و ۱۱۸ هزار قلم کالای اساسی از جمله یخچال، کولر و ... پرداخت شده است.

وی درباره معافیت پرداخت قبوض آب و گاز و برق گفت: یکی از خدمات دولت و نظام تخفیف اشتراکات آب و گاز و برق است. چون که شماره اشتراک آب و برق و گاز از اطلاعات پایه مددجویان نبود اما به سرعت این کار انجام شد اما با توجه اینکه شروطی در این آیین نامه آمده است ما لیست مددجویان با نامه رسمی امداد در اختیار دستگاهها قرار گرفته و مددجو با توجه به رعایت شروط می تواند از معافیت استفاده کند.

در ادامه این نشست مرتضی فیروزآبادی با بیان اینکه در سال 1401 برنامه کمیته امداد ایجاد 500 هزار فرصت شغلی بود که محقق شد، گفت: تاکنون بیش از 410 هزار فرصت شغلی معادل 82 درصد محقق شده است و پیش بینی منابعی که برای کمیته امداد در حوزه اشتغال صورت گرفته بود 25 هزار میلیارد تومان در تبصره 16 قانون بودجه بود که با همکاری نظام بانکی تا امروز 21 هزار و 300 میلیاردتومان معادل 85 درصد جذب شده است.

وی ادامه داد: ما مقدمه اشتغال را مسئله آموزش می دانیم، از همین رو در سال 1400، 40 هزار آموزش مهارتی داشتیم و امسال بنا شد به اموزش مهارتی توجه ویژه شود و در سال 1401 آموزش مهارتی دو و نیم برابر شد. تجربه ای را با همکاری معاونت فرهنگی انجام دادیم که عرصه آموزش‌های مرتبط با اشتغال را به سنین پایین تر و حوزه دانش آموزی وارد کنیم. بیش از 7500 نفر در عرصه دانش آموزی آموزش مهارتی انجام دادیم و بیش از 14 هزار آموزش عمومی کسب و کار داشتیم. به نظر با این کار کیفیت مشاغل رشد پیدا می‌کند.

فیروز آبادی تصریح کرد: کار مهم دیگر در طول سال 1401 انجام شد، مسئله صندوق تضمین اشتغال بود. اساسنامه تصویب شد و مراودات لازم با بانک مرکزی انجام شد. با این صندوق تلاش می کنیم بخشی از مسئله ضمانت را در سال 1402 مرتفع کنیم.

معاون اشتغال کمیته امداد گفت: باتوجه به شرایط اقتصادی پیش بینی اولیه برای برنامه 1402 ایجاد 400 هزار اشتغال جدید است، تقاضای ما از مجلس 50 همت منابع با سرانه حدود 150 میلیون تومانی بود. 35 هزار میلیارد تومان در مجلس تصویب شد و امروز 35 هزار میلیارد تومان منابع مصوب داریم.

 فیروزآبادی گفت: اولین و مهمترین برنامه ما مسئله خودکفایی است و تلاش می کنیم اشتغال هایی که در گذشته بوده خودکفا شوند در اشتغال های آتی کیفیت مهمترین موضوع است که اتصال به دانش بنیانها یکی از اقدامات ما است. مسئله مهارت آموزی در اولویت ما قرار دارد با این تفاوت که سبک های جدید آموزش را وارد برنامه سال ۱۴۰۲ می کنیم در این نوع آموزش اول کار پیش بینی شده و آموزش در آن راستا انجام می شود. باور ما این است که اشتغال باید در بستر زنجیره تولید اتفاق بیفتد.

وی درباره تفاهم نامه با خودروسازان و بانکها گفت: درباره وسایل کار و نقلیه یک تفاهم نامه جاری و تفاهم نامه در حال پیگیری است. ما تفاهم نامه خودرو و تراکتور با بانک کشاورزی نداریم با بانکهای دیگر داریم. تفاهم نامه تاکسی هم امضا شده اما ضوابطی خارج از اعطای خودرو دارد که در اختیار ما نیست و در اختیار سازمان تاکسیرانی و وزارت کشور است.

او ادامه داد: هر میزان که بتوانیم با شرکای همکار تفاهم نامه ها را تقویت کنیم این کار بهتر انجام می‌شود. سقف اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان است و براساس درخواست ۳۰۰ میلیون است که تا سقف ۲۰ درصد است و البته هنوز پر نشده است.

مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی در ادامه این نشست گفت: در بحث توانمندسازی در گذشته خدمات بسیاری صورت گرفته است و ما در طول چهل سال گذشته توفیقات خوبی داشته ایم و بجز سالمندان و بیماران صعب العلاج که باید تا پایان عمر آنها را تحت پوشش داشته باشیم اما برای سایر مددجویان برنامه مهارت آموزی و اشتغال داریم و چنانچه مددجو چسبندگی داشته باشد و از بحث توانمندسازی استفاده نکند از کمیته امداد جدا خواهد شد.

وی ادامه داد: در شورای عالی اشتغال ۵۰۰ هزار شغل سهمیه برای کمیته امداد مشخص کرده بودند. در سال ۱۴۰۲ برنامه جدی برای خودکفایی اشتغال داریم.

وی درباره مسکن مددجویان گفت: در سال ۱۴۰۲ در کل روستاها مددجو بدون مسکن نخواهیم داشت البته در شهرها نیز رایزنی صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم در این حوزه هم اقدامات مناسبی انجام دهیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز