خبرگزاری کار ایران

الگوی مدرسه‌ای سند تحول بنیادین را بزودی استخراج می‌کنیم

الگوی مدرسه‌ای سند تحول بنیادین را بزودی استخراج می‌کنیم
کد خبر : ۱۳۲۱۷۶۸

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اثرگذاری تربیتی پایین کتب درسی در نظام آموزشی، اظهار کرد: بازنگری کتب درسی آغاز شده و تا سال ۱۴۰۳ به نتیجه می رسد.

به گزارش ایلنا، یوسف نوری در سفر روز گذشته خود به استان گیلان و در دیدار با نماینده ولی فقیه در این استان با اشاره به رصد و شناسایی نارسایی های حوزه آموزش و پرورش و اولویت بندی برنامه ها، افزود: معلمان اولین اولویت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند و باید از نظر کمی و کیفی به تربیت معلم بپردازیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به دانشگاه فرهنگیان، خاطرنشان کرد: با حضور رئیس جمهور ۲۳ مصوبه برای تربیت معلم در دانشگاه های فرهنگیان در نظر گرفتیم. در این راستا جذب اساتید نخبه و خبره در دستور کار قرار دارد.

نوری به نقش معلمان در تعیین محتوای کتب درسی اشاره کرد و گفت: نیازمند نقش آفرینی معلمان در طراحی و بازنگری کتب درسی هستیم.

وی با اشاره به ارزشیابی فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان براساس آزمون جامع و حداقل معدل ۱۵ و گزینش و کسب مهارت های شش گانه، تاکید کرد: در تربیت معلم جدی تر عمل خواهیم کرد؛ همچنین توسعه فضاهای فیزیکی دانشگاه های فرهنگیان را دنبال می کنیم.

وزیر آموزش و پرورش خواستار احیای امور تربیتی در نظام آموزشی شد و بیان کرد: به زودی الگوی مدرسه ای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را استخراج و پایش خواهیم کرد.

 وزیر آموزش و پرورش در نشستی با فرهنگیان گیلان نیز طرح رتبه بندی معلمان را توافقی بین دولت و مجلس دانست که هنوز کامل نیست و به زودی اجرایی می شود.

وی بیان کرد: طرح رتبه بندی فرهنگیان ماهیت مادی ندارد، اما معادل اقتصادی برای آن در نظر گرفته شده است.

نوری با اشاره به ایجاد مراکز آموزشی نسل چهارم، اظهار کرد: نیازمند انسان های نسل چهارم نیز هستیم.

وی با بیان اینکه مدرسه و دانشگاه به عنوان مکان تربیتی باید از آموزش محوری به سمت پژوهش محوری بروند، تصریح کرد: مدرسه نسل اول منجر به سواد اسمی می شود و مدرسه نسل دوم به سواد مفهومی می پردازد که پژوهش محور است، اما منجر به کارآفرینی نمی شود.

وزیر آموزش و پرورش، مدرسه نسل سوم را منجر به سواد عملکردی دانست و تصریح کرد: در مدارس و مراکز آموزشی نسل چهارم سواد اجتماعی مورد تاکید است.

نوری در ادامه سخنانش فرهنگ اسلامی را دارای بهترین آموزه های تربیتی برای اعتلای جامعه دانست و گفت: مدارس نسل چهارم منجر به مسئولیت اجتماعی می شود.

وی خیرین مدرسه ساز را نمونه ای از تحقق مسئولیت اجتماعی دانست و یادآور شد: تربیت هدف اصلی جامعه است و لذا در زیست بوم جدید نظام آموزش و پرورش کشور به این مقوله توجه شده است و امیدواریم با کمک خیرین پیش برویم.

وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب، معلمان را افسران سپاه پیشرفت دانست و خاطرنشان کرد: محور نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل «دگرگونی آموزش و تحول در نظام تعلیم و تربیت» بود.

وی با اشاره به تلاش استکبار جهانی برای تحت تاثیر قرار دادن آموزش و پرورش، عنوان کرد: منشا سند ۲۰۳۰ جنبه زیست محیطی داشت، اما سر از آموزش و پرورش درآورد، زیرا نظام استکبار برای حکمرانی جهانی باید اهدافش را در آموزش و پرورش پیاده سازی کند.

نوری با بیان اینکه متاسفانه رویکرد نظام آموزش و پرورش ما بیشتر کالبدی و اقتصادی است، اظهار کرد: استکبار جهانی با همین رویکرد از تشکیل خانواده و فرزندآوری دور شد و لذا به جامعه ما نیز القا کردند که خانواده مانع ایجاد می کند.

وی با اشاره به تفاوت دیدگاه های امانیستی با دیدگاه های الهی و انسانی در حوزه تربیت، اضافه کرد: امروز باید آینده نظام تعلیم و تربیت کشور را ترسیم کنیم و توجه ویژه ای به نظام آموزش و پرورش عمومی داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم شناسایی متربیان، تصریح کرد: معلمان هدف و محتوا و روش و ارزشیابی را به عنوان اصول سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار قرار دهند و برای آینده برنامه داشته باشند.

نوری، هر اقدام در نظام آموزش و پرورش را نیازمند اثر تربیتی دانست و خاطرنشان کرد: آزمون ها باید مرحله ای از یادگیری باشند؛ نه غافلگیری و مچگیری و لذا باید نظام تعلیم و تربیت را به این سمت ببریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی دولت، بیان کرد: معلمان در راستای سند تحول بنیادین و طرح رتبه بندی به سمت کسب شایستگی های فردی، عمومی و حرفه ای بروند و کتب درسی را به برنامه درسی تبدیل و امور تربیتی را احیا کنند.

وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش استان گیلان نیز با اشاره به نقش آموزش و پرورش در حکمرانی اقتصادی، اضافه کرد: آموزش و پرورش بعد از معدن بالاترین ارزش افزوده را دارد و نرخ ارزش افزوده آموزش ابتدایی دو برابر دوره دانشگاه است.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی ظرفیت ها و نارسایی های حوزه آموزش و تربیت، اظهار کرد: معلمان تعلیم و تربیت افسران سپاه پیشرفت کشور هستند.

وی با بیان اینکه از هر دو مدرسه یک مدرسه توسط خیرین ساخته می شود افزود: امسال ۱۱۰۰ میلیارد تومان در اصفهان و ۷۰۰ میلیارد تومان در هرمزگان تعهد احداث مدرسه خیرساز داریم.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در کنار توجه به فضاهای فیزیکی آموزشی، باید به تربیت و پرورش توجه کنیم تا در آینده نسلی خیر داشته باشیم.

نوری، نظام آموزش و پرورش عمومی را بستر حکمرانی برای رسیدن جامعه به قله های تعالی دانست و گفت: از سال های گذشته خرده نظام های مبتنی بر اقتصاد موجب شده شاهد نارسایی های آموزشی و پرورشی باشیم، این در حالی است که معمار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری همواره فرهنگ را پایه دانسته اند.

وی با بیان اینکه پیاده سازی فرهنگ در بستر برنامه ریزی فرهنگی آموزش و پرورش محقق می شود، به نقش آموزش و پرورش در حکمرانی اقتصادی اشاره و اضافه کرد: آموزش و پرورش بعد از معدن بالاترین ارزش افزوده را دارد و نرخ ارزش افزوده آموزش ابتدایی دو برابر دوره دانشگاه است.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد هنرجویان هنرستان ها وارد بازار کار می شوند، گفت: نرخ بازگشت سرمایه در آموزش و پرورش کمتر از ۱۰ نیست، در حالی که این نرخ برای صنایع کمتر است.

نوری عدم توجه به نظام آموزش و پرورش را در حوادث اخیر مشهود دانست و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تاکید موکد بر مقوله تربیت دارند و لذا رسیدگی به این مهم در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز