خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار تهران:

«عدم تعطیلی مدارس» خواسته مردم است

«عدم تعطیلی مدارس» خواسته مردم است
کد خبر : ۱۳۲۶۲۷۲

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران درباره تغییر احتمالی شاخص های آلودگی هوا توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عابد ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در نشست خبری امروز در استانداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه آیا تغییری در شاخص های آلودگی هوا برای عدم تعطیلی مدارس صورت خواهد گرفت؟ گفت:  مدارس بعد از حدود دو سال و اندی به دلیل موضوع بیماری کرونا که مدارس به صورت مجازی برگزار می شد از ۱۴ فروردین امسال بنا به تشخیص ستاد ملی کرونا کلاسها به صورت حضوری برگزار شد.

وی با اشاره به خشکسالی که در کشور و کشورهای همسایه داشتیم بلافاصله وارد آلودگی هوا ناشی از گردو غبار شدیم

و تعداد زیادی از روزهای نیمه اول تهران درگیر آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار بودیم، گفت:  در نیمه دوم با توجه به وارونگی دما و افزایش آلودگی و شاخص را داریم که طبیعتا ‌کارگروه کاهش ۳۴ جلسه را برگزار کرد.

ملکی با بیان اینکه این جلسات طبق قانون هوای پاک انجام شده است خاطرنشان کرد: بعضی از مصوبات کارگروه اضطرار برای کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از افزایش آلودگی هوا است. در واقع با محدودیت هایی مانند تعطیلی بخشی از صنایع و ممنوعیت تردد از افزایش بیشتر آلودگی هوا جلوگیری می کنیم.

وی ادامه داد: بخش دیگر مصوبات برای جلوگیری از تردد مردم در روزهای آلوده است در این موضوع گروه های پرخطر اولویت بیشتری دارند و بنابراین در مصوبات بیشتر به آنها توجه می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: مجازی شدن مدارس با اعتراضی در بخشی از بدنه مردم همراه بود چرا که خانواده هایی که پدر و مادر شاغل هستند، فرزند در شرایط تعطیلی مدارس باید در خانه تنها بماند یا اینکه حتی کودک در خانه نمی ماند یا اعتراضات آموزش و پرورش که نگران وضعیت آموزشی کودکان بود مطرح شد. این موضوعات در ادامه تشکیل جلسات باعث شد که شاید لازم باشد در مورد اجرای قانون هوای پاک و آیین نامه بازنگری شده و موضوعات یکبار دیگر مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: استاندار تهران با تعدادی از اعضای هیات دولت تماس گرفت و این موضوع در کمیته فنی هیات دولت در حال بررسی است البته حتما حفظ جان و سلامتی شهروندان از اولویت های ما است اما در کنار آن امورات اجتماعی، اقتصادی و ... مورد توجه مردم است اگر این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته، واقعیت این است که این تقاضا از سوی مردم بوده و طبیعتا با حفظ سلامتی و ایمنی شهروندان این موضوع بررسی می شود.

ملکی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره کمک استانداری به شهرداری تهران درخصوص اصلاح وضعیت حمل و و نقل عمومی گفت: از زمان اجرای قانون هوای پاک متاسفانه اجرای این قانون به اندازه رشد و پیشرفت نداشته است علت عدم این اجراچیست به نظر می آید مهمترین دغدغه و مشکل تامین منابع برای اجرای قانون هوای پاک است. 

وی ادامه داد: در این زمینه از ابتدای دولت سیزدهم جلسات متعددی هم در استانداری تهران و هم در سطح دولت با حضور وزیر کشور موضوعات اجرای قانون هوای پاک را در دستور کار قرار دادیم. در این خصوص ۴ الی ۵ اولویت به عنوان اولویت اول و ضرورت اجرا در دستور کار قرار گرفت. مهمترین اینها جایگزینی موتورسیکلت ها و خودروهای فرسوده است. اقداماتی در حوزه تولید خودرو و موتورسیکلت های برقی و همچنین موتورسیکلت های فرسوده در دستور کار است. نکته دوم ارتقای کیفیت سوخت و همچنین انتقال سوخت مناسب از جمله گاز به صنایع و نیروگاه‌ها است. متاسفانه وقتی دچار کمبود می شویم برخی از نیروگاه‌ها در سطح کشور به سمت سوخت های دیگر می روند و این می تواند منجر به آلودگی هوا می شود.

ملکی تصریح کرد: موضوع سوم نصب فیلتراسیون در صنایع و خودروهای سنگین و دیزلی است و موضوع چهارم و مهمترین موضوع توسعه حمل و نقل عمومی است این موضوع در دستور کار شهرداری ها و وزارت کشور قرار دارد. همچنین جایگزینی اتوبوس های استاندارد و  مورد تایید سازمان محیط زیست برای استفاده مردم چه در شهر تهران و چه در حومه تهران.

وی ادامه داد: اگر اشتباه نکنم امروز ۶۳ درصد از شهروندان تهران از حمل و نقل شخصی استفاده کرده و ۵۷ درصد از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند. این اصلا مطلوب نیست. توسعه حمل و نقل عمومی در استان تهران و توسعه مترو حومه در دستور کار است. مترو خط پرند با مدیریت شهرداری تهران و پیمانکاران قرارگاه خاتم نیز در دستور کار است.

ملکی ادامه داد: این خط در سفر رئیس جمهور به رباط کریم بازدید شد و پیمانکار قول مساعد داده است تا در نیمه اول ۱۴۰۲سال این خط تکمیل شود. البته در تامین منابع دچار مشکل بودند. مترو اسلامشهر توسط شهرداری اسلامشهر در حال انجام است.

وی ادامه داد: موضوع خط غرب که قدس، ملارد و شهریار را به خط ده مترو تهران متصل می کند در دستور کار کارشناسی و مطالعه است.

ملکی درباره مترو پاکدشت و پردیس گفت: مترو پردیس و پاکدشت در دست بررسی است البته درباره متروی پردیس زمان قطعی برای کلنگ زنی مشخص نشده چراکه مطالعات آن در دست بررسی و گزینه های جایگزینی در دست بررسی است و باید هزینه های آن نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران نیز در پاسخ به سوال دیگری، در خصوص اعلام لیست ساختمان‌های ناایمن در سطح شهرستان‌های استان تهران، گفت: پس از دو حادثه تلخ ساختمان پلاسکو و متروپل در کشور ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن و فرسوده در دستور کار قرار گرفت. بر همین اساس وزیر کشور ابلاغی به استانداران کشور در این خصوص انجام دادند و با راه اندازی سامانه‌ای مقرر شد اطلاعات ساختمان‌های ناایمن و فرسوده در این سامانه بارگذاری شود.

وی افزود: مسئولیت ساختمان‌های ناایمن در تهران بر عهده شهرداری تهران است و مابقی شهرهای استان تهران بر عهده استانداری است. بر همین اساس تا کنون ۱۲۶ ساختمان ناایمن در سطح شهرستان‌های تهران در این سامانه اطلاعات‌شان بارگذاری و اقدامات قانونی برای این ساختمان‌ها در دستور کار قرار گرفته است. همچنین ساختمان‌های بافت فرسوده بهسازی و نوسازی‌شان از طریق ستادهای بازآفرینی پیگیری خواهد شد.

در ادامه محمدعلی مهری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در این نشست خبری گفت: ۶۱۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری حوزه اشتغالزایی در استان تهران انجام شده که از این حوزه ۵۳۹۰ اشتغالزایی رقم خورده است. نرخ بیکاری در استان تهران کمترین نرخ در میان استان‌های کشور است که کمتر از ۷ درصد از این رقم از ابتدای سال تا یک ماه گذشته رقم خورده است. در حوزه اشتغال اولویت اول در استان تهران تثبیت اشتغال است و تا کنون ۶۰ درصد مصوبات کارگروه رفع موانع تولید عملیاتی شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز