رئیس پلیس راهور پایتخت در گفتوگو با ایلنا:
۴۰ درصد بارِ کل کشور وارد پایتخت می شود/ ضرورت تاسیس شهرکهای باربری در خارج از تهران برای کاهش آلودگی هوا
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، تاسیس شهرکهای باربری در خارج از محدوده شهری پایتخت را یکی از راهکارهای مهم برای کاهش آلودگی هوای ناشی از تردد بیش از حد خودروهای سنگین در تهران دانست و گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد بار کل کشور وارد تهران می شود و ۳۰ درصد آن دوباره از پایتخت به سایر نقاط کشور توزیع میشود. برای حل این معضل، باید شهرکهایی را ایجاد کنیم که در خارج از شهر تهران قرار داشته باشند و توزیع بار مربوط به سایر نقاط کشور در آنها انجام شود تا دیگر کامیونها و تریلیهای حامل بار شهرهای دیگر وارد پایتخت نشوند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، تردد شبانه کامیونها و تریلیهای باربری در شهر تهران طی سال ها به عنوان یکی از اصلیترین علل آلودگی هوای پایتخت به شمار رفته است. آبان ماه ۹۶، عیسی کلانتری، رئیس وقت سازمان حفاظت محیطزیست سهم تردد شبانه خودروهای سنگین در آلودگی هوای تهران را ۳۰ درصد اعلام کرد. در آخرین سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران در سال ۹۸ نیز سهم خودروهای دیزلی در تولید ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون به عنوان اصلیترین آلاینده هوای پایتخت، ۳۵ درصد اعلام شد. همچنین دیماه امسال، زهره عبادتی، معاون محیط زیست انسانی ادارهکل حفاظت محیطزیست استان تهران گفته است که بسیاری از خودروهای سنگینی که شبانه وارد تهران میشوند و باکهای خود را در خارج از شهر پر میکنند، مشغول سوزاندن سوختهای غیراستاندارد هستند.
علت اصلی تردد بیش از حد کامیونها و سایر خودرهای سنگین در تهران این است که بخش اعظمی از مراکز توزیع بار و کالا در سطح کشور در پایتخت متمرکز شدهاند؛ به نحوی که به ویژه در مناطق جنوبی تهران شاهد تجمع بسیاری از شرکتهای باربری هستیم که به صورت شبانهروزی تعداد زیادی از خودروهای سنگین و بعضا فرسوده در آنها تردد میکنند و باعث تشدید آلودگی هوا میشوند. براساس آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، حدود ۴۰ درصد بار کشور ابتدا به پایتخت میآید و تنها ۱۰ درصد از آن در سطح شهر تهران توزیع می شود و ۳۰ درصد دیگر، از تهران به سایر نقاط کشور فرستاده میشود. این یعنی بخش زیادی از آلودگی هوایی که تهرانیها متحمل میشوند، صرفا به خاطر آن است که سیستم توزیع بار بسیاری از نقاط کشور در پایتخت متمرکز شده است.
این نکتهای است که سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در گفتوگو با ایلنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: ما برای حل معضل تردد بیش از حد کامیونها، تریلیها و سایر خودروهای سنگین مربوط به باربری در سطح شهر تهران، باید کاری را انجام دهیم که در سراسر دنیا انجام میشود، یعنی باید توجه داشته باشیم که در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا، شهرکهای باربری در خارج از سطح شهر مستقر شدهاند و در تهران نیز باید چنین کاری انجام شود. یعنی باید شهرکهایی را ایجاد کنیم که در خارج از شهر تهران قرار داشته باشند و توزیع بار مربوط به سایر نقاط کشور در آنها انجام شود تا دیگر کامیونها و تریلیهای حامل بار شهرهای دیگر وارد پایتخت نشوند.
وی افزود: درباره بارهای مربوط به خود شهر تهران نیز باید زیرساختهایی را ایجاد کنیم که بارها به صورت ریلی وارد شهر شوند. البته احداث زیرساختهای ریلی انتقال کالا به داخل شهر و تاسیس شهرکهای باربری در خارج از شهر، قطعا به هزینه، مطالعات و اقدامات فنی و عمرانی بسیاری نیاز دارد که باید در سطوح کلان مدیریتی کشور برای آن برنامهریزی شود.
به جای نگاه خودرومحور باید نگاه انسانمحور بر توسعه شهرها حاکم باشد
حمیدی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر این که با توجه به اعلام کمبود ۱.۵ میلیون جای پارک در تهران توسط اعضای شورای شهر و با توجه به این که طی مسافت و صرف زمانی طولانی برای یافتن جای پارک توسط رانندگان عملا باعث تشدید بار ترافیکی شهر میشود، پیشنهاد پلیس برای حل این معضل چیست، توضیح داد: تامین پارکینگ به اندازه کافی در سطح شهر تهران یک ضرورت است و متاسفانه در حال حاضر شهروندان همهروزه در بسیاری از خیابانها و حتی کوچهها نمیتوانند جای مناسب برای پارک خودرو پیدا کنند.
رئیس پلیس راهور پایتخت ادامه داد: با توجه به این که از ابتدا رویکرد توسعه شهری در تهران و سایر شهرهای کشور با نگاه خودرومحور صورت گرفته است و فضا را بیش از آن که به انسان ها بدهیم، به خودروها دادهایم، اکنون گرفتار چنین مصیبتهایی شدهایم؛ به نحوی که نه تنها فضای لازم برای تردد خودروها را نداریم، بلکه جای کافی پارک خودروها هم در شهرهایمان وجود ندارد و حتی در کلانشهرهایی مثل تهران، آلودگی هوا سلامت عمومی شهروندان را به خطر انداخته است. در چنین شرایطی حتما باید نگاه خودرومحوری در شهرهای ما تغییر کند و هزینه تردد خودروهای شخصی افزایش یابد، البته به شرط آن که ابتدا حمل و نقل عمومی در سطح شهرها به اندازه کافی توسعه پیدا کرده باشد.
وی در پایان تصریح کرد: وقتی نگاه خودرومحوری از شهرها دور شود و با به حداقل رساندن توسعههای خودرومحور، نگاه انسانمحوری حاکم شود، عملا میزان تردد خودروها در سطح شهر نیز کاهش خواهد یافت. با این اتفاق، معضل کمبود جای پارک نیز حل خواهد شد و اگر بازهم هنوز مقداری دچار کمبود جای پارک باشیم، میتوانیم با خیالی آسودهتر برای تامین پارکینگ خودروهای حداقلی در حال تردد، برنامهریزی کنیم.