خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

سند تحول آموزش و پرورش بعد از ۱۱ سال هنوز بازبینی نشده است/ لزوم توجه ویژه به سمپادی‌ها

سند تحول آموزش و پرورش بعد از ۱۱ سال هنوز بازبینی نشده است/ لزوم توجه ویژه به سمپادی‌ها
کد خبر : ۱۳۳۱۸۹۰

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین باید هر ۵ سال یکبار مورد بازبینی قرار بگیرد، اما متاسفانه این بازبینی در یازده سال گذشته اتفاق نیفتاده است.

«علی پارسانیا» مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی‌سازی سندتحول بنیادین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص توجه به موضوع دانش آموزان سمپادی در این سند توضیح داد: سند تحول بنیادین آموزش خیلی به مقوله مدارس سمپاد و استعدادهای درخشان نپرداخته است؛ البته سند در خصوص استعدادهای برتر و هدایت آن‌ها به سمت علوم انسانی نکاتی را پیرامون توجه به تفاوت‌های فردی افراد متذکر شده است. 

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گوید برای هرکسی با توجه به استعدادی که دارد باید برنامه درسی داشت. طیف استعدادی ما خیلی وسیع است؛ از دانش آموزان اوتیسم تا دانش آموزان معمولی که هرکدام از آنها دارای میزان هوش متفاوتی هستند و در زمینه‌ای متفاوت، استعداد خاصی دارند و این دسته‌بندی استعدادها و هوش تا سطح دانش آموزان استعداد برتر وجود دارد. 

او تصریح کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فضایی کلی را برای پرداخت به این امور باز کرده و ساز و کار اجرایی آن را به وزارتخانه سپرده است. 

پارسانیا با تاکید بر اینکه سند تحول باید هر ۵ سال یکبار مورد بازبینی قرار بگیرد، اظهار کرد: متاسفانه این بازبینی در یازده سال گذشته اتفاق نیفتاده است و حالا در شورای عالی آموزش و پرورش سه پژوهش پشتیبان برای بازبینی این سند انجام داده‌اند و تلاش می‌کنند در سند بازبینی و بازنگری درستی صورت بگیرد. نمی‌دانم در خصوص سمپاد و دانش آموزان استعداد برتر بندی در سند بازبینی شده اضافه می‌شود یا خیر، اما قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول حتما پیشنهاداتی در این خصوص دارد. 

مشاور وزیر افزود: ما پیشنهاد می‌کنیم بحث سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جدی گرفته شود و آن را به عنوان سازمانی در نظر بگیرند که با تغییر وزرا، مسئولان و سیاست‌ها کمتر دچار تکانه و تنش شود. 

پارسانیا با اشاره به اینکه پیشنهادات زیادی می‌توان در بازبینی سند تحول بنیادین ارائه کرد، گفت: بخش برش مدرسه‌ای سند یکی دیگر از موضوعاتی است که نیاز به کار جدی دارد. مخاطبان اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سیاست گذاران، برنامه‌ریزان و مدیران ارشد آموزش و پرورش هستند. جسته گریخته در بخش‌های مختلف به مدارس پرداخته شده است، اما الگویی از مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه نشده است. ما پیشنهاد می‌دهیم در سند تحول بعد از بازبینی الگویی وارد شود و از سوی دیگر شیوه پیاده‌سازی این الگوی مفهومی نیز در آن گنجانده شده باشد. 

او خاطرنشان کرد: باید در سند توضیح داده شود که الگوی ارائه شده را چطور باید در کشور پیاده‌سازی کرد؛ این کار سند تحول است. مهم‌ترین تحولی که باید در سند اتفاق بیفتد الگوی پیاده‌سازی مدرسه مطلوب در کل کشور است. ما با چه ساز و کاری باید کل مدارس کشور را درگیر تحول کنیم که مطابق الگوی مفهومی نیز باشد؟ 

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی‌سازی سندتحول بنیادین ادامه داد: در بخش الگوی مفهومی نیز مباحثی از الگوی مفهومی وجود دارد، ولی یک جا این الگو را مطرح نکرده است و الگوی پیاده‌سازی در خصوص محتوا صحبت نکرده است. البته نکات بیشتری وجود دارد که در بازبینی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار بگیرد، اما مهمترینش همین دو موردی است که اشاره کردم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز