وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داد:
اجازه دهیم دانشآموزان درس بدهند/ اتاقی برای اولیا در مدارس داشته باشیم
وزیر آموزش و پرورش با بیان این پیشنهاد که باید در مدارس جایگاهی را برای اولیا ایجاد کنیم، گفت: قوانین و مقررات کنونی کشور ما تعلیم و تربیت را بر عهده خانواده می داند و در واقع نقش دولت در تعلیم و تربیت تکمیلی و ثانوی است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در نشست تخصصی هفته تربیت اسلامی با موضوع خانواده و تربیت گفت: سند تحولی که نوشته شده بر اساس کتاب سه گانه ای است و این کتاب براساس ۳۶۰ پژوهش بوده است.انگاره اول تعلیم و تربیت باید تغییر پیدا کند انگاره اول خانواده است. در سند تحول چهار رکن فرایند تربیتی داریم؛ رکن اول آن خانواده است. نگاه ما به اولیا تامین مالی و تشریفاتی است. این مطلق نیست اما عموما اینطور است.
وزیر ادامه داد: قوانین و مقررات کنونی کشور ما تعلیم و تربیت را بر عهده خانواده می داند. نقش دولت در تعلیم و تربیت تکمیلی و ثانوی است. دولت ها تعلیم و تربیت را چون خانواده متخصص نیست، جزو واجبات خود می دانند. آموزش و پرورش عمومی بستری برای حکمرانی می شود که اهداف غایی تربیت نیز در آن اعمال می شود.
نوری گفت: مشارکت و نظارت در جمهوری اسلامی حق والدین است و دولت باید زمینه این حق را برآورده کند. در انتخاب محتوا، تامین هزینه ها کمک آموزشی و نحوه مصرف اعتبارات، نظارت بر کارکرد مدرسه، جلب مشارکت والدین و... دولت وظیفه دارد در راستای تحقق این موضوع تلاش کند.
او در ادامه با بیان اینکه نظام مارپیچی مشارکت باید از سطوح اول تا بالا وجود داشته باشد و نقش اولیا مشخص شود، گفت: در راستای تربیت حکیمانه و حکمرانی خانواده کارهایی در دست انجام است. امیدواریم این موارد بین اولیا، مدرسه و آموزش و پرورش نهادینه شود برای همین پیشنهاد دادیم سکویی برای این موضوع طراحی شود.
نوری در ادامه با تاکید بر کارایی خط تلفن نماد اظهار کرد: باید در مدارس جایگاهی را برای اولیا درست کنیم و اتاقی داشته باشند. اگر قبول داریم که یک مثلث اولیا، مدرسه و آموزش و پرورش باید شکل بگیرد باید این کارها را پیش ببریم. اولیا بیایند سر کلاس درس بنشینند. چه اشکالی دارد مگر ترسی داریم؟
وزیر افزود: اصلا اجازه بدهیم دانش آموزان درس بدهند. ما باید از سرمایه فرهنگی و اجتماعی اولیا استفاده کنیم و بعد اگر خودشان خواستند به ما کمک مالی هم کنند.