خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار تهران خبر داد:

احداث ۳۵ بازار جدید میوه و تره‌بار در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲

احداث ۳۵ بازار جدید میوه و تره‌بار در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲
کد خبر : ۱۳۳۹۰۴۳

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با تاکید بر لزوم احداث سردخانه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار پایتخت گفت: اگر در همین امسال در حد ۴۰ هزار تن سردخانه داشتیم، می‌توانستیم در خصوص اقلام مورد نیاز مردم ثبات قیمت را برقرار کنیم و هیچ دلالی نمی‌توانست سفره مردم را با چالش مواجه کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایوب فصاحت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان ستادی میدان مرکزی میوه و تره‌بار پایتخت برگزار شد، با اشاره به برنامه سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران برای راه‌اندازی پایانه صادراتی گفت: هدف اصلی از راه‌اندازی پایانه صادراتی ورود به تنظیم بازار در ایام خاص است. در همین راستا زمینی به وسعت ۷۰ هکتار را به این پایانه اختصاص داده‌ایم تا سردخانه‌ای به ظرفیت ۲۰ تا ۴۰ هزار تن را در آن ایجاد کنیم و در زمان نیاز محصولات را به بازار عرضه کنیم.

وی با بیان این که سامانه خرید آنلاین از میادین میوه و تره‌بار سطح شهر تهران احتمالا از ۳۱ فروردین آغاز به کار می‌کند، عنوان کرد: پیش از این دستورالعملی درباره میوه شب عید داده شده بود که مورد انتقاد ما قرار داشت. تلاشمان این است که قیمت روز محصولات را تا شب عید ثابت نگه داریم. ۲۳ اسفندماه اولین عرضه تنظیم‌بازاری میوه‌های شب عید در میادین را انجام می‌دهیم و سپس نظاره‌گر میادین خواهیم بود و اگر بازار بخواهد قیمتی را بالاتر از قیمت مصوب نشان دهد، حتما ورود پیدا خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران ادامه داد: آخرین گزارشات دریافتی ما حاکی از این است که میوه شب عید به اندازه کافی برای مردم عزیز در سطح انبارها وجود دارد و حتی بیشتر از نیاز هم هست. البته تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز شرایط را برای ما در برخی حوزه‌ها سخت‌تر می‌کند، اما هماهنگی‌های لازم با وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه‌های مربوطه انجام‌شده است و مشکلی به وجود نخواهد آمد و تلاش می‌کنیم شرایط خوبی را در عرضه محصولات میوه شب عید داشته باشیم.

فصاحت با بیان این که حداقل ۲ هزار تن میوه در شب عید تامین خواهد شد، عنوان کرد: ۸۰۰ تن از این مقدار از قبل تامین شده است و یک هزار و ۲۰۰ تن نیز به‌زودی تامین خواهد شد. در حال حاضر پرتقال با نرخ ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان و سیب با قیمت ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان در سطح میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود و تلاش ما این است که میوه شب عید را با کمتر از این نرخ‌ها عرضه کنیم، اما سقف نهایی این میوه‌ها بیشتر از قیمت‌های مذکور نخواهد بود. سقف قیمت مرغ گرم نیز ۶۳ هزار تومان است، اگرچه در حال حاضر مرغ با نرخ هر کیلو ۶۰ هزار و ۹۰۰ تومان در میادین عرضه می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران همچنین به راه‌اندازی اتاق پایش با ۵۴۰ دوربین نظارتی در این سازمان اشاره کرد و گفت: این دوربین‌ها عمدتا کیفیت‌سنج هستند. علاوه بر آن، یک تیم ویژه نظارتی ۱۲ نفری داریم که در هر ماه سه بار به هرکدام از میادین سر می‌زنند و امر نظارت را انجام می‌دهند. البته بنا داشتیم از ابتدای امسال پایش سلامت را شروع کنیم، اما در اولویت‌های اول نبود، ولی از سال آینده در اولویت قرار خواهد گرفت و اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر این که نباید در کیفیت میوه‌های عرضه‌شده در میادین بالاشهر و پایین‌شهر تفاوتی وجود داشته باشد، اظهار داشت: گاهی اوقات کیفیت میوه عرضه‌شده تابع کیفیت میوه‌ای است که در کشور عرضه می‌شود، ولی تاکید ما این است که محصول باید باکیفیت و با قیمت مناسب عرضه شود. البته بعضا در بین میادین بالا شهر و پایین‌شهر سلیقه‌های مختلفی را مشاهده می‌کنیم و بررسی‌های کارشناسی ما نشان می‌دهد که خواست مردم پایین‌شهر با سایر نقاط شهر فرق می‌کند.

فصاحت در ادامه از برنامه‌ریزی سازمان مدیریت میادین برای راه‌اندازی مراکز عرضه میوه و تره‌بار در ایستگاه‌های متروی تهران خبر داد و گفت: جلسه‌ای را حدود ۱۰ روز گذشته با مجموعه‌های مسئول برگزار کردیم و فکر می‌کنم ظرف چند هفته آینده و تا انتهای ماه مبارک رمضان، اعلام خواهد شد که توسعه مراکز عرضه در ایستگاه‌های مترو مورد موافقت قرار گرفته است یا خیر. البته ما آمادگی خودمان را اعلام کرده‌ایم که در سال ۱۴۰۲ در ۳۱ ایستگاه متروی تهران بازارهای میوه و تره‌بار را راه‌اندازی کنیم و می‌توانیم در سال‌های آینده این بازارها را گسترش دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری با تاکید بر این که میدان مرکزی تهران کانون عرضه میوه در کشور و بزرگترین میدان مشابه در خاورمیانه است، گفت: قریب به ۷۰ هکتار زمین بلااستفاده در میدان مرکزی وجود دارد که بنا داریم سال آینده مورد استفاده قرار دهیم؛ چراکه اگر در همین امسال در حد ۴۰ هزار تن سردخانه داشتیم، می‌توانستیم در خصوص اقلام مورد نیاز مردم ثبات قیمت را برقرار کنیم و هیچ دلالی نمی‌توانست سفره مردم را با چالش مواجه کند.

وی در ادامه تاکید کرد: با احداث سردخانه می‌توانیم با دپوی محصولات مورد نیاز، شرایط خوبی را در توزیع محصولات در سطح شهر تهران داشته باشیم که در این زمینه به دنبال اخذ مجوزات لازم از شورای شهر تهران هستیم. البته سازمان میادین میوه و تره‌بار به‌دنبال تولی‌گری نیست و ما صرفا مجری سیاست‌گذاری‌ها هستیم.

فصاحت با بیان این که در شرایط خاص بازار اخلاق‌مدار نیست و باید اهرمی برای کنترل آن وجود داشته باشد، گفت: یکی از مهم‌ترین اهرم‌ها، انبارهای دپوی میوه‌های مورد نیاز مردم در سردخانه است. در سال جاری تلاطم بازار بسیار زیاد بود، البته با اطلاع‌رسانی به موقع و تامین‌های به موقع از دستگاه‌های ذیربط توانستیم این مشکلات را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین درباره برنامه‌های این سازمان برای احداث بازارهای جدید میوه و تره‌بار نیز توضیح داد: در سال جاری ۲۳۰ قطعه زمین را شهرداری‌ها به ما معرفی کردند که ۱۱۶ زمین برای احداث میادین میوه و تره‌بار به تایید رسید. در حال حاضر احداث ۳۵ بازار میادین میوه و تره‌بار جدید در دست اقدام است که انشاءالله در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید. البته احتمال دارد که احداث تعداد بیشتری از میادین نیز در دستور کار قرار گیرد.

فصاحت با بیان این که با واقعی شدن قیمت‌ها، عرضه کالاهای اساسی در میادین ۴۷ درصد رشد کرده است، گفت: سازمان میادین میوه و تره‌بار در بخش توزیع مواد پروتئینی از جمله گوشت گرم و مرغ تنظیم‌بازاری اقدامات موثری را در سال جاری انجام داده است و ما در هر جایی که دولت نیاز داشته است، همراهی و همکاری داشته‌ایم. البته ما در بخش‌هایی نسبت به عرضه گوشت گرم و کیفیت برخی محموله‌ها انتقاداتی داشتیم و آنها را نیز بیان کردیم. تلاش‌مان این است که هر چه که به نفع سفره مردم باشد، انجام دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر متوسط قیمت انواع میوه در میادین شهرداری نسبت به سطح شهر تهران ۳۹ درصد کمتر است. در بخش سبزیجات این تفاوت به ۳۸ درصد می‌رسد و در بخش محصولات پروتئینی نیز اختلاف قیمت میادین با سطح شهر بین ۶ تا ۳۱ درصد است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز